Citat:
Ursprungligen postat av
Thraxx
Har på senaste tiden lite mer än en månad tillbaka plötsligt fått sjukt kalla händer och fötter som kan bara komma helt utan orsak, oavsett om jag är inne i värmen eller ute eller jobbar så kan jag känna hur mina händer bara börjar bli kallare och kallare och stelare och stelare tills dom är nästintill oanvändbara!
Kylan yttrar sig mer i fingrarna och blir väldigt vita och bleka samma med fötterna.
Men det gör verkligen ont så kalla dom blir! Får alltid numera om jag grejar med någonting när händerna börjar bli kalla att pressa dom emot min mage eller sitta på dom eller spola ner dom med brännhett vatten tills dom har återfått sin funktion igen. Och inte ens det varmaste vattnet har någon effekt utan jag får spola mina händer eller lägga dom i ett bad på max temperatur som jag får ut här i kranen en bra stund innan jag verkligen börjar känna "Jävlar vad varmt det här vattnet faktiskt var!" och efter en halvtimma timma ungefär så är dom lika kalla igen och behöver göra om processen...
Är det någonting som kan vara något allvarligt eller något mer seriöst bakomliggande till detta? Någon med erfarenhet som haft något liknande?
Det låter som att du har dålig blodcirkulation. Det kan vara att du har lägre ämnesomsättning också om du tycker det skiljer sig från förut. T ex om du försöker gå ned i vikt samtidigt som det är kallare ute.
Vad du kan göra? Höj värmen där du sitter vid datorn. Ha på dig avklippta fingervantar. Jag brukar ha foppatofflor på mig när det är vinter, det isolerar värmen bra för fötterna i ett kallt rum. Gör cirkulationsökande övningar då och då.
Du kan också pröva att höjja din ämnesomsättning genom att:
- Äta mer mat
- Dricka 30 g vassleprotein var 2-3 timme
- Dricka BCAA (ca 4 g leucin) var 2-3 timme
Det absolut enklaste är att skaffa fingervantar och foppatofflor, det näst enklaste är att dricka BCAA regelbundet. Om du även börjar styrketräna kommer du förbättra cirkulationen i hela kroppen samt öka ämnesomsättningen.