Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 00:45
  #1
Medlem
Jag har en suterräng runt 140m/2 och funderar på kamin men kan lite om dem. Någon som har något gediget tips om vilken kamin jag bör skaffa för att få så stor värme som möjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det själv. Vad är en rimlig summa för att betala för att dra en ny skorsten genom ett våningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?

Har beställt in offert från Eldabutiken, någon som har erfarenhet från dem?
Citera
2018-11-17, 08:39
  #2
Medlem
Jag har en inbyggd med luftkanaler och fläkt blir bra varmt.

Tips kolla att du får elda fritt där du bor. Min kommum har ändrat till "komfort" eldning. 2 gånger per vecka max 4h för öppen spis/kamin.
Citera
2018-11-17, 08:40
  #3
Medlem
Jag har tyvärr ingen pris uppgifter att ge dig, då det var 15 år sedan jag höll på med det här.
Men ett bra råd är att ta in flera offerter, och de som inte kommer för att se på jobbet, kan du nog välja bort direkt.
Annars är det inte alls svårt att göra det själv.
Lycka till!
Citera
2018-11-17, 08:49
  #4
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag har en suterräng runt 140m/2 och funderar på kamin men kan lite om dem. Någon som har något gediget tips om vilken kamin jag bör skaffa för att få så stor värme som möjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det själv. Vad är en rimlig summa för att betala för att dra en ny skorsten genom ett våningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?

Har beställt in offert från Eldabutiken, någon som har erfarenhet från dem?

Jag har inga priser eller dyligt att dela med mig av, men ett bra råd.

Satsa på ett bra märke, ta INTE en billig standardkamin. Jag har haft Jötul och den var toppen. Ett par bekanta satte även de in kaminer under samma period, och de valde liknande design men billigare märken. Contura? Herrejäklar vilken skillnad...om du har gratis ved så spelar det kanske ingen roll om du får bränna dubbelt så mycket, men det kanske spelar roll att du får lägga in ny ved dubbelt så ofta, fylla vedkorgen två gånger per kväll och har en kamin som är brännhet först (grythandske för att öppna luckan) och sen kallnar direkt. Skaffa kvalitet, det lönar sig både i pengar och i användarglädje.
Citera
2018-11-17, 09:31
  #5
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag har en suterräng runt 140m/2 och funderar på kamin men kan lite om dem. Någon som har något gediget tips om vilken kamin jag bör skaffa för att få så stor värme som möjligt? Jag har i princip gratis ved, men bekostar skorsten och det själv. Vad är en rimlig summa för att betala för att dra en ny skorsten genom ett våningsplan och sedan upp genom taket och med installation av kaminen?

Har beställt in offert från Eldabutiken, någon som har erfarenhet från dem?
Rekommenderar täljstenskamin då de lagrar värme under lång tid, eldar man på morgonen är kaminen fortfarande varm på kvällen. Satsa på en så tung som möjligt, ju mer sten desto mer värmelagrande under längre tid, nackdel priset högre ju tyngre kamin. Tar längre tid bli varm mot vanlig kamin som blir stekhet direkt och sen svalnar fort.

Skorstens pris beroende på var du tänker ha kaminen men räkna med någon tusenlapp per meter.

Även här så ta en funderare på vart du ställer kaminen. Kan vara mer trevligt ha den i vardagsrummet på våningen upp, men den gör mest nytta längst ner i huset. Sen har man den längst ner i huset vart hår skorstenen upp på nästa våning? Den genererar även värme när man eldar så beroende på vilket rum man får in den genom så blir det rummet varmare.

Har inte hör något direkt negativt om eldabutiken så ta en diskussion med dem om olika kaminer och placering samt skorsten osv.

Gå inte på lägsta pris. En kamin är en investering som höjer värdet på huset, sänker uppvärmningskostnader och trivselfaktor. Du kommer ha din kamin under många år, kanske under hela tiden du bor i huset. Att köpa ”fel” som man sen stör sig på i 30 år för man skulle spara 20000 är inget jag rekomemderar.

Har själv en finsk Nunna Uuni som håller värme kanon och tillsammans med ventilationen med värmeåtervinning så sprids värmen över hela huset snabbt och under lång tid. I den temperatur som är ute nu räcker en brasa per dag för hålla mkt god värme i hela huset. Murad skorstenstock.
Citera
2018-11-17, 13:24
  #6
Medlem
borrizs avatar
  1. Jag placerade min braskamin på bottenvåningen, så att skorstensröret går igenom nästa våning och värmer även här.
  2. Placera kaminen ungefär mitt i huset, det är bara i Kalle Anka man placerar eldstaden på gaveln.
  3. En täljstensmantel gör att kaminen värmer längre, täljsten är dessutom förlåtande mot nyfikna barnfingrar.
  4. Skorstenen måste nå en meter över taknocken. Placerar du skorstenen vid ytterväggarna,så måste den ändå ha samma höjd och du måste bekosta någon konstruktion så att sotaren når upp att sota.
  5. Ha torkad sågad och kluven ved för två vintrar hemma. En omgång eldar du med denna vintern, en omgång är till nästa vinter.
Citera
2018-11-19, 02:22
  #7
Medlem
Jag tackar för alla bra tips!

Kan man koppla två kaminer på en skorsten? T.ex. en på undervåningen för den seriösa och bra värmen och en på samma rör på övervåningen för mysfaktorn? Kanske korkad fråga.
Citera
2018-11-19, 06:30
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag tackar för alla bra tips!

Kan man koppla två kaminer på en skorsten? T.ex. en på undervåningen för den seriösa och bra värmen och en på samma rör på övervåningen för mysfaktorn? Kanske korkad fråga.
Detta är absolut inte en korkad fråga!
Jag har aldrig hört talas om någon som gör så, men...
Det bästa är att du i första hand vänder dig till sotaren i din kommun, trots allt så är det sotaren kommun som bestämmer om du får använda kaminen.
Citera
2019-02-18, 04:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Jag har inga priser eller dyligt att dela med mig av, men ett bra råd.

Satsa på ett bra märke, ta INTE en billig standardkamin. Jag har haft Jötul och den var toppen. Ett par bekanta satte även de in kaminer under samma period, och de valde liknande design men billigare märken. Contura? Herrejäklar vilken skillnad...om du har gratis ved så spelar det kanske ingen roll om du får bränna dubbelt så mycket, men det kanske spelar roll att du får lägga in ny ved dubbelt så ofta, fylla vedkorgen två gånger per kväll och har en kamin som är brännhet först (grythandske för att öppna luckan) och sen kallnar direkt. Skaffa kvalitet, det lönar sig både i pengar och i användarglädje.

Gör inte Contura bra kaminer? De som ska installera kaminen rekommenderade just Contura och tyckte att vi skulle ta en Contura 520T, utan fläkt dessutom. Men då kanske man borde ta t.ex en sådan där Jötul istället?
Citera
2019-02-18, 07:07
  #10
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Gör inte Contura bra kaminer? De som ska installera kaminen rekommenderade just Contura och tyckte att vi skulle ta en Contura 520T, utan fläkt dessutom. Men då kanske man borde ta t.ex en sådan där Jötul istället?

Contura funkar, men gillar man riktigt hög kvalitet...visst kan det vara skillnad mellan dera modeller, våra vänner hade runda pelarkaminer utan täljsten. De var inte bra.

Vår kamin värmdes upp något långsammare, men höll värmen längre och jämnare. Väl uppeldad kunde ett jäkla vedträ ligga och brinna ensamt, man behövde inte slänga in flera i taget.

Man fick aldrig den där läskiga känslan jag får av Contura att om man nuddar den när den brinner så bränner både hud o kött fast på kaminen. Efter ett par timmars eldande kunde man öppna den utan ugnsvante trots att rummet var helt uppvärmt. Den kändes gedigen på ett helt annat sätt.

Fundera på om affären har olika marginaler på olika märken när de rekommenderar. Sen går du och öppnar och stänger luckor, och drar i asklådor på de olika märkena. Bestäm själv vad du tycker.
Citera
2019-02-18, 07:36
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Gör inte Contura bra kaminer? De som ska installera kaminen rekommenderade just Contura och tyckte att vi skulle ta en Contura 520T, utan fläkt dessutom. Men då kanske man borde ta t.ex en sådan där Jötul istället?
Kaminer med fast monterad fläkt är bra så länge det finns ström som driver fläkten.
Skulle strömmen gå och du verkligen är beroende av kaminen för uppvärmning, så upptäcker du att den värmer erbarmligt dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Contura funkar, men gillar man riktigt hög kvalitet...visst kan det vara skillnad mellan dera modeller, våra vänner hade runda pelarkaminer utan täljsten. De var inte bra.

Vår kamin värmdes upp något långsammare, men höll värmen längre och jämnare. Väl uppeldad kunde ett jäkla vedträ ligga och brinna ensamt, man behövde inte slänga in flera i taget.
Naturligtvis är det viktigt med en fungerande kamin, men finns det så många andra saker än kaminen som spelar in:
  • Finns det tillräckligt drag?
  • Eldar man med rätt ved?
  • Eldar man på rätt sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Man fick aldrig den där läskiga känslan jag får av Contura att om man nuddar den när den brinner så bränner både hud o kött fast på kaminen. Efter ett par timmars eldande kunde man öppna den utan ugnsvante trots att rummet var helt uppvärmt. Den kändes gedigen på ett helt annat sätt.

Fundera på om affären har olika marginaler på olika märken när de rekommenderar. Sen går du och öppnar och stänger luckor, och drar i asklådor på de olika märkena. Bestäm själv vad du tycker.
Även jag har en kamin med täljstensmantel, förutom att den värmer längre så valde jag den för att täljsten är mer förlåtande mot nyfikna barnfingrar.
__________________
Senast redigerad av borriz 2019-02-18 kl. 07:45.
Citera
2019-02-18, 09:05
  #12
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kaminer med fast monterad fläkt är bra så länge det finns ström som driver fläkten.
Skulle strömmen gå och du verkligen är beroende av kaminen för uppvärmning, så upptäcker du att den värmer erbarmligt dåligt.


Naturligtvis är det viktigt med en fungerande kamin, men finns det så många andra saker än kaminen som spelar in:
  • Finns det tillräckligt drag?
  • Eldar man med rätt ved?
  • Eldar man på rätt sätt?


Även jag har en kamin med täljstensmantel, förutom att den värmer längre så valde jag den för att täljsten är mer förlåtande mot nyfikna barnfingrar.

Bra poänger. Du har självklart helt rätt. I vårt fall jämför jag faktiskt där allt är lika utom längden på skorstenen, vår var längre. Men alla nyinsatta, ved från samma ställe och jag var lokal pyroman som testade elda i alla

Det kan vara att Contura har flera nivåer i kvalitet o våra kompisar tog billigaste. Eller nåt med draget. Men jag var förvånad över skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback