2008-11-09, 02:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Oskt trd Romanen Candide? fogad till Candide av Voltaire.

/Moderator
Citera
2008-11-20, 20:08
Medlem
Candide, Vad innebr "Vi mste odla vran trdgrd"?

Hej, jag undrar vad fr budskap frfattaren (Voltaire) vill frmedla med den sista repliken i boken Candide, nmligen "Vi mste odla vran trdgr"?
Citera
2008-11-20, 20:12
Medlem
ZloHs avatar
Det betyder det att vi inte kan f vrlden att bli perfekt, vi kan dock gra vra liv s fina som vi vill. Det r vl huvudbetydelsen i frkortad form.
Citera
2008-11-20, 20:19
Bannlyst
En trdgrd (symbol fr livet) r helt meningsls och blir trkig och sunkig om den inte odlas (fylls med ngt av intresse).
Citera
2008-11-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZloH
Det betyder det att vi inte kan f vrlden att bli perfekt, vi kan dock gra vra liv s fina som vi vill. Det r vl huvudbetydelsen i frkortad form.

Okej, d frstr jag vad han menar. Han menar helt enkelt att det Pangloss pstr med att vi bor i den bsta av alla vrldar inte stmmer. Kan man p stt vis koppla begreppet tabula rasa (mnniskan r ett oskrivet blad) till uttrycket "vi mste odla vran trdgrd", jag tnker s att ju mer vi odlar vran trdgrd ( vra liv) desto bttre fr vi det, och att det verkligen inte finns ngot frutbestmt de utan att det helt beror p hur vi odlar trdgrden hur vra liv kommer att se ut, vad tror du om de?
Citera
2008-11-20, 20:22
Medlem
Benny.Santinis avatar
Fritt versatt. Mindre snack och mer verkstad.
Citera
2008-11-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Fritt versatt. Mindre snack och mer verkstad.

Har du lst boken Candide ?
Citera
2008-11-20, 20:26
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mralen
Har du lst boken Candide ?

Mnga r sedan, han menade att man mste arbeta hrt fr att skapa den bsta av alla vrldar.
Citera
2008-11-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Mnga r sedan, han menade att man mste arbeta hrt fr att skapa den bsta av alla vrldar.

hmm okej, tror du att detta kan kopplas till begreppet tabula rasa ? genom teorin jag skrivit ovan ?
Citera
2008-11-20, 22:35
Medlem
Rakiis avatar
Jag tolkar det som att vi mste, som enskilda individer utgra vra egna den utifrn vra egna behov, inte styras av slumpen eller andra mnniskor.

Har dock ej lst Candide.
Citera
2008-11-20, 22:40
Medlem
Paco.Escobars avatar
Citat:
hmm okej, tror du att detta kan kopplas till begreppet tabula rasa ? genom teorin jag skrivit ovan ?

tabula rasa skulle jag nog kanske inte direktquota till, dremot kan man se det i ett lngre perspektiv. efterom man mste ro ver sin egen framtid, s fds ju ocks alla som "en tom rabatt" sen r det upp till en sjlv om ens liv ska bli ett jvla nsselsnr eller edens lustgrd lixom, beror p hur mkt jobb man r villig att lgga ner
Citera
2008-11-20, 22:42
Medlem
raketfarts avatar
Citat:
P stt och vis kanske det finns en koppling mellan Tabula rasa och Candide. Tabula rasa handlar frmst om varfr en mnniska har blivit som han blivit, att det r kopplat till erfarenheter medan "vi mste odla vr egen trdgrd" frmst handlar om att man kanske inte kan frndra vrlden, men man kan frndra sitt eget liv. Om vi antar att odlingen av sin trdgrd (gra ngot av sitt liv) r samma sak som att skaffa erfarenheter (skriva p det oskrivna bladet) s finns det en koppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in