2008-11-20, 23:20
Medlem
gTab2s avatar
Lste nyss om sista sidan lite snabbt och precis innan citatet s kommer Pangloss med den klassiska filosofiska utlggningen om att vi verkligen lever i den bsta av vrldar trots allt. Varp Candide svarar: "Vl talat, men vi mste odla vr trdgrd".

Budskapet med det hela r allts att man ska hlla sig upptagen med arbete och inte sitta och filosofera.
Citera
2008-11-20, 23:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny trd Candide, Vad innebr "Vi mste odla vran trdgrd"? fogad till gammal Candide av Voltaire.

/Moderator
Citera
2008-11-21, 00:43
Medlem
, jag lskar den hr boken! Lttlst, tnkvrd, vldigt rolig, ofrutsgbar. Kort sagt, en tvttkta klassiker!
Citera
2008-11-30, 13:09
Medlem
TiniZs avatar
Nu har jag ocks gett mig in i boken, och slukade den direkt! Vilken bra bok! Shr frvntade jag mig inte den. Finns dock lite jag vill reda ut! =)

Sjlva handlingen r vl i princip att Candide ska bli tillsammans med Kunigunda igen. Vi fr lsa oss igenom hans lilla vg dit, igenom det fiktiva landet "Eldorado", vilket kan anses vara ett utopi.

Hur skrev Voltaire egentligen? Fick ni en knsla av att det var han som var nrvarande, eller var det helt enkelt bara Candide som skrev? r Voltaire Candide? Strsta frgan r vl; VARFR skrevs romanen .h.t?

Vid vilken tidpunkt utspelar sig boken? Har ftt en liten vgledning igenom Lissabon 1755. Sedan d? Antar att tiden inte gr s frbannat fort, men r vi p 1755 eller 1765? Hur var samhllet i Frankrike under den tiden? Vad hade influerat Voltaire? Har Candide pverkat kommande epoker? Uppfattades Candide p ngot annat stt under den tiden, n vad vi gr nu?
Citera
2008-11-30, 18:05
Medlem
adhesives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Nu har jag ocks gett mig in i boken, och slukade den direkt! Vilken bra bok! Shr frvntade jag mig inte den. Finns dock lite jag vill reda ut! =)

Sjlva handlingen r vl i princip att Candide ska bli tillsammans med Kunigunda igen. Vi fr lsa oss igenom hans lilla vg dit, igenom det fiktiva landet "Eldorado", vilket kan anses vara ett utopi.

Hur skrev Voltaire egentligen? Fick ni en knsla av att det var han som var nrvarande, eller var det helt enkelt bara Candide som skrev? r Voltaire Candide? Strsta frgan r vl; VARFR skrevs romanen .h.t?

Vid vilken tidpunkt utspelar sig boken? Har ftt en liten vgledning igenom Lissabon 1755. Sedan d? Antar att tiden inte gr s frbannat fort, men r vi p 1755 eller 1765? Hur var samhllet i Frankrike under den tiden? Vad hade influerat Voltaire? Har Candide pverkat kommande epoker? Uppfattades Candide p ngot annat stt under den tiden, n vad vi gr nu?

http://en.wikipedia.org/wiki/Candide
Citera
2009-01-15, 01:03
Medlem
roaders avatar
Vilken versttning ska man lgga pengarna p?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0486266893 (hade ftt lite skit p amazon)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0553211668
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=159308028X (suspekt?)
Citera
2009-01-23, 23:51
Medlem
roaders avatar
Det blev Banthams upplaga. Men jvlar vad kort boken r, har jag blivit snuvad? 70 sidor eller ntt snt, ser nstan ut som en dagstidning i profil.
Citera
2009-01-29, 20:45
Medlem
Gefans avatar
Vad r det mnniskorna menar med att "vi lever i den bsta av vrldar" bara r ironi? Och vad betyder begreppet? Har hakat upp mig p detta nu, kanske har missat det i trden men lnka grna d.
Citera
2009-01-29, 21:14
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefan
Vad r det mnniskorna menar med att "vi lever i den bsta av vrldar" bara r ironi?
Nog r det ironiskt, eller tycker du det stmmer?
Citera
2009-01-29, 22:08
Medlem
Kheperas avatar
Candide r mycket bra Dock mnga r sedan jag lste den nu.
Citera
2009-01-29, 22:41
Medlem
Gefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Nog r det ironiskt, eller tycker du det stmmer?
Hmm.. jo men det r vl ngot typ utav budskap? Menar Candide tex. att det inte r den bsta vrlden fr att Gud skapade en perfekt vrld men lt mnniskorna gra vad dom ville s att vi frstrde den?

Frstr du hur jag tnker?
Citera
2009-03-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Det blev Banthams upplaga. Men jvlar vad kort boken r, har jag blivit snuvad? 70 sidor eller ntt snt, ser nstan ut som en dagstidning i profil.
Drfr har vi bibliotek. S man slipper betala en spnn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in