• 1
  • 2
2018-11-18, 15:02
Medlem
balthazar5s avatar
Farsan hörde av sig nyss och klagade på räkningen från Telenor. Han fick aldrig hem någon pappersfaktura utan en e-faktura som han skulle godkänna på sitt internetbankkonto. På räkningen la de till 50 kr i fakturaavgift. Sen när har automatiskt genererade e-fakturor börjat kosta 50kr/st?

Gick in på hans Telenor-konto och där fick man läsa att man slipper fakturaavgift endast om man har autogiro. Vart fan är världen på väg egentligen? Inte nog att ett pappersfaktura kostar 50 kr att få. Nu tar de lika mycket för en länk kopplat till internetbanken.
Citera
2018-11-18, 15:09
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Farsan hörde av sig nyss och klagade på räkningen från Telenor. Han fick aldrig hem någon pappersfaktura utan en e-faktura som han skulle godkänna på sitt internetbankkonto. På räkningen la de till 50 kr i fakturaavgift. Sen när har automatiskt genererade e-fakturor börjat kosta 50kr/st?

Gick in på hans Telenor-konto och där fick man läsa att man slipper fakturaavgift endast om man har autogiro. Vart fan är världen på väg egentligen? Inte nog att ett pappersfaktura kostar 50 kr att få. Nu tar de lika mycket för en länk kopplat till internetbanken.

Är du säker på att det inte är någon annan avgift som avses här? Enligt deras hemsida tar de ingen avgift för e-faktura.
Citera
2018-11-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Är du säker på att det inte är någon annan avgift som avses här? Enligt deras hemsida tar de ingen avgift för e-faktura.

Får också betala för e-fakturan...
Citera
2018-11-18, 15:21
Medlem
Byt leverantör?
Citera
2018-11-18, 15:24
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
På farsans Telenorkonto fanns det endast autogiro att välja på ifall man vill slippa betala för fakturaavgiften. e-fakturatjänsten har han använt sedan tidigare. Senaste räkningen kom direkt till hans internetbank, fast 50 kr dyrare än den borde vara.
Citera
2018-11-18, 15:40
Medlem
Får du utöver e-fakturan hem något papper? Annars rekommenderar jag att koppla e-fakturan till Autogiro.

Dessa 50kr är en stor inkomstkälla för operatörerna, och det är en del av deras affärsmodell att hoppas på att kunderna "glömmer" att avbeställa ett papper som skickas hem så att de får in inkomsten.

Källa: Har jobbat på Telenor och Tele2 (huvudkontoren)
Citera
2018-11-18, 16:29
Medlem
Saken är att har du ett "flexibelt" abonnemang, typ telefonabonnemang där du kan ringa utomlands, så dels har du fasta kostnaden till detta tillkommer ev. utlandssamtal som debiteras särskilt.
Då menar pissbolagen att de har "extra utgifter" pga av detta. Rena rånet.
Autogiro funkar om du har fast kostnad varje månad.

Lite OT, hände mej, jag får en liten pension från utlandet men EU beslöt att inga avgifter får tas när man flyttar pengar mellan kontona inom EU. Funkade bra ett tag men tror ni fan (Danske Bank) kringgick detta och avgiftsbelade kontot med 3 euro/månad.
Ingen större summa men va fan de här jävla parasitbankerna mumsar och suger en till sista benet. Finns snart endast skelettet kvar när köttbitarna är malda.
Citera
2018-11-18, 16:51
Medlem
Begntts avatar
"På räkningen la de till 50 kr i fakturaavgift"
Man borde göra likadant fast tvärtom. Alltså ta betalt för att man ska betala.

50kr i betalaravgift eller något.

Fast inkasso och kronofogden står nog på Telenors/företagets sida.
Citera
2018-11-18, 17:34
Medlem
797507975s avatar
Byt till Comviq eller Tele2 Bums..
Citera
2018-11-18, 18:30
Medlem
Hände samma sak för mig, fast jag fick fakturan via Kivra. Deras förklaring var att det var Kivra som tog ut denna avgift. Konstigt nog är det ingen annan av mina leverantörer som lägger på fakturaavgift via Kivra så det var såklart skitsnack. Slapp dock avgiften när jag bytte till ”vanlig” e-faktura.
Citera
2018-11-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnback
Hände samma sak för mig, fast jag fick fakturan via Kivra. Deras förklaring var att det var Kivra som tog ut denna avgift. Konstigt nog är det ingen annan av mina leverantörer som lägger på fakturaavgift via Kivra så det var såklart skitsnack. Slapp dock avgiften när jag bytte till ”vanlig” e-faktura.
Låter skumt att Kivra tar betalt. Kolla en gång till.
Kivra är en billig lösning för företag då de slipper pappersfakturan.
Men lite konstigt med Kivra, jag får nya räkningar via Kivra från företag utan att någon frågar mej ifall jag accepterar detta. Verkar som att är du en gång ansluten så är upp till företagen att skicka fakturan via Kivra och du har inget att säga om.
Det här är en påtvingad sak, vi som konsumenter tvingas stå för material i form av dator och sen tvingas göra jobbet. Otäck utveckling. Banken parasiterar.
Senast redigerad av SlowCooker 2018-11-18 kl. 19:16.
Citera
2018-11-18, 19:19
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
På farsans Telenorkonto fanns det endast autogiro att välja på ifall man vill slippa betala för fakturaavgiften. e-fakturatjänsten har han använt sedan tidigare. Senaste räkningen kom direkt till hans internetbank, fast 50 kr dyrare än den borde vara.

Betala inte avgiften.

Du säger att de tidigare inte tagit ut någon avgift men att du ändrat villkoren i ert avtal.

Om en teleoperatör ändrar villkoren för ert abonnemang så kan du avsluta abonnemanget utan kostnad för dig... även om du har bindningstid...

Men bestrid avgiften och betala endast det övriga beloppet.

För precis som vid hyreshöjning så om du betalar nya hyran eller avgiften i detta fall så finns det en risk att det räknas som att du har accepterat den nya avgiften.

I övrigt har jag aldrig varit med om att någon tar ut faktura avgift för digitala fakturor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in