Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 12:23
  #1
Medlem
2560ps avatar
Döm om min förvåning när jag såg HC't klättra över 100 för att stanna på 120, och jag utbrister "jaha, det var ju skit det här"

Nejnej, säger besiktningskillen. "Det är nya regler sen i maj. Nu gäller 200 ppm."

Vafan är detta? Nog för att jag är glad för att kunna köra runt ett år till med mitt vrak till bil, men samtidigt gnälls det om dubbar och dieselpartiklar... Då HÖJS gränsvärdet för oförbrända kolväten! Är det någon sorts konspiration? Om det är så, så är det för en gångs skull till den vanliga människans fördel. Har det någonsin hänt förut?
Citera
2018-11-14, 13:11
  #2
Medlem
Treantprotectors avatar
Bara jubelidioter tror på miljön, men de lite smartare förstår att spelet bara handlar om skatt.
Citera
2018-11-14, 15:15
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Döm om min förvåning när jag såg HC't klättra över 100 för att stanna på 120, och jag utbrister "jaha, det var ju skit det här"

Nejnej, säger besiktningskillen. "Det är nya regler sen i maj. Nu gäller 200 ppm."

Vafan är detta? Nog för att jag är glad för att kunna köra runt ett år till med mitt vrak till bil, men samtidigt gnälls det om dubbar och dieselpartiklar... Då HÖJS gränsvärdet för oförbrända kolväten! Är det någon sorts konspiration? Om det är så, så är det för en gångs skull till den vanliga människans fördel. Har det någonsin hänt förut?

EU-anpassning.
Citera
2018-11-14, 18:26
  #4
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
EU-anpassning.

Som jag förstod det beror det på att det underkändes för många bilar tidigare, som egentligen borde varit godkända. Det låter helt sinnessjukt, jag har ägt massvis med bilar i över 20 år, ingen av dessa förutom min nuvarande har haft ett HC-värde på över 10 ppm.

Jag skiter i miljön och är således tacksam för de nya reglerna, men folk spyr galla över moderna dieselbilar som ska vara så farliga. Själv kör jag runt i en bil med utsläpp på 70-talsnivå, och det är helt ok. Man silar mygg och sväljer kameler, vad det verkar.
Citera
2018-11-14, 19:59
  #5
Medlem
Baalzamons avatar
Förr behövde katalysatorn fungera från och med 1989 års modell men det är framflyttat till 1993 nu Sedan har man ju inte besiktningsperiod samma tid varje år längre, utan nu skall man besikta senast 14 månader efter den månad man besiktade sist. Så man kan dra runt det till att vara på sommaren om man vill, så slipper man ligga ute i novemberrusket och laga sitt gamla skrot
Citera
2018-11-14, 20:03
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Förr behövde katalysatorn fungera från och med 1989 års modell men det är framflyttat till 1993 nu Sedan har man ju inte besiktningsperiod samma tid varje år längre, utan nu skall man besikta senast 14 månader efter den månad man besiktade sist. Så man kan dra runt det till att vara på sommaren om man vill, så slipper man ligga ute i novemberrusket och laga sitt gamla skrot
Det är ju bra, äntligen något bra!
Citera
2018-11-14, 20:18
  #7
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är ju bra, äntligen något bra!
Äntligen något bra från EU, men vi hade naturligtvis kunnat införa dessa regler själv om viljan funnits
Citera
2018-11-14, 20:20
  #8
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Äntligen något bra från EU, men vi hade naturligtvis kunnat införa dessa regler själv om viljan funnits
Sant.
Citera
2018-11-14, 20:24
  #9
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Förr behövde katalysatorn fungera från och med 1989 års modell men det är framflyttat till 1993 nu Sedan har man ju inte besiktningsperiod samma tid varje år längre, utan nu skall man besikta senast 14 månader efter den månad man besiktade sist. Så man kan dra runt det till att vara på sommaren om man vill, så slipper man ligga ute i novemberrusket och laga sitt gamla skrot


Har du nån källa på det?
Citera
2018-11-14, 20:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Har du nån källa på det?

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54.pdf Sidan 104
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback