2020-12-19, 14:23
Medlem
2n00b4Us avatar
Så den här serien utspelar sig inte innan de gamla Star Wars filmerna?
Citera
2020-12-19, 14:53
Medlem
TilhelmWells avatar
.
Citera
2020-12-19, 14:54
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Nej, några år efter.
Citera
2020-12-19, 14:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Fem år efter Return of the Jedi, d v s 9 ABY (After the Battle of Yavin). Return of the Jedi var 4 ABY.

Boba Fett tog sig upp ur The Great Pit of Carkoon (Sarlacc) och har levt på Tatooine sedan dess fram tills han förföljde Mando till planeten Tython (S02E06) där han bad om att få tillbaka sin rustning, som Mando fick tillbaka av Cobb Vanth som själv hade fått den från Jawas i utbyte mot Silicax oxalate-kristaller (S02E01). Hur Jawas fick tag i Boba Fetts rustning kanske kommer att förklaras i "The Book of Boba Fett" med start i december 2021.
Citera
2020-12-19, 18:00
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Gillar Serien. Kul att någon utvecklar Star Wars med annat än animerade serier. Filmerna var ju såklart bra, men tycker serieformatet passar mer, blir mer som en bok, med kapitel man behöver inte trycka in allt i 2,5 timmar.

Tror serier ger skaparen mer kreativ yta
Upplägget är ju däremot så långt ifrån en bok man kan komma. Istället för att trycka in en "bok" i 2,5 timmars film försöker man trycka in allt i ett 40 minuters avsnitt. Ett exempel på hur det ser ut när en bok adapteras till en TV-serie utan att försöka trycka in allt i ett avsnitt är de tidigare säsongerna av Game of Thrones, dvs avsnitten har i princip ingen egen handling alls utan det handlar enbart om att bygga upp världen och karaktärerna som tar små steg framåt i varje avsnitt. Här har i princip varje avsnitt en tydlig handling som avslutas fint mellan varje avsnitt, ofta återgår man också till exakt samma utgångsläge mellan avsnitten. Dvs The Mandalorian och Grogu på skeppet. Det här är mer likt en sitcom än en bok i upplägget.

Serie finalen levererade däremot. Storyn fördes framåt och en stort plus enligt mig är att de lyckades med "power-scalingen", något som de har misslyckas rejält med i den senaste trilogin och även i de olika TV-serierna. För en gångs skull så vände de inte uppochner på hela skiten för att få in lite mer billig action.
Senast redigerad av Dirty. 2020-12-19 kl. 18:08.
Citera
2020-12-19, 20:11
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Upplägget är ju däremot så långt ifrån en bok man kan komma. Istället för att trycka in en "bok" i 2,5 timmars film försöker man trycka in allt i ett 40 minuters avsnitt. Ett exempel på hur det ser ut när en bok adapteras till en TV-serie utan att försöka trycka in allt i ett avsnitt är de tidigare säsongerna av Game of Thrones, dvs avsnitten har i princip ingen egen handling alls utan det handlar enbart om att bygga upp världen och karaktärerna som tar små steg framåt i varje avsnitt. Här har i princip varje avsnitt en tydlig handling som avslutas fint mellan varje avsnitt, ofta återgår man också till exakt samma utgångsläge mellan avsnitten. Dvs The Mandalorian och Grogu på skeppet. Det här är mer likt en sitcom än en bok i upplägget.

Serie finalen levererade däremot. Storyn fördes framåt och en stort plus enligt mig är att de lyckades med "power-scalingen", något som de har misslyckas rejält med i den senaste trilogin och även i de olika TV-serierna. För en gångs skull så vände de inte uppochner på hela skiten för att få in lite mer billig action.

GoT är skit
Citera
2020-12-19, 21:21
Medlem
Gavins-Friends avatar
RIP

Citera
2020-12-19, 21:40
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Jag måste erkänna manuset i sin helhet efter två säsonger inte bara är mediokert, det är faktiskt ganska bra. I sin helhet är det en bra story, men fan så mycket tid de lade på nonsens och ingenting. Det är vad som stör mig, alla fillers med absolut skit. Därav min kritik, för jag håller någon sorts standard.

De bästa avsnitten i serien är fantastiska, de sämsta är rentutav dåliga. Lägstanivån är för låg och för mycket. I övrigt är det en lovande serie. Man får bara hoppas de skärper sig nu, men nä, man kan förvänta sig 5 tomma fillers på 8 avsnitt även nästa säsong. Än så länge har de hållit exakt det receptet. Längre än så kan inte de utlovade genierna tänka framåt.

Och det hyllar folk till skyarna? Sisådär 3 jättebra avsnitt, 5 sömnpiller? Jag förstår det inte. Hur kan det anses vara fantastiskt?

Jämför idiotavsnittet med när Grogu äter ägg i en jacuzzi i någon jävla spindelgrotta - av någon helt outgrundlig, idiotisk anledning till varför ens i helvete de befinner sig där - med säsongsavslutningen. Klasskillnad, eller hur? Jag förstår inte alla avsnitt kan vara säsongsavslutningar, men vad fan? Är det så låga förväntningar på vad som är bra bland folk? Tydligen. Det är så fruktansvärt ojämn kvalitet på avsnitten så det finns inte.

Runka ni till hymnerna av denna serie. Jag ser den som över medel. "Hur kan du vara så arrogant övertygad om att du skulle skriva ett bättre manus än det här?!" gnäller ni. Ja, till att börja med skulle jag inte slösa miljontals dollar i dubbelsiffrigt på rent jävla nonsens som inte för storyn framåt ett skit och karaktärerna utvecklas marginellt. Redan där är jag förbi.

Ni missförstår mig, jag skryter inte över min egen förmåga, jag inser att även en medelmåtta som jag hade gjort det bättre. Det är inte skryt. Det är djup kritik. Herregud att Star Warsfans höjer det här till skyarna. Hahaha! Normalisering mot mediokritet eller vad?

Jag ger serien efter 2 säsonger 7/10 om jag är snäll av ren nostalgi och det kanske jag borde vara. Så ja, 7/10.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-12-19 kl. 21:57.
Citera
2020-12-19, 22:29
Medlem
Riktigt fin Star Wars feeling genom serien. Men platta karaktärer, parodiskt usla Stormtroopers och usla stridsscener drar ner på betyget. Alla "good guys" är tydligen odödliga och supersoldater medan alla onda karaktärer är slap stick halka på bananskal usla och dör av minsta vindpust. Men ändå klämmer de in massa strider och deus ex machina dramatik. Plus allt för många avsnitt utan mening som de borde strukit. 6/10

Hade ju önskat mer Game of thrones finess. Verkade ju så lovande i första avsnittet men sen blev det ganska basic amerikansk barnvänlig äventyrsserie eller superhjältefilm av det, tyvärr.
Senast redigerad av teellur 2020-12-19 kl. 22:32.
Citera
2020-12-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jag måste erkänna manuset i sin helhet efter två säsonger inte bara är mediokert, det är faktiskt ganska bra. I sin helhet är det en bra story, men fan så mycket tid de lade på nonsens och ingenting. Det är vad som stör mig, alla fillers med absolut skit. Därav min kritik, för jag håller någon sorts standard.

De bästa avsnitten i serien är fantastiska, de sämsta är rentutav dåliga. Lägstanivån är för låg och för mycket. I övrigt är det en lovande serie. Man får bara hoppas de skärper sig nu, men nä, man kan förvänta sig 5 tomma fillers på 8 avsnitt även nästa säsong. Än så länge har de hållit exakt det receptet. Längre än så kan inte de utlovade genierna tänka framåt.

Och det hyllar folk till skyarna? Sisådär 3 jättebra avsnitt, 5 sömnpiller? Jag förstår det inte. Hur kan det anses vara fantastiskt?

Jämför idiotavsnittet med när Grogu äter ägg i en jacuzzi i någon jävla spindelgrotta - av någon helt outgrundlig, idiotisk anledning till varför ens i helvete de befinner sig där - med säsongsavslutningen. Klasskillnad, eller hur? Jag förstår inte alla avsnitt kan vara säsongsavslutningar, men vad fan? Är det så låga förväntningar på vad som är bra bland folk? Tydligen. Det är så fruktansvärt ojämn kvalitet på avsnitten så det finns inte.

Runka ni till hymnerna av denna serie. Jag ser den som över medel. "Hur kan du vara så arrogant övertygad om att du skulle skriva ett bättre manus än det här?!" gnäller ni. Ja, till att börja med skulle jag inte slösa miljontals dollar i dubbelsiffrigt på rent jävla nonsens som inte för storyn framåt ett skit och karaktärerna utvecklas marginellt. Redan där är jag förbi.

Ni missförstår mig, jag skryter inte över min egen förmåga, jag inser att även en medelmåtta som jag hade gjort det bättre. Det är inte skryt. Det är djup kritik. Herregud att Star Warsfans höjer det här till skyarna. Hahaha! Normalisering mot mediokritet eller vad?

Jag ger serien efter 2 säsonger 7/10 om jag är snäll av ren nostalgi och det kanske jag borde vara. Så ja, 7/10.

Idiotavsnitt? Vad är det för onödiga fillers du syftar på? Spindelgrottan är ju ett näste för "Krykna spiders" som är kraft-känsliga som varit omnämnt periodvis i noveller, fan-art. Det utvecklar Star Wars universumet. Dessutom finns det fler dimensioner i det avsnittet som att visa godhet och dels var det utvecklade för Grogu som otränad fumlar mellan dark-side och ligh-side och det var ett sätt för Mando att få information genom att följa ledtrådar för att komma vidare. Samma med sandfolket där vi fick se en helt annan sida av denna kanske missförstådda ras som jag vet många har gnällt över. Det är inte låga förväntningar, det är snarare du som inte förstår. Det kan inte bara vara eldöverfall mot kassa storm-troopers varje avsnitt.

Säger det igen som jag har gjort så många gånger så fort det diskuteras Star Wars, det finns ingen som hatar Star Wars lika mycket som Star Wars fansen själva. Denna serie är precis vad Star Wars behöver för att överleva några decennier till, det går inte spinna på samma skit för evigt.

Fantastisk bra säsongsavslutning! Helt klart rysningar efter detta avsnittet! Så jävla mycket SW gnäll men Disney har ändå fått till mycket bra Star Wars också, Rogue One och The Mandalorian är klockrena exempel på detta, så länge de inte kladdar med Skywalker sagan så blir det bra.
Senast redigerad av sunnis 2020-12-19 kl. 23:43.
Citera
2020-12-20, 05:22
Bannlyst
Något som slår en nu när Star Wars är gammalt och omfattar hur mycket material som helst är att de vitbepansrade imperiesoldaterna inte inger någon som helst auktoritet längre. De är bara ganska dåliga och är ren kanonmat, skjuts ned till höger och vänster. Jämför det med hur de framställdes i den allra första filmen.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2020-12-20 kl. 05:30.
Citera
2020-12-20, 09:39
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Något som slår en nu när Star Wars är gammalt och omfattar hur mycket material som helst är att de vitbepansrade imperiesoldaterna inte inger någon som helst auktoritet längre. De är bara ganska dåliga och är ren kanonmat, skjuts ned till höger och vänster. Jämför det med hur de framställdes i den allra första filmen.

Håller med och tycker detta är ett stort problem för Star Wars nu, i original-filmerna ingav väl Stormtroopers någorlunda respekt (fram till RoTJ iaf). Jag älskar Clone Wars-serien men gav upp Rebels för att imperiets soldater var ju bara där för att de goda kunde besegra dem lekande lätt och dra roliga quips. Det fortsätter ju så i den nya trilogin där de onda är konstant sämst (framförallt i Rise of Skywalker eller vad fan den nu hette). Det räcker med att vara god för att bli en jävla odödlig killing-machine, bara att titta på Finn som har samma träning som de övriga trupperna men när han väl blir god så har han inga problem att döda dussintals med Stormtroopers.
Förstår att det kan vara problematiskt att få de onda att framstå som ett hot utan att döda viktiga karaktärer men det borde ju gå att lösa. I Rogue One lyckas man ju ändå med det.

Nåväl. Jag gillar serien och hoppas Favreu och Filoni får fortsätta göra Star Wars. Känns som att det finns hopp igen trots att mycket raserades de senaste åren.
Senast redigerad av PyroPelle 2020-12-20 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in