Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 10:58
  #1
Medlem
dengo.dajordens avatar
Har en mikrofilm/mikrofiche på en tidning från 1875 med en sagolik upplösning.

Hade det på CD med en (ganska enkel) software med vilken man kunde zooma från att varje tidningssida upptog kanske 2cm2 till att varje bokstav i texten i princip upptog hela skärmen. Helt sjukt.

Till saken hör att jag har blivit av med CD:n. Har dock mikrofilmen kvar.

CD:n hade jag fått gjort för ca 20 år sedan så det har säkert skett en hel del bättre på softwarefronten.

Jag undrar 2 saker:

1) Vad kan display-software jag hade i CD ha varit?

2) Vad är bästa sätt att idag överföra detta till CD eller annan digital media.
Citera
2018-11-25, 16:31
  #2
Medlem
En riktigt intressant fråga. Och tyvärr har jag inget bra svar att ge.

Du nämner att du hade någon software för detta för 20 år sedan. Men du måste ha haft någon hardware också? Alltså en maskin som kan läsa microfichekorten och skicka ut den som någon slags elektrisk (analog) signal?

Jag tänker mig att man kanske kan använda en vanlig flatbed-scanner av god kvalitet (t.ex. en Canon CanoScan 9000 F https://www.canon.se/scanners/flatbe...anoscan_9000f/). Det beror förstås på hur stor microfiche-bilden är om det skulle fungera. Lite dyrt kanske också att investera ca. 2000 kronor i något som kanske fungerar (men du får ju en jäkligt bra scanner).

Jag skulle nog ha börjat med att kontakta något av de företag som sysslar med att scanna in diabilder och super-8-filmer till digitala format. (googla t.ex. "Diabilder till Cd" eller "digitalisera diabilder")

Jag googlade också lite på ungefär "microfiche to computer" och fick en hel del träffar - men jag har inte orkat läsa dem.

En tredje möjlighet är väl att kontakta demo som du fick den ursprungliga microfichen ifrån (bibliotek, arkiv, företag?) och höra om de har någon digital version att erbjuda nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback