Citat:
Ursprungligen postat av
Asgard82
Jag har en suterrng runt 140m/2 och funderar p kamin men kan lite om dem. Ngon som har ngot gediget tips om vilken kamin jag br skaffa fr att f s stor vrme som mjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det sjlv. Vad r en rimlig summa fr att betala fr att dra en ny skorsten genom ett vningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?
Har bestllt in offert frn Eldabutiken, ngon som har erfarenhet frn dem?
Rekommenderar tljstenskamin d de lagrar vrme under lng tid, eldar man p morgonen r kaminen fortfarande varm p kvllen. Satsa p en s tung som mjligt, ju mer sten desto mer vrmelagrande under lngre tid, nackdel priset hgre ju tyngre kamin. Tar lngre tid bli varm mot vanlig kamin som blir stekhet direkt och sen svalnar fort.
Skorstens pris beroende p var du tnker ha kaminen men rkna med ngon tusenlapp per meter.
ven hr s ta en funderare p vart du stller kaminen. Kan vara mer trevligt ha den i vardagsrummet p vningen upp, men den gr mest nytta lngst ner i huset. Sen har man den lngst ner i huset vart hr skorstenen upp p nsta vning? Den genererar ven vrme nr man eldar s beroende p vilket rum man fr in den genom s blir det rummet varmare.
Har inte hr ngot direkt negativt om eldabutiken s ta en diskussion med dem om olika kaminer och placering samt skorsten osv.
G inte p lgsta pris. En kamin r en investering som hjer vrdet p huset, snker uppvrmningskostnader och trivselfaktor. Du kommer ha din kamin under mnga r, kanske under hela tiden du bor i huset. Att kpa fel som man sen str sig p i 30 r fr man skulle spara 20000 r inget jag rekomemderar.
Har sjlv en finsk Nunna Uuni som hller vrme kanon och tillsammans med ventilationen med vrmetervinning s sprids vrmen ver hela huset snabbt och under lng tid. I den temperatur som r ute nu rcker en brasa per dag fr hlla mkt god vrme i hela huset. Murad skorstenstock.