Citat:
Ursprungligen postat av
Rosahelikoptern
Baserad på de erfarenheter jag har både från att vara verksam i Asien, men även stött på många som växt upp i som har dagt detsamma så kan jag skriva under på det ni mesta ni säger.
I vilket fall, i det verkliga yrkeslivet sedan så handlar ju det i de flesta fall inte bara om att bara vara duktig på att memorera information som jag kan tycka de asiater jag har stött på formas kring. Ofta har de faktiskt topputbildningar i bagaget från antingen Asien eller USA/Europa. Om jag ska hårddra det lite baserad mina erfarenheter från yrkesliv och studier så är det i 9 fall av 10 betydligt svårare att arbeta i ett projekt, samarbeta och kommunicera med en stenhårt drillad asiat med straight A’s från skolan jämfört med en halvmedioker nordeurope. Samt, att de i många fall kan avsakna ett visst kreativt tänkande då de i högre grad har drillats av att memorera.
Såklart är det väl i viss mån kulturellt betingat vilket jag tror både skolsystemet där vi kör mer grupparbeten än de, samt att man värdesätter kritiskt tänkande i högre utsträckning bidrager till.
Hoppas det inte framstår som att jag är en jätteförespråkare av den svenska flumskolan, men att allt som man gör i de asiatiska länderna skulle vara överlägset det som görs här köper jag inte när det kommer till den stora helheten.
Det du skriver stämmer 100% De känns som programmerade robotar när jag jobbar med dem här borta. Jag ville ibland jämföra det med autism, de är smarta men har en total oförmåga att jobba "outside the box". De går hela tiden efter en utsedd mall som alla har accepterat är konsensus, den som går emot detta möter hård kritik (har själv fått massa skit för att jag inte pratade i deras termer).
Det är nästan komiskt, men ibland vet de knappt ens själva vad de pratar om, de bara upprepar det som är accepterad kunskap och benämningar som helt enkelt ska upprepas, många gånger så får jag även skit bara för att jag använder synonymer eller semantiker i mitt tal på jobbet.
Asiater verkar ha en stark tendens i övrigt att vilja följa normer och mönster bara rent samhällsmässigt i mycket högre grad än någon annanstans som jag har upplevt. Självklrt ska jag inte dra alla över en kam, Hong Kong borna är extremt västerländska och liberala, men det är ändå något med dem som liksom get en känslan av att de följer i mycket högre grad den samhällsstruktur och normer utan ifrågasättande.
När vi också var inne på Sydkorea så vill jag passa på att nämna att tjejerna i landet har en fruktansvärd skönhetsideal som hade fått varenda feminist i Sverige att slita av sig håret. Det anses vara nästan ett måste att utföra plastikoperationer i ansiktet. Många tjejer spenderar alla pengar de har på plastikoperationer, eller också så är det de enda man sparar till. Helt sjukt.