2018-11-19, 12:56
Medlem
john-henry-edens avatar
Om en utländsk medborgare befinner sig illegalt i Sverige, är det ändå möjligt att vigsla sig med personen i fråga i kommunhuset där man är folkbokförd?

Känner en person i Sverige som just nu befinner sig illegalt i Sverige och personen i fråga planerar att gifta sig med en svensk medborgare i Sverige
Citera
2018-11-19, 13:01
Medlem
Jernmaskens avatar
Det är väl självklart att det inte går. Makarna ska registreras hos skatteverket för att giftermålet ska vara värt något. Finns inte den ena med i deras register är detta giftermål ogiltigt.
Sen kan jag ha fel också men det finner jag vara osannolikt.
Citera
2018-11-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Om en utländsk medborgare befinner sig illegalt i Sverige, är det ändå möjligt att vigsla sig med personen i fråga i kommunhuset där man är folkbokförd?

Känner en person i Sverige som just nu befinner sig illegalt i Sverige och personen i fråga planerar att gifta sig med en svensk medborgare i Sverige

Det bör man kunna göra. Men giftermålet kommer inte ändra personens uppehållsstatus på något sätt.
Citera
2018-11-19, 14:28
Medlem
miikoss avatar
Man måste bo ihop en visst tid innan man kan få uppehålltillstånd, oavsett om man är gift eller sambo.

Att bara vara gift, utan att bo ihop är inte skäl för uppehålltillstånd i Sverige.

Giftemålet har altså inget att göra med uppehållsrätten i Sverige.
Citera
2018-11-19, 14:39
Medlem
Emerains avatar
För att få gifta sig juridiskt krävs en giltig hindersprövning från skatteverket. Finns den så finns inget hinder att gifta sig borgerligt (vigselförrättare i religiösa samfund får ställa ytterligare krav, t ex att ena eller båda parterna ska vara med i sagda samfund).

Alternativet är en giltig hindersprövning (eller lokala motsvarigheten) från ett land där vi har avtal med att erkänna varandras utfärdade.

En illegalt vistandes utlänning lär stöta på patrull med att få skatteverket att utfärda hindersprövning. T ex att skatteverket inte har så mycket om denne i sina papper, inte nog för att utfärda hindersprövning.
Citera
2018-11-19, 14:55
Avstängd
micro113s avatar
Eftersom båda inte behöver bo i samma land så kan de givetvis gifta sig oaktat uppehållsstatus. Så länge de båda kan visa att de inte är gifta med någon annan och att de inte är för nära släkt med varandra (det är vad hindersprövningen kontrollerar)
Citera
2018-11-19, 15:13
Medlem
HotPopcorns avatar
En vän till mig gifte sig i somras med en som befunnit sig illegalt i Sverige i några år. Reste in på turistvisum och beslöt sig för att stanna.

Så det går, jag har sett det med ena ögon. Var närvarande vid ceremonin. Denna illegala invandrare skall på något sätt försöka få uppehållstillstånd nu och har sökt via ett annat land (inom EU).

Hur de löste saken i detalj har jag ingen aning om. Men det gick tydligen.
Citera
2018-11-20, 11:37
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
En vän till mig gifte sig i somras med en som befunnit sig illegalt i Sverige i några år. Reste in på turistvisum och beslöt sig för att stanna.

Så det går, jag har sett det med ena ögon. Var närvarande vid ceremonin. Denna illegala invandrare skall på något sätt försöka få uppehållstillstånd nu och har sökt via ett annat land (inom EU).

Hur de löste saken i detalj har jag ingen aning om. Men det gick tydligen.

Har du möjlighet att fråga i mer detalj?
Citera
2018-11-20, 18:07
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Har du möjlighet att fråga i mer detalj?

Vad vill du veta?

Jag tror helt enkelt inte de kollar saker som uppehållstillstånd, det räcker nog med att utlänningen kan tillhandahålla papperna som visar att han/hon inte är gift. Det lär ju gå att beställa från hemlandet på något sätt. Eftersom utlänningen inte är folkbokförd i Sverige osv, så finns det ju knappast någon information om vederbörande registrerad i svenska system.

Citat:
Om en av er är folkbokförda i annat land behöver ansökan om hindersprövning kompletteras med intyg från behörig myndighet som bekräftar civilstånd för dig som inte är folkbokförd i Sverige. Intyget bör vara utfärdat av behörig myndighet i landet där du bor, men i andra hand kan du vända dig till landet där du är medborgare. För att intyget ska vara giltigt får det högst vara 4 månader gammalt.

Däremot vet jag inte hur man löser det hela när man skall få tag på uppehållstillstånd. Då kommer de nog vara mer nyfikna. Det kanske går att ljuga sig fram? Jag vet faktiskt inte.
Citera
2018-12-13, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom båda inte behöver bo i samma land så kan de givetvis gifta sig oaktat uppehållsstatus. Så länge de båda kan visa att de inte är gifta med någon annan och att de inte är för nära släkt med varandra (det är vad hindersprövningen kontrollerar)
I fallet med hindersprövning utreds detta inte alls på den utländska medborgaren. Den utländks medborgaren sätter sitt personnummer till födelsedatan plus fyra nollor som sista siffror. Hindersprövningen görs då på dennes egen utsaga om den är gift eller inte.
Den svenska medborgaren finns redan i databasen.
Hindersprövningen ges alltså helt baserat på utlänningen utsaga.
Giftermål kan sedan ske.
Vad gäller uppehållstillstånd faller det då inom det sk, återföreningsdirektivet, som ger en rätt återförenas. Men, migrationsverket tittar på hur seriöst det är och ger inte uppehållstillstånd för detta om inte parterna kan visa de också bott tillsammans under ca två år, eller mycket kraftigare bevisning i dokumentation om tiden är kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in