Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 00:07
  #1
Medlem
Hur påverkas egentligen en nations ekonomi av att stora mängder pengar flyttas ut ur landet, dels i form av bistånd, men även i form av invandrare som skickar sina bidrag till släktingar i hemlandet? Pengar som annars skulle omsättas och stimulera ekonomin.

Det leder väl också till minskad penningmängd och därmed minskad inflation? Är detta en bidragande orsak till att riksbanken haft så svårt att upprätthålla sitt kära inflationsmål?
Citera
2018-11-20, 18:36
  #2
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Hur påverkas egentligen en nations ekonomi av att stora mängder pengar flyttas ut ur landet, dels i form av bistånd, men även i form av invandrare som skickar sina bidrag till släktingar i hemlandet? Pengar som annars skulle omsättas och stimulera ekonomin.

Det leder väl också till minskad penningmängd och därmed minskad inflation? Är detta en bidragande orsak till att riksbanken haft så svårt att upprätthålla sitt kära inflationsmål?

Ledtråd:

I den framtida globala världen där inga egentliga gränser mera finns och multinationella företag mer eller mindre tagit över det politiska styret så spelar det ingen som helst roll var dessa pengar spenderas då de ändå hamnar i samma plånbok.

Det är en otrolig vinst att vilseleda länders befolkning att det är en humanitär vinst att förse "iphone-migranter" som reser jorden runt för att ta del av generösa välfärdssystem som i sin tur spenderar pengarna på en ständigt ökande plussida på de multinationella företagens balansräkningar genom att förse dessa migranter med allt de kan tänkas behöva och där de eventuella överskotten av bidragen skickas tillbaka till dessa migranters släkt/hemländer.

Välfärdsländernas befolkning kan slå sig för bröstet som världens mest humana befolkning som skänker bort sin och sina barns framtid då ovan pengar givetvis måste tas från skattekontot som bekostar välfärd, pensioner, skola, polis och annat lyx som man givetvis anser sig klara sig utan bara för att få chansen att visa sig god och human.

Slutsats: Vad vinner nationen som bekostar detta då på?
Citera
2018-11-20, 19:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Hur påverkas egentligen en nations ekonomi av att stora mängder pengar flyttas ut ur landet, dels i form av bistånd, men även i form av invandrare som skickar sina bidrag till släktingar i hemlandet? Pengar som annars skulle omsättas och stimulera ekonomin.

Det leder väl också till minskad penningmängd och därmed minskad inflation? Är detta en bidragande orsak till att riksbanken haft så svårt att upprätthålla sitt kära inflationsmål?
Hur skulle penningmängden kunna minska?

Antag att jag köper något hos Amazon i UK.
De tar betalning i GBP.
Jag betalar från mitt bankkonto i SEK.

Vad händer efter att jag begärt att betalningen skall utföras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback