2018-11-19, 05:42
Medlem
PierreValdezs avatar
För länge sedan hörde jag några prata om EMU-kriget. Jag trodde det var en myt eller ett skämt.

Men det är faktiskt något som hänt på riktigt!

Hur kunde detta bli möjligt? Alltså att ett land deklarerar ett militärt krig mot en fågelart och sedan förlorar kriget!

Kan någon förklara detta för mig?
Citera
2018-11-19, 06:05
Medlem
Jag tycker det blir mindre uppseendeväckande om man tänker sig att krig rent förenklat enbart är att framtvinga policybeslut med andra medel än enbart politiska.

Citat från den kände militärteoretikern Carl von Clausewitz
"War is simply the continuation of political intercourse with the addition of other means. We deliberately use the phrase 'with the addition of other means' because we also want to make it clear that war in itself does not suspend political intercourse or change it into something entirely different. In essentials that intercourse continues, irrespective of the means it employs. The main lines along which military events progress, and to which they are restricted, are political lines that continue throughout the war into the subsequent peace."
Citera
2018-11-19, 12:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tror aldrig det förklarades krig (vem skulle man skicka krigsförklaringen till?) utan det var nog mest pressen som spetsade till det.

Jfr även med "krigen" mot droger, fattigdom och en massa annat idag.
Citera
2018-11-19, 13:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
För länge sedan hörde jag några prata om EMU-kriget. Jag trodde det var en myt eller ett skämt.

Men det är faktiskt något som hänt på riktigt!

Hur kunde detta bli möjligt? Alltså att ett land deklarerar ett militärt krig mot en fågelart och sedan förlorar kriget!

Kan någon förklara detta för mig?

Det var förstås inget krig utan en skyddsjakt. I skyddsjakten deltog bara två personer. Att det skämtsamt kallades krig av tidningarna ändrar inte på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in