Citat:
Ursprungligen postat av
Knavius
Jag ska försöka slänga ut termer på allt som får mig att må dåligt. Media, urbanism, kollegor som aldrig håller käften, främlingar överhuvudtaget som inte håller käften, trafik, ytlighet, stress, konsumtionssamhället.
Hur bryter jag ens dessa mönster? Att laga en jävla kalops kommer inte förändra någonting. Det låter mer som hjärntvättning att tvinga sig själv att gilla samhället.
Jag kände som du. Läser man mina gamla inlägg här på fb så ser man att jag var en vilsen, självdestruktiv och alkoholiserad tjej.
Men jag bestämde mig för att ändra på det! Blev nationalist (började läsa böcker om vår historia, traditioner, tog en kandidatexamen i arkeologi), och blev kristen. Eller i alla fall engagerad i församlingen. Tror kanske inte på Jesus, men uppskattar samhörigheten. Slutade dricka, slutade köpa grejer. Började spendera min lediga tid i naturen, dejtade en del, tränade, gick på museum och blev volontär. Sedan gifte jag mig och fick barn.
Är otroligt mycket lyckligare nu! Lever på landet, plockar bär och svamp och shoppar i princip ingenting längre. Åker på utflykter, pluggar och lär mig mer om mina förfäder och vårt land. Har mycket sex och lagar mycket mat. Dricker fortfarande lite vin ibland, men aldrig mer så jag blir full.
Ibland faller jag tillbaka och får självdestruktiva tankar, men det botar jag med bön eller en promenad eller genom att läsa en bra bok. Man är sin egen lyckas smed, glöm aldrig det!
Edit: Jag mådde rätt dåligt av ”feminismen”. Att inte få vara den jag är. Jag är nämligen superkvinnlig! Älskar klänningar, höga klackar, långt hår, laga mat, ta hand om barn osv. Mår väldigt bra när jag får ”leva ut” min kvinnlighet! Jag tror att folk över lag mår bra av att kunna identifiera sig med sitt kön/yrke/nation. Det är lätt att bli olycklig och känna att man saknar identitet när man tvingas försaka sin kvinnlighet/manlighet.
Så gör lumpen! Du kommer känna dig otroligt manlig. Och det är positivt.