2018-11-17, 18:13
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Jag testade snus första gången 1984. Det blev Tre Ankare (det enda portionssnuset som fanns då tror jag) samt Röda Lacket som var ett känt lättbakat nybörjarsnus. Testade även Ettan som var svårbakat och för rinnigt för en nybörjare.

Hur som helst började jag röka då och runt 1991 ville jag dra ner på ciggen och började med Grov portion som var populärt i bekantskapskretsen. 1996 lade jag av med cigg och fortsatte med Grov portion till ca 2005.

Vad jag minns så rann det trevligt och man fick god smak och ibland nikokick. Särskilt på mornarna eller om man hade fastande mage.

Men nu händer inte ett skit. Jag är ju nybörjare igen och det borde väl ge någon form av nikokick, men icke. Därför tänkte jag att de sänkt styrkan precis som cigg blivit svagare och svagare. Nikokick kan jag skippa men de starka välsmakande safterna är ju anledningen till varför man snusar. Och det blir inget sånt av Grov portion.

Anledningen att jag bara snusat portion är nog en vanesak. Men som en del nämner så kanske det är dags att gå över till löst snus för att få rinningar och starkare smak.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2018-11-17 kl. 18:15.
Citera
2018-11-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Vad jag minns så rann det trevligt och man fick god smak och ibland nikokick. Särskilt på mornarna eller om man hade fastande mage.

Anledningen att jag bara snusat portion är nog en vanesak. Men som en del nämner så kanske det är dags att gå över till löst snus för att få rinningar och starkare smak.

Baka lössnus och vik in i kaffefilter som du klippt till i lagom fyrkanter.
På så sätt får du rätt smak men slipper själva lössnus effekten i hela truten om du nu stör dig på det.

Min fråga är egentligen om du har slutat snusa och börjar igen men inte får någon effekt.
Varför fortsätter du då ? Är det inte effekten som gör att man håller på till att börja med ? Just smaken borde du kunna ersätta med något annat, koka ris i bergamott eller vad som helst vad vet jag.
Citera
2018-11-19, 13:53
Medlem
SM har definitivt gjort ändringar i snuset till det sämre.

Antagligen använder dem billigare tobak idag med mindre nikotinhalt och då måste såklart
det kompenseras med högre dos Natrium/kalium karbonat.

Här kan ni scrolla ner och se innehållet i SM snus: https://www.swedishmatch.com/sv/Var-...ienser-i-snus/
Citera
2019-10-11, 19:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Vill göra lite återkoppling.

Nuförtiden har jag en prilla av portion inne hela tiden i vaket tillstånd. Jag menar ”hela” tiden. Det hade jag inte kunnat förr. Då hade läppen fräts sönder.

Det känns inget vad gäller nikotinkick eller stark smak.

Antingen har jag blivit förhärdad (otroligt eftersom höll upp så länge) eller så har Grov Portion blivit svag.

Jag har sett på de cigarettmärken jag rökte förr, Camel och Marlboro, att de innehåller avsevärt mindre nikotin och tjära. Förr var det 1,6 och 17, nu är 0,5 och 5 eller liknande.

Jag vill ha styrka! Jag vill ha smak!

Vilket det starkaste snuset idag, om vi pratar portionssnus?
Citera
2019-10-11, 20:01
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Vill göra lite återkoppling.

Nuförtiden har jag en prilla av portion inne hela tiden i vaket tillstånd. Jag menar ”hela” tiden. Det hade jag inte kunnat förr. Då hade läppen fräts sönder.

Det känns inget vad gäller nikotinkick eller stark smak.

Antingen har jag blivit förhärdad (otroligt eftersom höll upp så länge) eller så har Grov Portion blivit svag.

Jag har sett på de cigarettmärken jag rökte förr, Camel och Marlboro, att de innehåller avsevärt mindre nikotin och tjära. Förr var det 1,6 och 17, nu är 0,5 och 5 eller liknande.

Sibiria de finns inget äckligare snus på marknaden!
Citera
2019-10-11, 20:04
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:

Testa Thunders starka. (16 mg)
Eller LYFT (nikotin men ej tobak tydligen) i starkaste, 16 mg.

När jag använder portion kör jag alltid med två påsar. Men det funkar inte så bra med sorterna ovan, de blir jag alltid illamående av. Jag är rätt nikotinhärdad dessutom
Citera
2019-10-12, 12:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag testade snus första gången 1984. Det blev Tre Ankare (det enda portionssnuset som fanns då tror jag) samt Röda Lacket som var ett känt lättbakat nybörjarsnus. Testade även Ettan som var svårbakat och för rinnigt för en nybörjare.

Hur som helst började jag röka då och runt 1991 ville jag dra ner på ciggen och började med Grov portion som var populärt i bekantskapskretsen. 1996 lade jag av med cigg och fortsatte med Grov portion till ca 2005.

Men nu händer inte ett skit. Jag är ju nybörjare igen och det borde väl ge någon form av nikokick, men icke. Därför tänkte jag att de sänkt styrkan precis som cigg blivit svagare och svagare. Nikokick kan jag skippa men de starka välsmakande safterna är ju anledningen till varför man snusar. Och det blir inget sånt av Grov portion.

Nu snusar jag ju inte portion, men GN Tobacco Islay Whisky tycker jag det är rätt bra drag i, och den finns som portion. Whiskyn hade de kunnat skita i men tobakssmaken är enormt bra. Man luktar cigarr om fingrarna efter att man tagit en snus. Det är starkare än de vanliga sorterna, både i smak och nikotinstyrka.
Ett annat plus är att det är 50g i dosorna, och så är snuset lite billigare än till exempel Swedish Match.
Citera
2019-10-13, 08:57
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Efter 13 års snusfrihet har jag börjat igen.

Mellan ca 1991 och 2005 snusade jag. Alltid Grov Portion.

Nu har jag i par veckor köpt Grov Portion och börjat igen.

Visst det är gott men det känns så djävla svagt. Ingen niko-kick känsla eller brännande känsla under läppen.

Efter 5 minuter känns det ingenting och inga rinnande goda starka safter. Känns typ inget. Så jag byter prilla efter 10-20 minuer. Vad jag minns hade jag en prilla minst en timme förr.

Har de gjort snuset svagare? Vilket kanske inte vore så konstigt med tanke på hur cigaretter blivit svagare samt att man vill få nya tobakinister.

Vilket snus är starkast idag om man vill köra portion?
Nej. Mina ligger i en timme. Som dem alltid har gjort. Men snusar inte konstant heller. Får mig att tänka. Har det hänt något i livet i övrigt som får dig att börja snusa som en galning igen?
Citera
2019-10-13, 08:59
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Sibiria de finns inget äckligare snus på marknaden!
Jo det gör det åreprillan ipa. FY FAN. Fick slänga skiten. Usch.
Citera
2019-10-14, 21:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Nej. Mina ligger i en timme. Som dem alltid har gjort. Men snusar inte konstant heller. Får mig att tänka. Har det hänt något i livet i övrigt som får dig att börja snusa som en galning igen?
Ja, det kan han hänt nåt 😊 i livet som gjorde att jag tänkte: va fan jag går tillbaka till gamla vanor.

Jag ska inte tjata vidare om snus och styrka. Men jag tycker mig konstatera en avsevärd förändring av ”mitt” gamla snus.
Citera
2019-10-16, 18:34
Medlem
HobbyHitlers avatar
Siberian som någon föreslagit vill jag helt avfärda för den som gillar den underbara rena eller lätt smaksatta tobakssmaken. Vet inte om Siberian finns som "naturelle" men den enda varianten jag provat kändes som att ha en Fishermans Friend under läppen.
Då TS tidigare snusat Grov Portion, har du testat Grov Portion Stark?
Själv växlar jag mellan Grov Portion Stark, General Portion Extra Strong och Göteborgs Prima Fint lössnus
Citera
2019-10-16, 18:59
Medlem
Det bästa snuset är det som du gör själv. Nu för tiden så snusar jag nästan enbart mitt egna snus. Undantaget är vid situationer då lössnus inte passar av olika skäl. Jag kör 100% virginia-tobak och den är stark. Får ofta den där sköna känslan i kroppen vilket idag är helt omöjligt med det kommersiella skräpet som säljs i butikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in