• 1
  • 2
2018-11-18, 21:03
Medlem
WykkedWitchs avatar
Kan det vara när den svage givit upp sig själv så mycket att han aldrig mera kan bli hel igen. Det ligger självförvållande i att han inte brydde sig om sig själv.
Men om man råkar för en olycka eller knarkar FÖR mycket och inte vågar kan eller vill längre är det då självförvållat?
Jag vet inte. Vet du?
Citera
2018-11-18, 21:05
Bannlyst
förstår inte trådens överskrift ?
Citera
2018-11-18, 21:06
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Inte jag heller. Har du koll på definitionen?
Citera
2018-11-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Kan det vara när den svage givit upp sig själv så mycket att han aldrig mera kan bli hel igen. Det ligger självförvållande i att han inte brydde sig om sig själv.
Men om man råkar för en olycka eller knarkar FÖR mycket och inte vågar kan eller vill längre är det då självförvållat?
Jag vet inte. Vet du?

Det är en bra fråga faktiskt. Svaghet är verkligen något jag själv går igång på och jag hatar när folk använder förklaringsmodeller som innefattar svaghet för att förklara tillkortakommanden. Är inte alltid svaghet på något sätt självförvållat mer eller mindre omedvetet? Jag tror du behöver reda ut vad exakt du menar med svaghet då det är svårt att förstå kopplingarna du gör till olycka, droger. Finns det olika typ av svaghet? Man kan ju vara intellektuellt svag, socialt svag eller svag som en beroendeperson.
Citera
2018-11-18, 22:07
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Svaghet kan vara en enorm styrka också.
Om man erkänner sina svagheter och hur "dum" man är, så kan ingen angripa en på vissa plan.
Citera
2018-11-18, 22:17
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Det är en bra fråga faktiskt. Svaghet är verkligen något jag själv går igång på och jag hatar när folk använder förklaringsmodeller som innefattar svaghet för att förklara tillkortakommanden. Är inte alltid svaghet på något sätt självförvållat mer eller mindre omedvetet? Jag tror du behöver reda ut vad exakt du menar med svaghet då det är svårt att förstå kopplingarna du gör till olycka, droger. Finns det olika typ av svaghet? Man kan ju vara intellektuellt svag, socialt svag eller svag som en beroendeperson.
Jag håller med dig...

Man bör inte blanda ihop och anklaga. Svaghet och tillkortakommande kan vara samma sak, eller? Är svaghet oförbätterligt. Kan så vara i båda fallen tror jag. Men att man kan dra ner sig själv i svaghet är väl en självklarhet?
En människa kan nog nå en nivå där "han inte klarar dig och tillockmed är bortom all räddning utan guidning.
Men frågan är om han/hon har sig själv att skylla för det - självförvållat och att andra bör se ner och anklaga människan alltså när det är så att lättja, narcissism, fetma, högmod, självförnekelse vad fan som helst som inte är helt oförhappandes som bara drabbar någon. Det finns många som ser ned på folk med stor SVAGHET typ;"kolla vilken äcklig, stinkande rökare.., den jäveln får skylla sig själv." "Kolla den feta grisen Jag mår fan illa" tihihi!
Vilken typ av svaghet? Bortom brister och sådana som man rår över själv. Behöver jag lista dem? Nej.
Jag tillhör dem som ofta föraktar den svage. Fattar du nu att jag inte menar att du bör anklaga Samtliga som är svaga? Det är nog OK att förakta lite på de som dreglade förmycket om sin akilleshäl om man säger så.
Citera
2018-11-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Svaghet kan vara en enorm styrka också.
Om man erkänner sina svagheter och hur "dum" man är, så kan ingen angripa en på vissa plan.

Jaha, men du kallar ju mig dum och menar att du besitter enorm vishet kring hela världsplanen, så då är du inte svag då och heller besitter du ingen enorm styrka. Lite ödmjukhet kanske skulle vara klädsamt?
Citera
2018-11-18, 23:36
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jaha, men du kallar ju mig dum och menar att du besitter enorm vishet kring hela världsplanen, så då är du inte svag då och heller besitter du ingen enorm styrka. Lite ödmjukhet kanske skulle vara klädsamt?
Var det inte du som kallade mig dum? Jag försökte säga vad jag tror och du angrep mig med oförskämdheter.
Citera
2018-11-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Jag håller med dig...

Man bör inte blanda ihop och anklaga. Svaghet och tillkortakommande kan vara samma sak, eller? Är svaghet oförbätterligt. Kan så vara i båda fallen tror jag. Men att man kan dra ner sig själv i svaghet är väl en självklarhet?
En människa kan nog nå en nivå där "han inte klarar dig och tillockmed är bortom all räddning utan guidning.
Men frågan är om han/hon har sig själv att skylla för det - självförvållat och att andra bör se ner och anklaga människan alltså när det är så att lättja, narcissism, fetma, högmod, självförnekelse vad fan som helst som inte är helt oförhappandes som bara drabbar någon. Det finns många som ser ned på folk med stor SVAGHET typ;"kolla vilken äcklig, stinkande rökare.., den jäveln får skylla sig själv." "Kolla den feta grisen Jag mår fan illa" tihihi!
Vilken typ av svaghet? Bortom brister och sådana som man rår över själv. Behöver jag lista dem? Nej.
Jag tillhör dem som ofta föraktar den svage. Fattar du nu att jag inte menar att du bör anklaga Samtliga som är svaga? Det är nog OK att förakta lite på de som dreglade förmycket om sin akilleshäl om man säger så.

Ok, nu fattar jag. Jag är ju av den åsikten att människor själva är ansvariga för sina handlingar. Om man super bort sin familj så har man faktiskt gjort ett val oavsett om man har enklare att göra det valet än en person som inte är benägen till beroende. Om man nu accepterar att man gjort dåliga val finns det ju inga anledningar att anklaga och skylla bara man tar ansvar och gör rätt för sig. Men det beror också på hur långt ens svaghet påverkat andra.

Om man nu är svag som du säger måste man väl ha accepterat sin fetma eller rökning som ett tillkortakommande och det gäller ju långt ifrån alla. De som gör andra illa genom sina val men inte vill förändra sig kan man ju förakta. Jag har själv en far som jag inte sett röken av på 27 år, hans svaghet eller vad vi ska kalla det, är inget jag skulle kunna ha överseende med om han inte förändrade sig i grunden. Så svaghet som man åsamkat sig själv behöver man alltså ta tag i och förändra enligt mig.

Människor som är svaga av naturen har ju inga såna krav såklart.
Citera
2018-11-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Var det inte du som kallade mig dum? Jag försökte säga vad jag tror och du angrep mig med oförskämdheter.

Jag letade lite men hittade inte oförskämdheterna. Vilket menar du?
Citera
2018-11-18, 23:46
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag letade lite men hittade inte oförskämdheterna. Vilket menar du?
Ok, du var rätt ok ser jag. Jag hade kommentarer från en annan kille samtidigt och blandade ihop er. Ursäkta. Jag är inte speciellt ödmjuk alltid dock. Jag kan ha dåligt med tålamod med folk ibland.
Citera
2018-11-19, 00:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Om man verkligen har möjlighet att välja att bli stark, men trots det föredrar att fortsätta att vara svag, så är det väl självförvållat antar jag... Dock så känner nog människor ofta att de inte klarar av att göra nåt åt sin svaghet, och då kan man ju diskutera om det är självförvållat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in