Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-24, 15:03
  #37
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hej, har funderat på detta ett längre tag, delade för några år sedan en taxi med ett par okända människor och resan tog ett par timmar och jag pekade ut rådjur och älgar längs vägen men jag märkte att de andra i bilen var helt ointresserade av detta, de verkade i själva verket vara helt ointresserade av allt utanför dem själva. Blicken rakt fram eller neråt, chauffören hundra % fokuserad på vägbanan.

Nästa exempel, en semestertripp på Gotland och samma sak där, min fru och jag sitter liksom hela tiden och kommenterar saker som "oj, kolla en fasan" eller "vilka häftiga träd" och "oj, vilket mysigt hus" vilket bemöts med "ja titta" och "wow" och så vidare men inga egna iakttagelser från våra medpassagerare.

Min fru och jag ser alltså massor med intressanta saker på färden men andra personer ser bara det vi pekar ut, deras fokus verkar vara helt på dem själva. Sedan jag började tänka på detta så har det slagit mig att detta verkar vara väldigt vanligt och jag tycker det är konstigt.

Nu kan man ju invända att de flesta helt enkelt inte är intresserade av djur och natur men jag ser ju samma sak i stan. Folk går eller står med blicken fixerad rakt framåt eller neråt medan jag själv nyfiket sveper med blicken åt alla håll och iakttar allt som pågår omkring mig.
Tycker att det är konstigt att folk inte verkar vara nyfikna på sin omgivning då jag själv tycker att det finns så mycket intressant att se, både folk, omgivande trafik, djur och landskap.

Varför tittar inte folk? Skulle vilja förstå hur vi kan vara så olika.

För att jag rent generellt är trött på min omgivning och känner mig ointresserad av den helt enkelt..
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback