2018-11-12, 23:50
Medlem
Utmätning av lön har påbörjats och jag har en fråga, jag får ut en viss summa som man ska klara sig på men vad händer om man e sjuk eller tar ut föräldrar penning och får ut mindre lön än man har lämnat in som inkomst.? Någon som vet.? Får man ut samma minimum belopp eller får man ut ännu mindre.?
Citera
2018-11-12, 23:56
Medlem
Utmätning sker med hänsyn till reservationsbeloppet som du ska få behålla. Får du förändrade inkomster så ska du anmäla detta till KFM.
Citera
2018-11-13, 00:29
Medlem
Men ska man anmäla om man e sjuk en eller två dagar eller tar ut föräldrar penning någon/några dagar under en månad.?
Om jag får ut ca 10 000/månaden efter utmätningen (har inkomst på 24 500 efter skatt) men är sjuk 2 dagar säger vi. Drar de av karens och lön för 2a dagen från dessa 10 000 så jag får typ 8 500 istället eller kommer jag fortfarande få 10 000 men att utmätningen får mindre.?
Citera
2018-11-13, 00:34
Medlem
Strongmanx2s avatar
Varför inte prata med Kronkalle direkt och få korrekta besked direkt?

Men som DJ-Emerald har skrivit, DU skall vid minsta lilla avvikelse från grundplanen meddela Kronkalle om ändrad inkomst, enkelt va?
Citera
2018-11-13, 07:19
Medlem
Jag har själv löneutmätning. Din arbetsgivare drar alltid så att du har kvar förbehållsbeloppet.

Om vi säger att KF beslutat att du får behålla 10 k efter löneavdraget så är det alltid det du kommer att få ut.

Vi säger att du är sjuk två dagar. Då kommer arbetsgivaren per automatik bara dra 5000 istället för 7000.

Jag har för mig att det brukar stå i beslutet hur mycket arbetsgivaren ska dra av men även vad beloppet är som du ska ha ut varje månad.

Om inte arbetsgivaren gör fel så kommer du alltid få behålla samma belopp varje månad.

Gör de fel så är det bara att kontakta KF så korrigerar dom det i efterhand.

Oavsett vad folk tycker om KF så är dom jäkligt schyssta och förstående.
Citera
2018-11-13, 08:09
Medlem
Tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här