• 1
  • 2
2018-11-16, 11:42
Medlem
god dag god dag,

behöver råd om vårt bolån. Summan är 2 900 000. Förslaget från banken är att di delar på 3
1. 963 000 rörlig ränta (1,38% i dagens läge)
2. 963 000 binda 3 år ( 1,63%)
3. 964 000 med räntetak. /rörlig på 1,18 %just nu och takränta på 2.49,premiekostnad månadsvis förstås)

Amortering förstås enligt kravet på 2% årligen och ibland kommer vi att amortera lite extra då och då ( vilket man tydligen inte får göra på binden ränta)

Tacksam för era tips oh råd
Citera
2018-11-16, 11:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podsolnux
god dag god dag,

behöver råd om vårt bolån. Summan är 2 900 000. Förslaget från banken är att di delar på 3
3. 964 000 med räntetak. /rörlig på 1,18 %just nu och takränta på 2.49,premiekostnad månadsvis förstås)

Amortering förstås enligt kravet på 2% årligen och ibland kommer vi att amortera lite extra då och då ( vilket man tydligen inte får göra på binden ränta)

Det är inte en lätt fråga att svara på.
Räntan kommer att höjas, det kan vi utgå från, men hur mycket?
Att binda på bara 3år känns lite tveksamt, om jag skulle bundit så hade det fått vara på längre tid, minst 5 år, gärna 10.
Men då drar ju räntekostnaderna iväg och frågan är om den rörliga räntan blir så hög.
Mycket handlar ju om att man vill kunna sova gott på nätterna.
Citera
2018-11-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det är inte en lätt fråga att svara på.
Räntan kommer att höjas, det kan vi utgå från, men hur mycket?
Att binda på bara 3år känns lite tveksamt, om jag skulle bundit så hade det fått vara på längre tid, minst 5 år, gärna 10.
Men då drar ju räntekostnaderna iväg och frågan är om den rörliga räntan blir så hög.
Mycket handlar ju om att man vill kunna sova gott på nätterna.
Tack för svaret! Tänkte också i de banorna om att höja till 5 år kanske.Men tycker du att det är rimligt att lägga upp på 3 lån eller köra 50/50 t ex binda i 5 år och rörlig?

Det låter att räntetak inte är något höjdare?
usch.. svåra frågor,jag vet
Citera
2018-11-16, 13:26
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Tack för svaret! Tänkte också i de banorna om att höja till 5 år kanske.Men tycker du att det är rimligt att lägga upp på 3 lån eller köra 50/50 t ex binda i 5 år och rörlig?

Hehe fråga mig om 5 år så ska berätta hur du skulle gjort idag.
Citera
2018-11-16, 13:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

En sak att tänka på:

Det är bra att ha olika löptid på lånen så att inte alla behöver läggas om en viss dag, då räntan kan vara avsevärt högre. Däremot måste man vara mycket medveten om att banken om ett år kan ta bort din ränterabatt på det löpande lånet (du verkar ha cirka 70 punkter rabatt). Eftersom du sitter fast med andra lån har du då kasst förhandlingsläge och kan inte byta bank utan att betala ränteskillnadsersättning.

Rörligt är praktiskt taget alltid billigare i längden. Om man tror att bundet är billigare förutsätter det att man har rätt i sin bedömning av ränteläget och att alla ränteanalytiker på bankerna har fel. Sen betalar man förstås för att veta vad man ska betala varje månad. Har man utrymme i ekonomin för att parera räntehöjningar rekommenderar jag ändå obundet.
Senast redigerad av Stygotius 2018-11-16 kl. 13:29.
Citera
2018-11-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En sak att tänka på:

Det är bra att ha olika löptid på lånen så att inte alla behöver läggas om en viss dag, då räntan kan vara avsevärt högre. Däremot måste man vara mycket medveten om att banken om ett år kan ta bort din ränterabatt på det löpande lånet (du verkar ha cirka 70 punkter rabatt). Eftersom du sitter fast med andra lån har du då kasst förhandlingsläge och kan inte byta bank utan att betala ränteskillnadsersättning.

Rörligt är praktiskt taget alltid billigare i längden. Om man tror att bundet är billigare förutsätter det att man har rätt i sin bedömning av ränteläget och att alla ränteanalytiker på bankerna har fel. Sen betalar man förstås för att veta vad man ska betala varje månad. Har man utrymme i ekonomin för att parera räntehöjningar rekommenderar jag ändå obundet.

Nackdelen med att dela upp på olika bindningstid är att man får en inlåsningseffekt där man bara kan flytta en del av lånet till annan bank åt gången. Då riskerar man att hamna i en sämre förhandlingsposition. Men visst, man valde ju bundet från början för aty få en mjukare räntekurva och då vill man kanske inte bli dumpad med en högre ränta på hela lånet.

Jag rekommenderar rörlig ränta och fixa trygghet i ekonomin genom att ha ett buffertsparande. Varför ska man betala premium till banken när man kan sätta pengarna på sitt eget konto istället? En dag går räntan upp oavsett, ett bundet lån är bara att skjuta det problemet på framtiden (genom att betala för mycket hela tiden).
Citera
2018-11-16, 14:14
Medlem
Citat:
god dag god dag,

Vill du ha lägst ränta så kör du rörligt på allt. Vill du betala lite mer så binder du räntan
Citera
2018-11-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Vill du ha lägst ränta så kör du rörligt på allt. Vill du betala lite mer så binder du räntan

Typisk liten jordnötshjärna kommentar, stämmer för de närmaste månaderna, kan du ens motivera varför räntan inte kommer gå tillbaka till sin historiskt genomsnittliga ränta på ca 4.5%?
Citera
2018-11-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Typisk liten jordnötshjärna kommentar, stämmer för de närmaste månaderna, kan du ens motivera varför räntan inte kommer gå tillbaka till sin historiskt genomsnittliga ränta på ca 4.5%?

Det kan den mycket väl göra. Men går det att binda en ränta i tex 3 år till 2% så är jag ganska övertygad att den rörliga kommer ligga under 2% under denna tid. Men visst, är man mer insatt i ekonomi och räntebanor än sveriges samtliga banker kan det ju vara klokt att binda räntan
Citera
2018-11-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det kan den mycket väl göra. Men går det att binda en ränta i tex 3 år till 2% så är jag ganska övertygad att den rörliga kommer ligga under 2% under denna tid. Men visst, är man mer insatt i ekonomi och räntebanor än sveriges samtliga banker kan det ju vara klokt att binda räntan

Jag känner folk som har fått 2% bundit i 10 år.
Betyder det att banken är övertygade om att räntan kommer vara under 2% de kommande 10 åren? Nej, men de är övertygade att dessa individer kommer kunna betala tillbaka sina lån och därför kan ge lägre ränta
Citera
2018-11-16, 14:56
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
god dag god dag,

Räntan har aldrig varit så låg som nu.
Räntan kommer gå upp har Riksbanken sagt.
Hoppas det gör att du kan ta ett bra beslut.
Citera
2018-11-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Jag känner folk som har fått 2% bundit i 10 år.
Betyder det att banken är övertygade om att räntan kommer vara under 2% de kommande 10 åren? Nej, men de är övertygade att dessa individer kommer kunna betala tillbaka sina lån och därför kan ge lägre ränta

Okej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in