• 1
  • 2
2018-11-16, 19:51
Medlem
Hej Flashback,

Hoppas ni har tid att rådgiva mig litegrann och reda ut några frågetecken.

Jag ska söka till högskolan nästa höst och är så himla kluven. Jag har läst ekonomi på gymnasiet för två år sedan men de ekonomiska kurserna var ett reellt skämt. Redovisningen och marknadsanalysen där kan man lära sig på internet på 12 veckor, max. Och dessutom är redovisning en av yrkena med högst sannolikhet att automatiseras kommande tiden. Ett riktigt lekmannayrke.

Trots att min absoluta styrka och mina största intressen, just nu d.v.s., ligger inom företagande och utrikespolitik så känns det som ett riktigt dumt val som karriär då markanden dels är mättad, dels framgår det för mig som en rätt dåligt utbildning om man läser det enkom. Man kan starta eget och utnyttja sina spetskompetenser som ingenjör känns det som (produktutveckling, tekniska aspekter, fastighetsföretag med hjälp av andra etc), men mycket svårare som ekonom då det inte finns så mycket spetskompetenser att prata om.

Om jag skulle komma in på HHS som det ser ut nu skulle jag nog köra på det, men fick bara 1.8 på HP. Är annars sugen på IndEk på KTH eller Chalmers tillsammans med någon kortare ekonomiutbildning samtidigt/efteråt som ett bevis till arbetsgivare på att jag inte är värdelös på enkel företagsekonomi.

Vad skulle ni rekommendera? Vilken utbildning har bäst framtidssikt? Som sagt det känns som att man alltid kan lära sig ekonomin som krävs för att förvalta och driva företag senare på egen hand, men mycket svårare vice versa. Men å andra sidan känns det lite dumt att inte satsa på mina absoluta styrkor och istället läsa ekonomiekanditat.

Var först i klassen på matte, fick A/MVG på varenda prov, men jämfört med naturvetarna var jag nog närmare genomsnittet. Fysik har jag inget intresse av men verkar vara en mindre del av utbildningen. Socialt kompetent och hög empatisk förmåga, vill gärna syssla med försäljning hos större företag/industrin ett tag efter utbildningen.

Tack på förhand, djupt tacksam
Citera
2018-11-16, 22:33
Medlem
HHS, Indek (Chalmers, KTH, Linköping) är alla mycket mycket bra utbildningar. Dessa kommer lägga grunden för en lång och framgångsrik karriär.

Förvänta dig inte att du blir VD inom några år bara, det tar mycket längre tid än så.

Dvs mitt råd som alumn, det spelar inte så stor roll vilken men välj en av de ovan nämnda.
Citera
2018-11-17, 00:32
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-11-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
HHS, Indek (Chalmers, KTH, Linköping) är alla mycket mycket bra utbildningar. Dessa kommer lägga grunden för en lång och framgångsrik karriär.

Förvänta dig inte att du blir VD inom några år bara, det tar mycket längre tid än så.

Dvs mitt råd som alumn, det spelar inte så stor roll vilken men välj en av de ovan nämnda.

Vad skulle du valt mellan Chalmers och KTH för IndEk? Är inte någon stor festprisse, men vill klättra på den sociala stegen då jag kommer från en underklassfamilj i norraste Norrland. Är det så omöjligt att få bostad i Stockholm som student som det sägs?
Citera
2018-11-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Vad skulle du valt mellan Chalmers och KTH för IndEk? Är inte någon stor festprisse, men vill klättra på den sociala stegen då jag kommer från en underklassfamilj i norraste Norrland. Är det så omöjligt att få bostad i Stockholm som student som det sägs?

Jag är själv chalmerist, men skulle ändå säga KTH, åtminstone när det kommer till Indek. Dessutom är Stockholm en grymt bra bas för framtida ekonomirelaterade extrajobb och även framtida anställningar efter examen.
Däremot är det i princip omöjligt att få bostad i Stockholm som student. På Chalmers kan du få ett studentrum med ''bara'' 6-7 månaders ködagar. Så om du inte redan står i studentbostadskö, ställ dig nu direkt på studentbostäder GBG.

Chalmers ligger dock nästan i paritet med Stockholm, så i slutändan spelar det egentligen inte så stor roll vilken skola du tar. Lycka till oavsett vad!
Citera
2018-11-18, 20:19
Medlem
Handels har orimligt bra placement, och kommer du in där så tycker jag att du borde köra på det givet vad du skriver. Annars är IndEk ett bra val på de stora skolorna, är du intresserad av IB så bör du välja Lund eller KTH annars spelar de ingen större roll.
Citera
2018-11-18, 20:56
Medlem
Citat:

Du kan få bostad genom KTH. KTH är rankad som nummer 1 för tekniska universitet i Sverige så hade föreslagit det.
Citera
2018-11-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Du kan få bostad genom KTH. KTH är rankad som nummer 1 för tekniska universitet i Sverige så hade föreslagit det.

Hur får man det? Det står på deras hemsida att de enbart fixar bostad till utländska studenter, ej inhemska.
Citera
2018-11-19, 22:37
Medlem
Citat:
Hur får man det? Det står på deras hemsida att de enbart fixar bostad till utländska studenter, ej inhemska.

Du kommer inte få bostad genom KTH. Möjligen att någon får det, men räkna inte med det.
Citera
2018-11-20, 12:22
Medlem
Citat:
Varför inte Lund eller Linköping? Samtliga är riktigt bra utbildningar med möjligheter att knyta värdefulla kontakter.

Det väsentliga är egentligen inte vart någonstans du hamnar (Förutsatt att du väljer någon av utbildningarna/lärosätena det talats om i tråden). FIXA BRA BETYG, engagera dig i sektionerna och skaffa dig ett relevant jobb vid sidan av studierna.
Citera
2018-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Varför inte Lund eller Linköping? Samtliga är riktigt bra utbildningar med möjligheter att knyta värdefulla kontakter.

Det väsentliga är egentligen inte vart någonstans du hamnar (Förutsatt att du väljer någon av utbildningarna/lärosätena det talats om i tråden). FIXA BRA BETYG, engagera dig i sektionerna och skaffa dig ett relevant jobb vid sidan av studierna.

Det känns som att KTH eller Chalmers är de skolor som sitter bäst i CVt, inte?

Dessutom vill jag nog leva i Stockholm efter utbildningen.
Citera
2018-11-21, 18:22
Medlem
Citat:
Det känns som att KTH eller Chalmers är de skolor som sitter bäst i CVt, inte?

Dessutom vill jag nog leva i Stockholm efter utbildningen.

Går du på KTH eller LiTH så kommer du med all säkerhet hamna i Stockholm efter utbildningen. CTH och LTH är mer spritt (Malmö/Lund/Göteborg).

Vill du sen försöka rangordna I-utbildningarna utifrån framtidsmöjligheter så hamnar nog KTH först, men du har i princip samma möjligheter från alla fyra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in