2006-02-16, 18:34
Medlem
memorexoneces avatar
Hur är det med parkeringsböter, fortkörningsböter mm. när man har en bil med utländska plåtar?
Skickas krav på betalning till andra länder eller skiter dem i det och hur går det om man skiter i att betala?

Man är ju tex. friad från trängselavgift med en utlandsreggad bil.
Citera
2006-02-16, 19:30
Medlem
Most Wanteds avatar
Nej. Egentligen har du fått det här lite om bakfoten. Anledningen till att utlandsregistrerade bilar slipper trängselskatten är just för att det inte finns någon möjlighet att driva in skulderna utomlands. Detsamma gäller för alla typer av böter. Detta gäller även fortkörningsböter och liknande.

I de flesta länder krävs man på betalning där och då, annars åker man in. Men detta är något som vi i Sverige har valt att avstå.

Med föreslagna höjningar av bötesbelopp är detta nog av godo, då de flesta laglydiga bilägare i Sverige skulle få spendera månader i fängelse. Vi kommer nog få se en drastisk ökning av kunder hos Kronofogdemyndigheten om dessa ändringar genomförs.
Citera
2006-02-16, 19:42
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorexonece
Hur är det med parkeringsböter, fortkörningsböter mm. när man har en bil med utländska plåtar?
Skickas krav på betalning till andra länder eller skiter dem i det och hur går det om man skiter i att betala?

Man är ju tex. friad från trängselavgift med en utlandsreggad bil.

De nordiska länderna samarbetar. I alla fall fick jag fortkörningsböter från danmark. Sedan kanske dom har någon gräns där dom tycket att det inte är värt att kräva under en viss siffra, typ vanlig parkeringsbot. Jag läste också om att EU hade kommit överens om att samarbeta med dom riktigt höga böterna. Jag har fått massor av böter i frankrike men det har aldrig kommit något hem. Och jag tror att det är samma sak tvärtom. Men man vet ju inte med sverige.
Citera
2006-02-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Most Wanted
Nej. Egentligen har du fått det här lite om bakfoten. Anledningen till att utlandsregistrerade bilar slipper trängselskatten är just för att det inte finns någon möjlighet att driva in skulderna utomlands. Detsamma gäller för alla typer av böter. Detta gäller även fortkörningsböter och liknande.

I de flesta länder krävs man på betalning där och då, annars åker man in. Men detta är något som vi i Sverige har valt att avstå.

Med föreslagna höjningar av bötesbelopp är detta nog av godo, då de flesta laglydiga bilägare i Sverige skulle få spendera månader i fängelse. Vi kommer nog få se en drastisk ökning av kunder hos Kronofogdemyndigheten om dessa ändringar genomförs.

Stämmer inte alls!

Jag har en kompis som är jurist på ett parkeringsbolag och de driver in sina skulder, anlitar lokala indrivningsfirmor osv. Nu senast snackade han som några ryssar som felparkerat och åkt hem utan att betala...

Dessutom finns det ju en ruta på p-boten för just "utlandsregistrerad bil". Verkar väl underligt om de nu inte får några böter...
Citera
2006-02-16, 22:10
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Stämmer inte alls!

Jag har en kompis som är jurist på ett parkeringsbolag och de driver in sina skulder, anlitar lokala indrivningsfirmor osv. Nu senast snackade han som några ryssar som felparkerat och åkt hem utan att betala...

Dessutom finns det ju en ruta på p-boten för just "utlandsregistrerad bil". Verkar väl underligt om de nu inte får några böter...

Det kanske är jag som har fått saker och ting om bakfoten. Nåväl, huruvida parkeringsböter drivs in har vi fått reda på nu. Men jag är säker på min sak vad gäller polisens böter. Har skrivits mycket om det här i anslutning till Gumball 3000, och svenska åkare är ju inte glada att deras utländska kollegor slipper undan böter.
Citera
2006-02-16, 22:16
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Stämmer inte alls!

Kanske privata parkeringsbolag satsar hårdare på att driva in i utalandet också, men frågan är om dom tjänar något på det. Dom kanske ser det som en utmaning?. Vanliga p-böter (EDIT: Vägverkets) tror jag inte inte dom driver in i alla fall.

Vad gäller ruta på p-boten för "utlandsregistrerad bil" är det ju så att dom alltid skriver ut böter men om dom inte betalar så går dom inte vidare med det.
Citera
2006-02-16, 22:20
Medlem
Most Wanteds avatar
Vägverket driver inte in "sina" parkeringsböter från utlandsregistrerade bilar.
"Förra året betalade bara 600 av de 7000 utländska lappade bilisterna sina parkeringsböter i Malmö"

Polisen släpper undan utlandsregistrerade bilar som fångats i kameraövervakning.
Men utländska fartsyndare fångas inte av svenska hastighetskameror eftersom polisen saknar ett fungerande internationellt samarbete på området.
Ovanstående citat kommer från SR.se

Inom EU är en överenskommelse på väg när det gäller böter. De svenska p-böterna räknas däremot rättsligt sett som avgifter och ingår därför inte i överenskommelsen.
Av samma skäl faller den svenska indrivningen i det nordiska samarbete som redan finns.
- Felparkerar vi i Köpenhamn dröjer det inte länge innan vi har ett krav på oss om vi inte betalar. Motsvarande gäller inte danskar i Sverige, säger Lars Ahlmark.
När det gäller svenska parkeringsböter finns inga samarbeten mellan Vägverket och utländska motsvarigheter.
Men det finns ett undantag. Norrmän som parkerat fel i Strömstad får sedan förra året en betalningspåminnelse från trafikregistret i Örebro, som får hjälp av sin norska motsvarighet med adresserna.

Från Bilsport.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in