Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 11:32
  #1
Medlem
Hej.

Är det några av er som kontinuerligt (t.ex. 1 ggr om året) tar blodprov hos https://werlabs.se, och i så fall:
1. Vilka prover brukar ni ta, hur ofta, och varför just de proverna?
2. Vad är er ålder?


Jag är 40 år gammal (man) och funderar på att börja ta deras paket Hälsokontroll XL (https://werlabs.se/blodprov/halsokontroll-xl/) 1 ggr om året, och eventuellt några av de andra proven som t.ex. vitaminer. Jag är fysiskt frisk, men har hela livet ätit rätt näringsfattig kost (nästan inga grönsaker), men trots detta vid min senaste hälsokontroll hos min husläkare (för mindre än ett år sedan) som innehöll allting som är med i Werlabs Hälsokontroll XL och mer därtill, så var alla mina värden normala. Tog under den perioden kosttillskott (multivitaminer) men har slutat med det helt och hållet sedan några månader för jag hoppades på att jag skulle kunna ta ett komplett vitamintest någonstans och kunna avgöra exakt vilka vitaminer jag eventuellt har brist på och behöver komplettera med piller, så jag slapp äta för mycket vitaminer av sånt jag kanske redan äter tillräckligt av, men sedan visade det sig vara omöjligt att mäta vitamin a, c, e, etc i Sverige. Så har ingen aning alls vad mina värden står nu efter jag slutat med multivitaminerna.

Utifrån det lilla jag skrivit om mig själv, tycker ni att:
3. Det finns någon anledning att jag bör börja ta Hälsokontroll XL 1 ggr om året eller anser ni det är onödigt?
4. Skulle ni rekommendera några av de övriga blodproven de erbjuder, och i så fall vilka och hur ofta?
Citera
2018-11-18, 13:16
  #2
Medlem
1 ggr per år låter lite onödigt om du ändå kollar samma saker och inte har något som avviker. Skulle vara intressant om man t ex kunde kolla cancer och andra potentiella sjukdomar men dessa kanske ingår i testet?
Citera
2018-11-18, 13:46
  #3
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag har tagit det en gång för jag behövde oberoende svar.
Min ålder är mellan 20-35 år.
Tog det stora paketet för 1500 kr tror jag.

Tänker inte göra det igen då jag vet att referensvärdena är fucked up och att mineralanalys av håret är bättre mätning av dina blodvärden är det som rör sig i blodet och inte nödvändigtvis det din kropp har ansamlat.
Citera
2018-11-18, 15:40
  #4
Medlem
Jag har tagit blodprov 3ggr med ett års mellanrum. Det är inget jag ser som nödvändigt, men jag är medicinskt intresserad och det hjälper min hypokondriska ådra. Ser ingen anledning att rekommendera det till någon bara för att, men vill man så är det ett bra alternativ.
Citera
2018-11-18, 18:06
  #5
Medlem
Tack för era svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
1 ggr per år låter lite onödigt om du ändå kollar samma saker och inte har något som avviker. Skulle vara intressant om man t ex kunde kolla cancer och andra potentiella sjukdomar men dessa kanske ingår i testet?

De erbjuder PSA-prov vilket ska kunna upptäcka om man har anlag för prostatacancer, men jag har läst att man bör endast ta detta prov 1 ggr mellan åldern 40-45 för att få en baslinje på vad ens värden står, sedan ska man ta det igen efter man fyllt 50. Så det känns kanske inte så jättebrådskande ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Jag har tagit det en gång för jag behövde oberoende svar.
Min ålder är mellan 20-35 år.
Tog det stora paketet för 1500 kr tror jag.

Tänker inte göra det igen då jag vet att referensvärdena är fucked up och att mineralanalys av håret är bättre mätning av dina blodvärden är det som rör sig i blodet och inte nödvändigtvis det din kropp har ansamlat.

Går det att ta mineralanalys av håret någonstans i Sverige, eller utomlands? Jag funderar på att ta ett komplett vitaminstatusprov nästa gång i USA vilket de erbjuder där, men har tagit förgivet att det sker genom blodprov. Kan man mäta vitaminstatus via håranalys också?

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har tagit blodprov 3ggr med ett års mellanrum. Det är inget jag ser som nödvändigt, men jag är medicinskt intresserad och det hjälper min hypokondriska ådra. Ser ingen anledning att rekommendera det till någon bara för att, men vill man så är det ett bra alternativ.
Citera
2018-11-18, 18:19
  #6
Medlem
Det finns ingen anledning för en ung (ja, du är ung) och frisk person att kontrollera labvärden eller gå på hälsokontroller för den delen. Enligt vår tillgängliga kunskap i nuläget leder det inte till ökad livslängd då sjukdomar är såpass ovanliga hos friska personer utan symtom. Gå till doktorn om du är sjuk. Är man äldre kan jag se en poäng då det finns en högre sannolikhet att faktiskt hitta något man kan åtgärda. Det finns inte heller någon vits med att spendera massor av pengar på att köpa blodprover av företag som Werlabs då blodproverna i sig har en inneboende osäkerhet och ex. kan vara normala vid sjukdom eller vanligare avvikande trots att man är frisk. Werlabs hela affärsmodell går ut på att lura pengar av friska oroliga människor som egentligen inte har en fysisk sjukdom.

Jag skulle istället satsa på att skippa vitaminerna och istället lägga om kosten så den är mer varierad. Pengarna du skulle lägga på Werlabs kan du lägga på ett gymkort istället. Du ska heller inte röka cigaretter samt undvika överkonsumtion av alkohol. Du kan också kontrollera ditt blodtryck på din vårdcentral med några års mellanrum. De åtgärderna kommer göra långt mer för din hälsa än massor av onödiga blodprover.
Citera
2018-11-18, 22:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det finns ingen anledning för en ung (ja, du är ung) och frisk person att kontrollera labvärden eller gå på hälsokontroller för den delen. Enligt vår tillgängliga kunskap i nuläget leder det inte till ökad livslängd då sjukdomar är såpass ovanliga hos friska personer utan symtom. Gå till doktorn om du är sjuk. Är man äldre kan jag se en poäng då det finns en högre sannolikhet att faktiskt hitta något man kan åtgärda. Det finns inte heller någon vits med att spendera massor av pengar på att köpa blodprover av företag som Werlabs då blodproverna i sig har en inneboende osäkerhet och ex. kan vara normala vid sjukdom eller vanligare avvikande trots att man är frisk. Werlabs hela affärsmodell går ut på att lura pengar av friska oroliga människor som egentligen inte har en fysisk sjukdom.

Jag skulle istället satsa på att skippa vitaminerna och istället lägga om kosten så den är mer varierad. Pengarna du skulle lägga på Werlabs kan du lägga på ett gymkort istället. Du ska heller inte röka cigaretter samt undvika överkonsumtion av alkohol. Du kan också kontrollera ditt blodtryck på din vårdcentral med några års mellanrum. De åtgärderna kommer göra långt mer för din hälsa än massor av onödiga blodprover.

Tack för ditt svar.. Tyvärr funkar det inte att lägga om kosten mer än jag redan gjort, och ändå är den fortfarande mycket näringsfattig. Går redan på gym flera gånger i veckan och dricker/röker/knarkar inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback