• 1
  • 2
2018-11-17, 12:05
Medlem
hej! jag har kommit över 30,000kr och funderar på vad jag ska göra med dom. Aktier? Fonder? Vad tycker ni är bäst strategi. Jag vill egentligen bara låta dom ligga men det hade ju inte skadat att få dom att växa under tiden jag inte är i behov av dom. Vad tycker ni en rookie som mig borde göra? Vilken strategi hade ni använt er utav? Jag har hört att man inte ska lägga in hela summan i en klump utan succesivt lägga in varje månad för att minimera risker...
Tacksam för svar!!
Citera
2018-11-17, 12:06
Medlem
Rotschildjugends avatar
10 till dig, resten i socker/kaffe
Citera
2018-11-17, 12:16
Medlem
Deckard-Cains avatar
30.000 kommer du ingenstans med.

Stoppar du in dem nu, så lär de sjunka på 1år.

Köp en fin semester istället!
Citera
2018-11-17, 12:17
Medlem
Har du inte några lån eller saker som är bättre att lägga pengarna på?
Citera
2018-11-17, 12:28
Medlem
Det är ju ingen jättesumma, men en bra start. Svaret stavas fonder. Lägg dina pengar i fonder. 10k i en högrisk, 10k i en medelrisk och 10k i en lågrisk. Sen fyller du på efterhand.

Handelsbanken Nordiska Småbolag: En nordisk småbolagsfond som avkastat betydligt bättre än index och fondkategorin de senaste åren.

Spiltan Räntefond Sverige: Svensk räntefond som har stigit riktigt mycket sedan starten 2007.

Atlant Stability: Fonden strävar efter att vara marknadsneutral, vilket innebär att den har liten samverkan med aktie- och räntemarknadens utveckling.
Citera
2018-11-17, 12:30
Medlem
Skänk dom till flyktingarna för dom kommer att hamna där förr eller senare åndå,,tyvärr

Men har du något surt lån betala av det så slipper bankhanana leva på dig

Passa oxo på att gå ur svenska kyrkan för då slipper du lägga ut minst 2-4000 varje år till något som du kanske inte använder.
Citera
2018-11-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Det är ju ingen jättesumma, men en bra start. Svaret stavas fonder. Lägg dina pengar i fonder. 10k i en högrisk, 10k i en medelrisk och 10k i en lågrisk. Sen fyller du på efterhand.

Handelsbanken Nordiska Småbolag: En nordisk småbolagsfond som avkastat betydligt bättre än index och fondkategorin de senaste åren.

Spiltan Räntefond Sverige: Svensk räntefond som har stigit riktigt mycket sedan starten 2007.

Atlant Stability: Fonden strävar efter att vara marknadsneutral, vilket innebär att den har liten samverkan med aktie- och räntemarknadens utveckling.
Hur bedömer du att dessa fonder står sig? Riskmässigt. Jag tänker också att jag delar det i tre buckets och kör på liknande princip men frågan är ju vad man ska lägga dom i.
Citera
2018-11-17, 13:02
Medlem
Själv hade jag unnat mig en förstaklassens semester eller upplevelseresa men det var ju inte vad du frågade. För en nybörjare är nog tidigare nämnda fonder det säkraste och enklaste sättet även om avkastningen givetvis blir därefter.
Citera
2018-11-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Skänk dom till flyktingarna för dom kommer att hamna där förr eller senare åndå,,tyvärr

Men har du något surt lån betala av det så slipper bankhanana leva på dig

Passa oxo på att gå ur svenska kyrkan för då slipper du lägga ut minst 2-4000 varje år till något som du kanske inte använder.

They turk err jerb's!

OT köp dig en ny TV, 30k är fickpengar.
Citera
2018-11-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur bedömer du att dessa fonder står sig? Riskmässigt. Jag tänker också att jag delar det i tre buckets och kör på liknande princip men frågan är ju vad man ska lägga dom i.

Vad ska du spara till? Ifall det är 5+ år så är ju spiltan räntefond riktigt usel
Citera
2018-11-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur bedömer du att dessa fonder står sig? Riskmässigt.

Spiltan ränte, låg (1 av 7)

HB småbolag, medel (5 av 7)

Atlant, låg (2 av 7)
Citera
2018-11-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
30.000 kommer du ingenstans med.

Stoppar du in dem nu, så lär de sjunka på 1år.

Köp en fin semester istället!

Alla börjar nånstans.
Tänker man så kommer man aldrig igång med sitt sparande aldrig för tidigt att lägga undan pengar ju tidigare ju bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in