forts. från mitt förra inlägg.
Jag läste en artikel om Newtons tredje lag, och jag tänkte ge min syn på lite av det som står i den artikeln. Försök gärna hitta FEL i det JAG skriver. Det jag skriver om citat 2, borde vara speciellt lätt att kunna motbevisa, dvs om det är fel.
Citat 1:
"Jetmotorer skjuter förbränningsgaser bakåt för att skjutas framåt av bränslet"
Källa:
https://www.naturvetenskap.org/fysik/gymnasiefysik/kraft/newtons-3e-lag/
JAG anser följande:
I jetmotorn i ett flygplan sker förbränning, vilket gör att förbränningsgaser skjuts åt alla håll - upp, ner, höger, vänster, framåt, bakåt. Och med lika stor kraft åt alla håll.
De förbränningsgaser som skjuts uppåt, de motverkas av de förbränningsgaser som skjuts nedåt, och tvärtom. Alltså råder jämvikt uppåt/nedåt, och därför rör sig flygplanet varken uppåt eller nedåt av förbränningsgaserna.
De förbränningsgaser som skjuts åt höger, de motverkas av de förbränningsgaser som skjuts åt vänster, och tvärtom. Alltså råder jämvikt höger/vänster, och därför rör sig flygplanet varken åt höger eller åt vänster av förbränningsgaserna.
De förbränningsgaser som skjuts framåt däremot, de motverkas INTE av de förbränningsgaser som skjuts bakåt, eftersom där bara är luft (alternativt vakuum om det är en rymdraket). Alltså råder INTE jämvikt framåt/bakåt, och därför trycks flygplanet framåt och rör sig framåt.
Citat 2:
"Varje gång du rör ett föremål utsätter föremålet dig för en lika stor men motsatt riktad kraft. Om du till exempel sparkar på en fotboll så utsätter bollen dig för en precis lika stor men motsatt riktad kraft. Visserligen känner man detta rätt ordentligt i foten (särskilt om man råkar träffa bollen fel), men det kan ändå uppfattas som ointuitivt: varför flyger bollen iväg men inte du, om nu krafterna är lika stora? Förklaringen ligger dels i att du har större massa och därmed påverkas mindre av krafter (se Newtons andra lag). Dels är också du förankrad bättre i marken via friktion tack varje dina (fotbolls)skor."
Källa:
JAG anser följande:
Tänk dig att det någonstans mitt emellan två väggar i ett rum ligger en boll. Från den ena väggen, så puttar/skjuter du en likadan boll rakt (vinkelrätt mot väggarna) mot bollen som ligger mitt emellan väggarna.
Om det vore sant det som står i citatet ovan, alltså att fotbollen utsätter foten för en lika stor kraft fast i motsatt riktning, när foten sparkar på den. Då hade de båda bollarna när de möts mitt emellan väggarna (förutsatt att friktionen är densamma för båda bollarna), rört sig i motsatt riktning i samma hastighet från mitt emellan väggarna. Alltså den bollen du puttar/skjuter på från ena väggen, kommer vända tillbaka mot dig och mot den väggen där du står, medan den andra bollen kommer röra sig mot motsatt vägg.
Jag är väldigt tveksam till att det kan stämma. Båda bollarna borde väl röra sig mot den väggen där du INTE står, alltså åt det håll som den första bollen puttas/skjuts? Tänk biljard.
Man kan även göra detta experiment i rymden, med svävande bollar, där man slipper friktion och rullning.
Citat 3:
"När skolbarn klättrar på idrottslektioner med hjälp av ett rep fäst i taket, så drar de repet nedåt för att de själva ska dras uppåt. Det som händer är att när de drar taket nedåt, så drar taket eleverna uppåt med lika stor kraft."
Källa:
JAG anser följande:
När skolbarn klättrar på idrottslektioner med hjälp av ett rep fäst i taket, så tar de stadigt tag i repet, och deras armmuskler drar barnen uppåt. Det som händer är att deras armmuskler - närmare bestämt underarmsmuskler och biceps - drar överarmarna uppåt, och sen följer resten av kroppen med, eftersom den sitter fast i överarmarna.
"Beviset" för detta är att om man skulle stå stadigt på marken och dra repet neråt, då skulle man för det första INTE dras uppåt, utan repet skulle dras neråt istället. Och sen skulle man aktivera helt andra muskler än när man hänger i repet och drar sig uppåt, närmare bestämt latissimus dorsi, bröstmusklerna och magmusklerna. Alltså INTE biceps.
Sen om man hänger i ett rep och drar sig uppåt. Då kommer man INTE öka belastningen på repet/taket för att man drar sig uppåt, utan belastningen kommer vara den samma hela tiden, alltså lika med ens vikt.
Men det beror på hur man klättrar i repet. Om man rycker sig uppåt, då ökar man belastningen på repet/taket. Men om man drar sig upp väldigt försiktigt, då ökar man INTE belastningen på repet/taket.
Sen kan man dock aktivera latissimus dorsi, bröstmusklerna och magmusklerna, även när man klättrar i repet. Tex om man som ovan rycker sig uppåt, eller om man lyfter upp överkroppen när man hänger i repet. Dessa muskler ger nämligen följande rörelse - antingen förs armarna ner mot överkroppen, eller så förs överkroppen upp mot armarna, beroende av om man står stadigt på marken eller hänger med armarna i tex ett rep.
Citat 4:
"När man simmar puttar man vattnet bakåt och vattnet puttar en framåt."
Källa:
JAG anser följande:
När man simmar så sträcker man fram armarna för att "ta tag" i vattnet längre fram, och sen drar man sig framåt i vattnet, ungefär som när man klättrar i ett rep. Men eftersom vatten INTE är lika hållfast som ett rep, så åker vattnet då bakåt delvis. Och det blir som om repet skulle åka sakta neråt när man klättrar, så att man måste skynda sig att klättra upp för det.
Citat 5:
"Då en fågel viftar på vingarna för att flyga uppåt skjuter den luft nedåt så att luften skjuter fågeln uppåt."
Källa:
JAG anser följande:
När en fågel viftar på vingarna för att flyga uppåt, så är det ungefär samma som med simningen - fågeln sträcker upp vingarna för att "klättra" uppåt i luften. Här måste fågeln dock skynda sig ännu mer än vid simning, för att luften INTE ska åka ner för mycket när fågeln drar sig uppåt med vingarna. Här underlättar det dock förstås att fågeln väger så lite.
Citat 6:
"Vid ett test kör man in ett fordon utan passagerare in i vägg för att studera dess tålighet. Fordonet har massan 1000 kg och kolliderar med väggen med en fart på 100 km/h. Fordonet går i delar men väggen står kvar med enbart några få repor. Utsätts fordonet för större krafter än väggen eller vice versa?
Nej, de utsätts för lika stora krafter! När fordonet slår in i väggen, slår väggen tillbaka med precis lika stor kraft. Dock har fordonet mindre strukturell styrka jämfört med väggen och klarar således inte krafterna det utsätts för, därför går fordonet sönder och inte väggen. Det samma gäller vid kollisioner mellan bilar, de utsätter alltid varandra för lika stora krafter, även då det är mellan två likadana bilar eller två olika, och det spelar heller ingen roll om den ena kör fortare än den andra!"
Källa:
JAG anser följande:
Varje gång du rör ett föremål, så utsätter du föremålet för en kraft av en viss storlek, och föremålet KAN då också utsätta dig för en kraft av en viss storlek, men måste INTE det.
Om du tex hänger en pepparkaka i ett snöre i taket, och så håller du en hammare stilla framför den.
Om du sen svingar pepparkakan hårt på hammaren, då är det PEPPARKAKAN som slår på hammaren, och INTE tvärtom. Det är alltså PEPPARKAKAN som utsätter sig själv för hammarens kraft. Och hammaren bara är stilla och kraftfull. Eller rättare sagt, hammaren har stor motståndskraft (hållfasthet och massa), mycket större än pepparkakans motståndskraft, vilket gör att pepparkakan med största sannolikhet kommer gå sönder när den slår i hammaren.
Motståndskraft är den ENDA kraft som hammaren utsätter pepparkakan för i sådana fall. Pepparkakan däremot utsätter hammaren för motståndskraft, men även hastighetskraft som den har relativt hammaren.
Om du däremot låter pepparkakan hänga stilla, och slår med hammaren på pepparkakan, då är det HAMMAREN som slår på pepparkakan, och INTE tvärtom. HAMMAREN utsätter då pepparkakan för både sin motståndskraft och sin hastighetskraft. Och hammarens motståndskraft är även nu mycket större än pepparkakans motståndskraft, vilket gör att pepparkakan även nu med största sannolikhet kommer gå sönder.
Så nästa gång du slår huvudet i en dörrkarm och säger "dumma dörrkarm" eller liknande. Då vet du iallafall att det INTE är dörrkarmen som är dum.
Och det är BARA när två exakt likadana föremål kolliderar helt motsatt, alltså tex två exakt likadana tåg som kör rakt på varandra, som de utsätter varandra för lika stor motståndskraft.
Hastigheten behöver dock INTE vara den samma hos de både tågen, för att motståndskraften ska bli lika stor. För även om det ena tåget har högre hastighet än det andra tåget, så är det bara den sammanlagda/relativa hastigheten som spelar någon roll.
Fast å andra sidan kanske det påverkar om det ena tåget, har hastighet bort från det andra tåget när de kolliderar?