2018-11-18, 21:54
Medlem
Hur gör jag bäst för att skydda foton ifrån att andra använder dem, om man lägger ut dem på tex Instagram? Copyright?
Citera
2018-11-18, 22:11
Medlem
Paijters avatar
En faktura.
Citera
2018-11-18, 22:37
Medlem
Hur tänkte du?
Jag tänkte märkning på fotona. Vattenstämpel? Kan jag sätta mina initialer som namn vid C?
Citera
2018-11-18, 22:41
Medlem
yz44s avatar
Ofta om du lägger upp bilder på sociala medier så överlåter du samtidigt rätten till bilderna till företaget där bilderna läggs upp. Läs igenom avtalsvillkoren så ser du vad som gäller i ditt fall.
Citera
2018-11-18, 22:43
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Hur tänkte du?
Jag tänkte märkning på fotona. Vattenstämpel? Kan jag sätta mina initialer som namn vid C?
Jag tänkte att en faktura är det mest effektiva. En sådan efter en bildstöld får personen att tänka efter nästa gång. Ett C får personen att klippa bort det eller klona bort det.
Citera
2018-11-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Jag tänkte att en faktura är det mest effektiva. En sådan efter en bildstöld får personen att tänka efter nästa gång. Ett C får personen att klippa bort det eller klona bort det.
Ok, det är klart. Problemet är väl om någon ifrån ett annat land tar fotot. Det är svårt att skydda sig alltså, oavsett hur man gör?
Citera
2018-11-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ofta om du lägger upp bilder på sociala medier så överlåter du samtidigt rätten till bilderna till företaget där bilderna läggs upp. Läs igenom avtalsvillkoren så ser du vad som gäller i ditt fall.
Jo, det brukar vara så men tänkte mer folk generellt och inte att sidan man delar på tar bilden.
Citera
2018-11-18, 23:13
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Ok, det är klart. Problemet är väl om någon ifrån ett annat land tar fotot. Det är svårt att skydda sig alltså, oavsett hur man gör?
Inom EU kan man gå till närmsta domstol för att stämma. Googla Small claims.
Citera
2018-11-19, 00:07
Medlem
sommarlovs avatar
Kan vi se bilderna, kan de kopieras.

Ta bara selfies, det kanske avskräcker...
Citera
2018-11-19, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Inom EU kan man gå till närmsta domstol för att stämma. Googla Small claims.
Tack, det ska jag göra!
Citera
2018-11-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kan vi se bilderna, kan de kopieras.

Ta bara selfies, det kanske avskräcker...
Nja, då blir det nog stor risk för spridning... 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in