För alla futurepop-älskare kan jag tipsa om Angels & Agony från Holland. Första skivan rätt tråkig, med tanke på att den producerats av Ronan från VNV. Andra skivan, Avatar, är rätt skön, och 3:e, Unison, också skön. Finns även en hel del EP:s ute med "b-sidor" och mixar som är väldigt sköna.
För ett litet mer blandat sinne kan jag rekommendera i stort sett allt, allt, allt med Diorama. Men Diorama krävs en hel del för att lyssna sig igenom och uppskatta svängningarna. Sångaren Torben Wendt figurerar även i något tyskt Goth-band, så han har register på rösten.
Ett litet mer okänt tips, svenska Chinese Theatre, och framför allt låten "Leaving you Behind". Tyvärr verkar de ha fastnat i Statemachine-träsket, och gör mest en massa olika remixar av sina egna låtar. Resultatet är tyvärr välkänt... Helt plötsligt hette Statemachine "Mårten Kellerman and the replacements". Tråkigt, med tanke på att sista skivan, Short and Explosive, var riktigt bra.
Reguljär synthpop: Wolfsheim och De/Vision. Wolfsheims gamla dänga "The sparrows and the nightingales" sitter aldrig fel. De/Vision spelar på Arvikafestivalen i sommar, och det blir första gången jag ser dem.
Vad gäller de hårdare slagen av synthmusik (vilka egentligen inte går att kategorisera, eftersom nya namn på kategorierna verkar dyka upp för varje nytt band som kommer), så kan jag bara instämma i tidigare förslag. Hocico är i stort sett oslagbara, men Heimataerdes skiva Gotteskrieger är underbar. Jag skulle vilja se ett scenframträdande som inleds med låten Gibt es wirklich einen gott.
Men jag tycker det är sorligt att se att någon tidigare listade Rammstein... Det är sådan musik min pappa lyssnar på när han headbangar i bilen. Och han är skallig.