2018-11-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Självklart inte, men frågan är väl mer såhär: Om jag spelar in ljudet hemma för att höra eventuella inbrottstjuvar, är det då olagligt om kattvaktens röst blir inspelad?

I det syftet och att kattvakten inte bor där skulle nog göra det hela okej.
Citera
2018-11-17, 22:27
Bannlyst
Tack för alla svar, är jag på plats och deltar i samtalet så verkar allting vara lugnt.
Citera
2018-11-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som .. olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år."
Gäller alla typer av samtal.
Skilj på avlyssning och inspelning
Citera
2018-11-18, 00:07
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ISnarkWheniKnark
1. Telefonsamtal med privatperson?
2. Polisförhör?
3. Besök hos läkare / terapeut / psykolog?
4. Möte med arbetsgivare/chef?
5. Möte med myndigheter tex skatteverket?
6. Möte med bankman?

Om någon/något av alternativen är olagliga, blir dom då lagliga om jag informerar om att jag spelar in?

Vi utgår ifrån att jag inte ska publicera det här någonstans tex internet, men svara gärna på om även det skulle vara olagligt eller lagligt.
Kan jag använda mig av dessa inspelade samtal som bevis i exempelvis en rättegång?

Tack på förhand.

Är lagligt att spela in så länge du själv medverkar i samtalet...
Citera
2018-11-18, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Är lagligt att spela in så länge du själv medverkar i samtalet...

Ja det var väl det jag skrev och alla andra skrev?
Citera
2018-11-18, 00:18
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ISnarkWheniKnark
Ja det var väl det jag skrev och alla andra skrev?

Du undrade över om någon av stuationerna var olagliga att spela in.

Ja andra personer i tråden har också bekräftat samma sak att sålänge du själv medverkar är det lagligt. Läste endast trådstart.
Citera
2018-11-18, 08:07
Medlem
Juristchefens avatar
Följande har hänt:

Du sitter på ditt kontor och på arbetstid pratar i jobbtelefonen med en bekant, (inte en kund eller någon som har med ditt jobb att göra) samtalet är uteslutande av privat karaktär.

Finns det något undantag eller kryphål i lagen som en arbetsgivare kan utnyttja med skäl som dessa?:
Vi äger abonnemanget
Vi äger telefonen
Vi äger telefonväxeln
Samtalet har ägt rum i våra lokaler
Samtalet har ägt rum på avlönad arbetstid.

Eventuell klausul i anställningskontraktet som ger arbetsgivaren rätt att spela in och avlyssna anställdas samtal?
Citera
2018-11-18, 08:27
Bannlyst
I sociala relationer kanske det är mindre moraliskt, men i exempelvis vårdnadstvister där make eller makan hotar med våld kommer en telefoninspelning som påvisar det definitivt att tas i åtanke i rätten.

Med det sagt bör man nog inte spela in sina telefonsamtal allt för ofta. Det finns nåt riktigt sjukt i att spela in telefonsamtal ärligt talat!

lokalisera gärna min plats med hjälp av min mobil .. men spela inte in mina samtal.
Senast redigerad av Sommarglad 2018-11-18 kl. 09:02.
Citera
2018-11-18, 08:38
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Följande har hänt:

Du sitter på ditt kontor och på arbetstid pratar i jobbtelefonen med en bekant, (inte en kund eller någon som har med ditt jobb att göra) samtalet är uteslutande av privat karaktär.

Finns det något undantag eller kryphål i lagen som en arbetsgivare kan utnyttja med skäl som dessa?:
Vi äger abonnemanget
Vi äger telefonen
Vi äger telefonväxeln
Samtalet har ägt rum i våra lokaler
Samtalet har ägt rum på avlönad arbetstid.

Eventuell klausul i anställningskontraktet som ger arbetsgivaren rätt att spela in och avlyssna anställdas samtal?

Ja, om arbetsgivaren har meddelat att denna anknytning spelas in så spelar samtalets karaktär ingen roll. Vanligt i tex kundtjänst, larmcentraler osv.
Citera
2018-11-18, 09:25
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Ja, om arbetsgivaren har meddelat att denna anknytning spelas in så spelar samtalets karaktär ingen roll. Vanligt i tex kundtjänst, larmcentraler osv.

Nu handlade det ju om avlyssning/inspelning i lönn, där arbetsgivaren inte delger samtalsparterna sin inblandning i samtalet.
Citera
2018-11-18, 09:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Nu handlade det ju om avlyssning/inspelning i lönn, där arbetsgivaren inte delger samtalsparterna sin inblandning i samtalet.
Nej, det är inte lagligt.

Till om med intagna på anstalt får information om att samtal KAN komma att spelas in, just för att en kunskap om det skall finnas hos minst en part i samtalet.
Citera
2018-11-18, 10:19
Bannlyst
Det klart det är lagligt! Jag kan gömma en bandspelare och spela in vårt samtal. Det är absolut ingen juridisk skillnad.

Givetvis får man spela in sitt eget telefonsamtal!

Det du skriver om intagna på anstalt, är så klart lite annorlunda. Inom kriminalvården vill man gärna begränsa de intagnas kontakter med yttervärlden. Det ligger i sakens natur.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte lagligt.

Till om med intagna på anstalt får information om att samtal KAN komma att spelas in, just för att en kunskap om det skall finnas hos minst en part i samtalet.
Senast redigerad av Sommarglad 2018-11-18 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in