• 1
  • 2
2018-11-14, 21:42
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-med-luftgevar
Bra eller dåligt?
Förövarna kommer väl att gå fria, medan husägaren blir anklagad för olaga vapeninnehav och framkallande av fara.
Vad tror ni?
Citera
2018-11-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Bra eller dåligt?
Förövarna kommer väl att gå fria, medan husägaren blir anklagad för olaga vapeninnehav och framkallande av fara.
Vad tror ni?

Man får ha luft gevär
Citera
2018-11-14, 21:48
Medlem
Citat:
Man får ha luft gevär
Jodå det visste jag också, åldersgräns för innehav.
Citera
2018-11-14, 21:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Så du menar att husägaren var minderårig?
Citera
2018-11-14, 21:52
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Om du nu visste det, varför skrev du då olaga vapeninnehav?

Anser det är helrätt att skjuta asen, gör svinont att bli skjuten av ett luftgevär.
Citera
2018-11-14, 21:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Bra eller dåligt?
Vad tror ni?

Det är alltid bra med lite citat i en trådstart:
Sköts med tre skott

Enligt anmälan försökte inkräktaren slå 35-åringen. Då slog villaägaren tillbaka med gevärskolven, varpå de båda inkräktarna lämnade villan.

Enligt polisen följde då 35-åringen efter.

– Han sköt en av inbrottstjuvarna med luftgeväret. Och tre skott träffade, säger Ljungkvist.
Greps i Järna

Efter det lämnade männen platsen i bil, men 35-åringen uppfattade en del av registreringsskylten. Polisen i Södertälje stannade senare under tisdagen en bil i Järna, med männen i. De fördes tillbaka till Eskilstuna där båda männen erkände inbrottet. 26-åringen erkänner även att han försökt slå villaägaren. De ska dock inte fått med sig något från villan. Båda sitter nu anhålla.

Ingen anmälan har gjorts mot 35-åringen som sköt en av de misstänkta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...-med-luftgevar

Citatet är alltså från SVT, där Aftonbladet tydligen hämtat nyheten. ("Copy-paste"-journalistik av AB som vanligt..)

Husägaren är alltså inte misstänkt för något brott (nödvärnsexcess) i dagsläget.
"Bra eller dåligt" frågas det efter. -Givetvis dåligt att folk inte får vara i fred i sina egna hem.
Citera
2018-11-14, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart de kommer gå fria enligt våra sjuka regler. Jag skulle vilja ersätta luftgeväret med en Colt AR-15. Då hade vi haft en tjuv mindre att oroa oss för.
Citera
2018-11-14, 21:56
Medlem
F.Hansens avatar
Att han sköt nån i ryggen blir ju svårt att förklara som nödvärn. Dock kan han hävda att multipla hot skapade en övermäktig hotblid som berättigade allting som fanns att tillgå, i det här fallet några fjuttiga luftgevärsskott mot inkräktarna oavsett om de attackerade eller backade.

Han lär ju inte åtalas för misshandel eller liknande eftersom det var flertal inkräktare i hans eget hem, som han dessutom tvingats go hand to hand combat mot.
Citera
2018-11-14, 21:58
Medlem
Mycket bra gjort av husägaren. Bara mosa skiten.

Vad fan ska fjantarna in på hans ägor att göra?
Citera
2018-11-14, 22:00
Medlem
Istället för att ifrågasätta varför han sköt, kan vi väl alla hylla mannen och för att det fortfarande 2018 finns folk med lite stake som gör det enda rätta!
Citera
2018-11-14, 22:02
Medlem
Citat:
Om du nu visste det, varför skrev du då olaga vapeninnehav?
Detta skrev jag bara för att få lite fart på diskussionen, vilket det ju blev.
Citat:
Så du menar att husägaren var minderårig?
Jag skrev aldrig att husägaren var det. Vet inget om skyttens ålder.
Senast redigerad av bosseriks 2018-11-14 kl. 22:05.
Citera
2018-11-14, 22:05
Medlem
Legionariis avatar
Skulle ej bli förvånad om anmälan om misshandel eller liknande kommer upp inom kort Att skjuta emot någon, oberoende med vad, är ju så klart inte OK enligt Svensk lag. Att försvara liv och egendom inte heller detta, om än i absoluta extremfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in