2018-11-17, 19:08
Bannlyst
1. Telefonsamtal med privatperson?
2. Polisförhör?
3. Besök hos läkare / terapeut / psykolog?
4. Möte med arbetsgivare/chef?
5. Möte med myndigheter tex skatteverket?
6. Möte med bankman?

Om någon/något av alternativen är olagliga, blir dom då lagliga om jag informerar om att jag spelar in?

Vi utgår ifrån att jag inte ska publicera det här någonstans tex internet, men svara gärna på om även det skulle vara olagligt eller lagligt.
Kan jag använda mig av dessa inspelade samtal som bevis i exempelvis en rättegång?

Tack på förhand.
Citera
2018-11-17, 19:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Så vitt jag vet är det lagligt för en privatperson att spela in ett samtal utan motpartens kännedom, och det bör i så fall gälla i samtliga fall.
Citera
2018-11-17, 19:30
Medlem
Är lagligt så länge en av parterna vet om att det spelas in.
Så om du spelar in ett samtal som du medverkar i så är det lagligt.
Olagligt om du gömmer en mic för att höra några andras samtal där ingen av parterna vet om att de är avlyssnade.
Citera
2018-11-17, 19:53
Medlem
Regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som .. olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år."
Gäller alla typer av samtal.
Citera
2018-11-17, 19:57
Medlem
Så länge Du deltar i samtalet är det lagligt att spela in. Dvs det är skillnad att du gömmer en mikrofon hos grannen eller att du spelar in ett samtal du för med grannen.
Citera
2018-11-17, 20:11
Medlem
Har nyttjas av komiker som har ringt prank samtal och sedan spelat upp på radio eller tv.
De kan inte fällas för olovlig avlyssning efter som komikern har vetat att det spelas in men inte offret.
Citera
2018-11-17, 20:18
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Så länge Du deltar i samtalet är det lagligt att spela in. Dvs det är skillnad att du gömmer en mikrofon hos grannen eller att du spelar in ett samtal du för med grannen.
Om man har en mikrofon gömd hemma då och spelar in de som bor där när man är bortrest?
Citera
2018-11-17, 20:24
Medlem
Lagen är väl att det är olagligt så länge man inte medverkar själv i samtalet och nej, du får inte banda andra människor oavsett om de är hemma hos dig eller inte. Du får inte banda din lägenhet för att andra vistats i den. Däremot så får man såklart banda sitt hem eller ha kameror av andra orsaker. Jag kan ju inte få fängelse om jag spelar in hunden och hur den låter när jag inte är hemma eller om jag har larm osv.

Hm man skulle kunna tycka att vi alla borde veta mer exakt idagens teknologiska samhälle.
Citera
2018-11-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Om man har en mikrofon gömd hemma då och spelar in de som bor där när man är bortrest?
Olagligt eftersom du inte medverkar i samtalet och inte har tillstånd från någon av parterna.

Men om din kompis sitter på ett möte och du frågar om det är OK att du spelar in så är det lagligt.
Alltså alla behöver inte veta om inspelningen utan bara en utav parterna.
Senast redigerad av torba 2018-11-17 kl. 20:28.
Citera
2018-11-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Är du där och deltar då?
Citera
2018-11-17, 20:27
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonish79
Är du där och deltar då?
Självklart inte, men frågan är väl mer såhär: Om jag spelar in ljudet hemma för att höra eventuella inbrottstjuvar, är det då olagligt om kattvaktens röst blir inspelad?
Citera
2018-11-17, 20:39
Medlem
Det är ganska enkelt alla samtal du deltar i eller har OK från en av parterna lagligt.
Alla andre seminarium olagligt.
Men om du har en övervakningskamera som tar upp ljud t.ex. och du lyckas spela in inbrottstjuvar så tror jag det aldrig har blivit provat i rätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in