Citat:
Ursprungligen postat av
Ingenegentligen
Det är en bra fråga faktiskt. Svaghet är verkligen något jag själv går igång på och jag hatar när folk använder förklaringsmodeller som innefattar svaghet för att förklara tillkortakommanden. Är inte alltid svaghet på något sätt självförvållat mer eller mindre omedvetet? Jag tror du behöver reda ut vad exakt du menar med svaghet då det är svårt att förstå kopplingarna du gör till olycka, droger. Finns det olika typ av svaghet? Man kan ju vara intellektuellt svag, socialt svag eller svag som en beroendeperson.
Jag håller med dig...
Man bör inte blanda ihop och anklaga. Svaghet och tillkortakommande kan vara samma sak, eller? Är svaghet oförbätterligt. Kan så vara i båda fallen tror jag. Men att man kan dra ner sig själv i svaghet är väl en självklarhet?
En människa kan nog nå en nivå där "han inte klarar dig och tillockmed är bortom all räddning utan guidning.
Men
frågan är om han/hon har sig själv att skylla för det - självförvållat och att andra bör se ner och anklaga människan alltså när det är så att lättja, narcissism, fetma, högmod, självförnekelse vad fan som helst som inte är helt oförhappandes som bara drabbar någon. Det finns många som ser ned på folk med stor SVAGHET typ;"kolla vilken äcklig, stinkande rökare.., den jäveln får skylla sig själv." "Kolla den feta grisen Jag mår fan illa" tihihi!
Vilken typ av svaghet? Bortom brister och sådana som man rår över själv. Behöver jag lista dem? Nej.
Jag tillhör dem som ofta föraktar den svage. Fattar du nu att jag inte menar att du bör anklaga Samtliga som är svaga? Det är nog OK att förakta lite på de som dreglade förmycket om sin akilleshäl om man säger så.