Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Jag jobbar på ett företag som skall varsla ett visst antal personer, därav jag själv är inkluderad.
Hursomhelst är det så att en som inte är med i facket fick gå in först av oss alla för att få sitt besked om uppsägning. Tilläggas bör att det är en person som har gjort sig oense med chefen. Knegarna motsätter sig eftersom de tycker stt han kan mer och är självgående, men deras åsikter spelar väl föga roll anar jag.
En till har sagt upp sig idag och de hoppas att han kan bli räddad tack vare det. Ytterligare en annan är i farozonen, men har inte fått beslut än. Min fråga är hur troligt blir detta scenario när han fick gå in först och chefen inte gillar honom? Kan han bli siste att räddas och först ut eftersom han inte är med i facket?
Det är en lag som reglerar turordningen (LAS Lagen om anställningsskydd) Om din arbetsgivare har kollektivavtal så kan dessa avtal påverka LAS då vissa delar är "dispositiva" dvs förhandlingsbara.
Om du är medlem eller inte skall inte påverka vid en situation som arbetsbrist. Men vissa arbetsgivare vill ha fler fackanslutna och andra vill ha färre som är medlemmar.
Det som kan hända är att någon anställd kan falla in under kollektivavtalets regler och då får stanna vilket inte skulle skett om man enbart följt lagen (LAS).
Vid kollektivanslutna företag så skall det tas fram två listor. Den ena listan enligt LAS och den andra listan enligt gällande kollektivavtal. Sedan skall arbetsgivare och fack tolka listorna och få fram en slutlig turordningslista som parterna kan acceptera. Då har allt gått rätt till och det är enklare för de anställda att acceptera resultaten. Jag har själv suttit med detta som facklig representant men också som rådgivare åt olika arbetsgivare på deras "sida". Ingen arbetsgivare vill bli av med bra och skötsamma anställda och många arbetsgivare lider då de tvingas säga upp folk.
För en arbetsgivare är det normala att man känner sig misslyckad om det går så långt att man måste säga upp sin noga utvalda personal. Det är en reflektion jag gjort under den 25års period jag arbetat med fackliga och arbetsrättsliga frågor.