• 1
  • 2
2018-11-16, 22:46
Bannlyst
Pris?
Är de lätta att använda?

Bara idioter handlar däck av firma när det är flera tusen kronor billigare på nätet.
Alla med lite hjärna inser också att varenda jävla däcknisse kommer att få slå igen vid nästa lågkonjunktur när folk inte betalar 2000/år för något som en imbecill klarar av själv.
Detta innebär att marknaden för småskaligt däckpåtagning och balansering kommer att blomstra.
Och jag vill vara redo att skära guld med täljkniv.
Citera
2018-11-16, 22:47
Bannlyst
du lär dej kränga på ett par timmar , och balanseringen gör maskinen och du nyper dit rätt vikt

jag missade en beg däckmaskin för 1500 för inte så länge sedan

men jag har 2st rejäla däckjärn och har krängt mina egna däck med de sedan länge
Senast redigerad av spacefun 2018-11-16 kl. 22:50.
Citera
2018-11-18, 19:17
Medlem
Har hofmann både däckmaskin o balanseringsmaskin.
Mycket nöjd med dom.
Hmm lär ta ett tag innan du börjar tjäna pengar då priserna på maskinerna är ganska höga.
Man kan köpa något billigt kina men då får du problem med större hjul o lågprofil.
Ganska lätt att repa fälgar med kinamaskiner då dom är veka .
Citera
2018-11-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Pris?
Är de lätta att använda?

Bara idioter handlar däck av firma när det är flera tusen kronor billigare på nätet.
Alla med lite hjärna inser också att varenda jävla däcknisse kommer att få slå igen vid nästa lågkonjunktur när folk inte betalar 2000/år för något som en imbecill klarar av själv.
Detta innebär att marknaden för småskaligt däckpåtagning och balansering kommer att blomstra.
Och jag vill vara redo att skära guld med täljkniv.
Först och främst bör ni nyansera er syn på vad som förväntas hända framdeles, delar ej er uppfattning enär få ser någon ekonomi i att anskaffa utrustning för däckshantering. De som nu ändå förväntar sig att få kunder för montering mm måste dessutom ha rätt gott om plats till förfogande.

Även om det säljs däck via distanskanaler så innebär det inte att de etablerade handlarna blir utan sysselsättning, som det fungerar nu har många avtal med lokala gummiföretag där montering kan ske.
Citera
2018-11-18, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst bör ni nyansera er syn på vad som förväntas hända framdeles, delar ej er uppfattning enär få ser någon ekonomi i att anskaffa utrustning för däckshantering. De som nu ändå förväntar sig att få kunder för montering mm måste dessutom ha rätt gott om plats till förfogande.

Även om det säljs däck via distanskanaler så innebär det inte att de etablerade handlarna blir utan sysselsättning, som det fungerar nu har många avtal med lokala gummiföretag där montering kan ske.

nej jag skaffar däckmaskin för att vara oberoende för mina behov , kan jag sen ta hem lite däck till andra vid behov så blir det en extra liten inkomst / lekpengar begagnad utrustning duger åt mej då jag inte tänkt driva firma i detta .
Citera
2018-11-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
nej jag skaffar däckmaskin för att vara oberoende för mina behov , kan jag sen ta hem lite däck till andra vid behov så blir det en extra liten inkomst / lekpengar begagnad utrustning duger åt mej då jag inte tänkt driva firma i detta .
Görs det i vinstsyfte är du skyldig att redovisa för inkomsterna och då givetvis även betala skatt och egenavgifter, ävensom moms.
Citera
2018-11-18, 21:15
Medlem
Fuzzs avatar
Köp ej maskiner som ser ut som denna http://www.xtrading.se/shop/36242/ar...pic-a180dc.jpg dvs en skruv man justera avståndet mellan fälg och krägningshuvud. Visst det fungerar men lätt att repa fälgar.

Sen är det bra med ett stålhuvud (till stålfälgar och alufälgar man inte är rädd om) samt ett plasthuvud till alufälgar gärna med snabbyte mellan huvudena.

Hjälparmar är bra när lågprofil ska monteras går utan men kan behövas två personer.
Kan även fungera med några sådana här https://bengtsbilmaskiner.se/wp-cont...e2-200x200.jpg
Citera
2018-11-18, 21:17
Bannlyst
Citat:
Görs det i vinstsyfte är du skyldig att redovisa för inkomsterna och då givetvis även betala skatt och egenavgifter, ävensom moms.

jag gör jobbet i egenskap av vänskap , tjänster och gentjänster mellan vänner

hur beskattar man det
Citera
2018-11-18, 21:20
Medlem
Citat:
jag gör jobbet i egenskap av vänskap , tjänster och gentjänster mellan vänner

hur beskattar man det
Formellt skall alla tjänster påföras skatt mm, sedan samma åt andra hållet om man nu tänker sig att byta tjänster. Detta lär knappast ske om det är på den nivån, men snabbt är det fler som vill ha hjälp än de som har något att byta med, då är du inne på företagsnivå.
Citera
2018-11-18, 21:22
Medlem
hippilis avatar
Har en gammal däck krängare som jag inte vet fabrikatet på men är flitigt använd då jag pillar med veteran bilar är det mest plåtfälgar. Men infödingarna i byn kommer och vill ha krängt och även lagat punkteringa så pengar finns att tjäna på en sådan
Citera
2018-11-18, 21:25
Bannlyst
Citat:
Formellt skall alla tjänster påföras skatt mm, sedan samma åt andra hållet om man nu tänker sig att byta tjänster. Detta lär knappast ske om det är på den nivån, men snabbt är det fler som vill ha hjälp än de som har något att byta med, då är du inne på företagsnivå.

tja jag har nog koll på vad jag kan byta med och vad för tjänster och mängden av detta , då detta inte kommer bli ett företagande , jag ser även den här extra sysselsättningen som ett sätt där jag kan tjäna på att hjälpa andra i bland , den tid jag lägger på detta kommer resultera att jag får mer tid över totalt , som jag annars måste ha fått offra i arbete åt mej själv , på min fritid .

förstår du typ du får däck av mej , så målar du om mitt hus
Senast redigerad av spacefun 2018-11-18 kl. 21:28.
Citera
2018-11-18, 21:30
Medlem
Citat:
tja jag har nog koll på vad jag kan byta med och vad för tjänster och mängden av detta , då detta inte kommer bli ett företagande , jag ser även den här extra sysselsättningen som ett sätt där jag kan tjäna på att hjälpa andra i bland , den tid jag lägger på detta kommer resultera att jag får mer tid över totalt , som jag annars måste ha fått offra i arbete åt mej själv , på min fritid .

förstår du
Din syn på det hela ifrågasätts inte, men för den skull bör inte det vara orsak att dumförklara alla som tänker annorlunda och i vanlig ordning handlar av lokal gummifirma. Att dessutom tro att de skulle gå överstyr i någon påtaglig utsträckning är inte vidare genomtänkt.

Ha gärna med i tankegångarna hur mycket extra tid som måste ägnas åt dessa däck om de skall inhandlas på distans och sedan även monteras. Mest besvär lär uppstå om det krävs reklamation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in