• 1
  • 2
2018-11-16, 22:19
Medlem
Hej,
Har säkert rätt banala skulder i mångas ögon men är fattigpensionär och varje krona räknas.

Läget är att jag har två lån plus kreditkortskuld på sammanlagt 150k.

Jag har nu pliktskyldigt pröjsat i 3 år men skulderna minskar i snigelfart. Två av lånen är annuitetslån på 5 år så två år kvar.

Pensionen netto är ca 13k, hyran 5500, lånen drar 2300, kontoskulden 2300.

Nu kom också elräkningen, 662.

Kvar finns 880 att leva för denna månad. Orkar fan inte med skiten gick till bolaget och nu har jag supit rejält.

Betar av ca 5000 i månaden nu min tanke var att ställa in alla betalningar då går allt till kronofogden men jag har ändå flerdubbelt mer iom existensminimum varje månad.
Jar har boendet tryggat, internet, telefon, allt basic, vad kan gå fel?

Sen är jag inte purung utan närmar mej pensionsåldern och trillar väl av pinn snart.
Citera
2018-11-16, 22:25
Medlem
Eftersom du närmar dig pensionsåldern så ragga på någon äldre änka med färdigbetalt hus som du kan få bo gratis hos. Är änkan barnlös så kanske du får ärva när hon dör.
Citera
2018-11-16, 22:32
Medlem
Citat:
Sen är jag inte purung utan närmar mej pensionsåldern och trillar väl av pinn snart.
Är du pensionär eller du inte det ? Om inte så kanske du kan dryga ut pensionen med något slags arbete.
Pesionärs eller veteranpolen kanske är nåt.
Citera
2018-11-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Är du pensionär eller du inte det ? Om inte så kanske du kan dryga ut pensionen med något slags arbete.
Pesionärs eller veteranpolen kanske är nåt.
Det där med veteranpolen har jag kollat men krävs körkort vilket jag inte har.

Min ambition är att göra rätt för mej men känns lite hopplöst ibland. Skulle mer än gärna ta ett deltidsjobb.
Citera
2018-11-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Det där med veteranpolen har jag kollat men krävs körkort vilket jag inte har.

Min ambition är att göra rätt för mej men känns lite hopplöst ibland. Skulle mer än gärna ta ett deltidsjobb.

Städbranschen behöver alltid folk.
Citera
2018-11-17, 06:47
Medlem
Citat:
Hej,
Har säkert rätt banala skulder i mångas ögon men är fattigpensionär och varje krona räknas.

Jag har nu pliktskyldigt pröjsat i 3 år men skulderna minskar i snigelfart. Två av lånen är annuitetslån på 5 år så två år kvar.

Kvar finns 880 att leva för denna månad. Orkar fan inte med skiten gick till bolaget och nu har jag supit rejält.

Betar av ca 5000 i månaden nu min tanke var att ställa in alla betalningar då går allt till kronofogden men jag har ändå flerdubbelt mer iom existensminimum varje månad.

I vissa fall kan kronis vara det enda raka.... och sedan söker du skuldsanering... som pensionär så kan du ju inte under överskådlig tid betala tillbaka dina skulder så chansen kan vara god...
Du får ju dock betalningsanmärkning och kommer att vara låst från allt vad krediter, hyra släp, hyra bostad etc tills din skuld är betald....
Citera
2018-11-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
I vissa fall kan kronis vara det enda raka.... och sedan söker du skuldsanering... som pensionär så kan du ju inte under överskådlig tid betala tillbaka dina skulder så chansen kan vara god...
Du får ju dock betalningsanmärkning och kommer att vara låst från allt vad krediter, hyra släp, hyra bostad etc tills din skuld är betald....
Hyra släp är inte största problemet....
Som jag skrev, har redan ordnat boende och allt annat basic med ingångna avtal så detta är fixat.
Försöker föreställa mej livet som ekonomisk paria.
Skrev inlägget ifall jag har missat någon aspekt som parasit.
Visst, kronis kollar säkert bankkontot med jämna mellanrum och utmäter men detta är inget att oroa sej för betalar gärna skulden om jag får 7 rätt på Lotto.

Men klart, för ung person med framtidsplaner vore detta inte så bra men för en annan kvittar.
Att lämna jordelivet med flaggan i topp, vem fan bryr sej utom en girig kroknäsabankir? Vore just en skön hämnd att från graven hälsa; fuck you!
Senast redigerad av SlowCooker 2018-11-17 kl. 08:23.
Citera
2018-11-17, 09:01
Medlem
Citat:
Hej,

Kronofogden låter dig behålla 4800 plus hyran 5500, det blir 10300. Alltså kommer du betala 2700. Kan du inte leva som det är nu kan det vara värt att låta det gå till fogden faktiskt.
Citera
2018-11-17, 09:36
Medlem
Energiknippes avatar
Socialen? Låter spontant som att du kan få hjälp med boendekostnaden.
Citera
2018-11-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Kronofogden låter dig behålla 4800 plus hyran 5500, det blir 10300. Alltså kommer du betala 2700. Kan du inte leva som det är nu kan det vara värt att låta det gå till fogden faktiskt.
Precis, detta är alternativet. Skillnaden är då 2300 plus även om kronis börjar rycka i pengarna.
Frågan är om detta är värt, tror jag kommer kämpa till bittra slutet. Jag var lite deppig igår men när man ser saken halvnykter återstår två tunga år och det ska jag väl klara. Återstår dock kreditskulden på 50k som känns tung.

Ska spela v75 idag, har feeling....
Finns även hopp om Lotto, senast fick jag ett rätt plus ett tillägg går liksom framåt när jag gången innan fick in endast ett tilläggsnummer.
Citera
2018-11-17, 11:34
Medlem
Vilka räntor har skulderna?
Har du försökt ringa borgenärerna och förhandla?
Kanske kan du förlänga lånen med 1-2 år för att få mer pengar över varje månad?
Citera
2018-11-17, 12:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har du inte rätt till bostadsbidrag / bostadstillägg med den hyran?
Tycker att du fick lite hög elräkning, förbrukar du mycket? Kanske kan hjälpa att byta bolag... Kolla på compricer.se och skaffa förgreningsdosor med strömbrytare samt släck onödig belysning m.m
Du handlade på systembolaget, det är mer ekonomiskt att beställa billig sprit över nätet eller brygga eget vin / mäsk.
Har du något av värde som du kan sälja för att beta av skulden snabbare?
Om du inte har rätt till bostadstillägg så kan ett alternativ vara att flytta till en mindre och billigare bostad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in