• 1
  • 2
2018-11-17, 00:45
Medlem
Jag har en suterrng runt 140m/2 och funderar p kamin men kan lite om dem. Ngon som har ngot gediget tips om vilken kamin jag br skaffa fr att f s stor vrme som mjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det sjlv. Vad r en rimlig summa fr att betala fr att dra en ny skorsten genom ett vningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?

Har bestllt in offert frn Eldabutiken, ngon som har erfarenhet frn dem?
Citera
2018-11-17, 08:39
Medlem
Jag har en inbyggd med luftkanaler och flkt blir bra varmt.

Tips kolla att du fr elda fritt dr du bor. Min kommum har ndrat till "komfort" eldning. 2 gnger per vecka max 4h fr ppen spis/kamin.
Citera
2018-11-17, 08:40
Medlem
Jag har tyvrr ingen pris uppgifter att ge dig, d det var 15 r sedan jag hll p med det hr.
Men ett bra rd r att ta in flera offerter, och de som inte kommer fr att se p jobbet, kan du nog vlja bort direkt.
Annars r det inte alls svrt att gra det sjlv.
Lycka till!
Citera
2018-11-17, 08:49
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag har en suterrng runt 140m/2 och funderar p kamin men kan lite om dem. Ngon som har ngot gediget tips om vilken kamin jag br skaffa fr att f s stor vrme som mjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det sjlv. Vad r en rimlig summa fr att betala fr att dra en ny skorsten genom ett vningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?

Jag har inga priser eller dyligt att dela med mig av, men ett bra rd.

Satsa p ett bra mrke, ta INTE en billig standardkamin. Jag har haft Jtul och den var toppen. Ett par bekanta satte ven de in kaminer under samma period, och de valde liknande design men billigare mrken. Contura? Herrejklar vilken skillnad...om du har gratis ved s spelar det kanske ingen roll om du fr brnna dubbelt s mycket, men det kanske spelar roll att du fr lgga in ny ved dubbelt s ofta, fylla vedkorgen tv gnger per kvll och har en kamin som r brnnhet frst (grythandske fr att ppna luckan) och sen kallnar direkt. Skaffa kvalitet, det lnar sig bde i pengar och i anvndargldje.
Citera
2018-11-17, 09:31
Medlem
cacas avatar
Citat:

Rekommenderar tljstenskamin d de lagrar vrme under lng tid, eldar man p morgonen r kaminen fortfarande varm p kvllen. Satsa p en s tung som mjligt, ju mer sten desto mer vrmelagrande under lngre tid, nackdel priset hgre ju tyngre kamin. Tar lngre tid bli varm mot vanlig kamin som blir stekhet direkt och sen svalnar fort.

Skorstens pris beroende p var du tnker ha kaminen men rkna med ngon tusenlapp per meter.

ven hr s ta en funderare p vart du stller kaminen. Kan vara mer trevligt ha den i vardagsrummet p vningen upp, men den gr mest nytta lngst ner i huset. Sen har man den lngst ner i huset vart hr skorstenen upp p nsta vning? Den genererar ven vrme nr man eldar s beroende p vilket rum man fr in den genom s blir det rummet varmare.

Har inte hr ngot direkt negativt om eldabutiken s ta en diskussion med dem om olika kaminer och placering samt skorsten osv.

G inte p lgsta pris. En kamin r en investering som hjer vrdet p huset, snker uppvrmningskostnader och trivselfaktor. Du kommer ha din kamin under mnga r, kanske under hela tiden du bor i huset. Att kpa fel som man sen str sig p i 30 r fr man skulle spara 20000 r inget jag rekomemderar.

Har sjlv en finsk Nunna Uuni som hller vrme kanon och tillsammans med ventilationen med vrmetervinning s sprids vrmen ver hela huset snabbt och under lng tid. I den temperatur som r ute nu rcker en brasa per dag fr hlla mkt god vrme i hela huset. Murad skorstenstock.
Citera
2018-11-17, 13:24
Medlem
borrizs avatar
  1. Jag placerade min braskamin p bottenvningen, s att skorstensrret gr igenom nsta vning och vrmer ven hr.
  2. Placera kaminen ungefr mitt i huset, det r bara i Kalle Anka man placerar eldstaden p gaveln.
  3. En tljstensmantel gr att kaminen vrmer lngre, tljsten r dessutom frltande mot nyfikna barnfingrar.
  4. Skorstenen mste n en meter ver taknocken. Placerar du skorstenen vid yttervggarna,s mste den nd ha samma hjd och du mste bekosta ngon konstruktion s att sotaren nr upp att sota.
  5. Ha torkad sgad och kluven ved fr tv vintrar hemma. En omgng eldar du med denna vintern, en omgng r till nsta vinter.
Citera
2018-11-19, 02:22
Medlem
Jag tackar fr alla bra tips!

Kan man koppla tv kaminer p en skorsten? T.ex. en p undervningen fr den serisa och bra vrmen och en p samma rr p vervningen fr mysfaktorn? Kanske korkad frga.
Citera
2018-11-19, 06:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag tackar fr alla bra tips!

Kan man koppla tv kaminer p en skorsten? T.ex. en p undervningen fr den serisa och bra vrmen och en p samma rr p vervningen fr mysfaktorn? Kanske korkad frga.
Detta r absolut inte en korkad frga!
Jag har aldrig hrt talas om ngon som gr s, men...
Det bsta r att du i frsta hand vnder dig till sotaren i din kommun, trots allt s r det sotaren kommun som bestmmer om du fr anvnda kaminen.
Citera
2019-02-18, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Jag har inga priser eller dyligt att dela med mig av, men ett bra rd.

Satsa p ett bra mrke, ta INTE en billig standardkamin. Jag har haft Jtul och den var toppen. Ett par bekanta satte ven de in kaminer under samma period, och de valde liknande design men billigare mrken. Contura? Herrejklar vilken skillnad...om du har gratis ved s spelar det kanske ingen roll om du fr brnna dubbelt s mycket, men det kanske spelar roll att du fr lgga in ny ved dubbelt s ofta, fylla vedkorgen tv gnger per kvll och har en kamin som r brnnhet frst (grythandske fr att ppna luckan) och sen kallnar direkt. Skaffa kvalitet, det lnar sig bde i pengar och i anvndargldje.

Gr inte Contura bra kaminer? De som ska installera kaminen rekommenderade just Contura och tyckte att vi skulle ta en Contura 520T, utan flkt dessutom. Men d kanske man borde ta t.ex en sdan dr Jtul istllet?
Citera
2019-02-18, 07:07
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Gr inte Contura bra kaminer? De som ska installera kaminen rekommenderade just Contura och tyckte att vi skulle ta en Contura 520T, utan flkt dessutom. Men d kanske man borde ta t.ex en sdan dr Jtul istllet?

Contura funkar, men gillar man riktigt hg kvalitet...visst kan det vara skillnad mellan dera modeller, vra vnner hade runda pelarkaminer utan tljsten. De var inte bra.

Vr kamin vrmdes upp ngot lngsammare, men hll vrmen lngre och jmnare. Vl uppeldad kunde ett jkla vedtr ligga och brinna ensamt, man behvde inte slnga in flera i taget.

Man fick aldrig den dr lskiga knslan jag fr av Contura att om man nuddar den nr den brinner s brnner bde hud o ktt fast p kaminen. Efter ett par timmars eldande kunde man ppna den utan ugnsvante trots att rummet var helt uppvrmt. Den kndes gedigen p ett helt annat stt.

Fundera p om affren har olika marginaler p olika mrken nr de rekommenderar. Sen gr du och ppnar och stnger luckor, och drar i askldor p de olika mrkena. Bestm sjlv vad du tycker.
Citera
2019-02-18, 07:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Kaminer med fast monterad flkt r bra s lnge det finns strm som driver flkten.
Skulle strmmen g och du verkligen r beroende av kaminen fr uppvrmning, s upptcker du att den vrmer erbarmligt dligt.

Citat:
Contura funkar, men gillar man riktigt hg kvalitet...visst kan det vara skillnad mellan dera modeller, vra vnner hade runda pelarkaminer utan tljsten. De var inte bra.

Vr kamin vrmdes upp ngot lngsammare, men hll vrmen lngre och jmnare. Vl uppeldad kunde ett jkla vedtr ligga och brinna ensamt, man behvde inte slnga in flera i taget.
Naturligtvis r det viktigt med en fungerande kamin, men finns det s mnga andra saker n kaminen som spelar in:
  • Finns det tillrckligt drag?
  • Eldar man med rtt ved?
  • Eldar man p rtt stt?

Citat:
Man fick aldrig den dr lskiga knslan jag fr av Contura att om man nuddar den nr den brinner s brnner bde hud o ktt fast p kaminen. Efter ett par timmars eldande kunde man ppna den utan ugnsvante trots att rummet var helt uppvrmt. Den kndes gedigen p ett helt annat stt.

Fundera p om affren har olika marginaler p olika mrken nr de rekommenderar. Sen gr du och ppnar och stnger luckor, och drar i askldor p de olika mrkena. Bestm sjlv vad du tycker.
ven jag har en kamin med tljstensmantel, frutom att den vrmer lngre s valde jag den fr att tljsten r mer frltande mot nyfikna barnfingrar.
Senast redigerad av borriz 2019-02-18 kl. 07:45.
Citera
2019-02-18, 09:05
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kaminer med fast monterad flkt r bra s lnge det finns strm som driver flkten.
Skulle strmmen g och du verkligen r beroende av kaminen fr uppvrmning, s upptcker du att den vrmer erbarmligt dligt.

Naturligtvis r det viktigt med en fungerande kamin, men finns det s mnga andra saker n kaminen som spelar in:
  • Finns det tillrckligt drag?
  • Eldar man med rtt ved?
  • Eldar man p rtt stt?

ven jag har en kamin med tljstensmantel, frutom att den vrmer lngre s valde jag den fr att tljsten r mer frltande mot nyfikna barnfingrar.

Bra ponger. Du har sjlvklart helt rtt. I vrt fall jmfr jag faktiskt dr allt r lika utom lngden p skorstenen, vr var lngre. Men alla nyinsatta, ved frn samma stlle och jag var lokal pyroman som testade elda i alla

Det kan vara att Contura har flera niver i kvalitet o vra kompisar tog billigaste. Eller nt med draget. Men jag var frvnad ver skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in