2018-11-12, 16:59
Medlem
Jag har funderingar på att köpa en slow-cooker, tänker att det kan vara gott att lägga i lite kött på morgonen och sedan komma hem så är det klart. Är det någon av er som har en sådan eller som vet om det finns någon brandrisk?
Citera
2018-11-12, 17:03
Medlem
Nej
Citera
2018-11-12, 21:42
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuperKoggen
Jag har funderingar på att köpa en slow-cooker, tänker att det kan vara gott att lägga i lite kött på morgonen och sedan komma hem så är det klart. Är det någon av er som har en sådan eller som vet om det finns någon brandrisk?

Du menar att slow-cookers tillverkare säljer produkter som är risk för brand särskilt när de själva säljer produkterna med slogan liknande: Låt din gryta stå och puttra orörd i flera timmar.

Förövrigt så använder jag min crockpot 2-3ggr i veckan och ibland när den blir färdig kring kl 20 på kvällen så låter jag den stå på varmhållning tills morgonen bara för jag ska kunna äta svingod frukost.
Citera
2018-11-14, 11:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuperKoggen

Ja jag har en crockpot men använder den knappt, jag föredrar en vanlig gryta som jag sätter in i en 100-gradig ugn.

Brandrisk? Nej knappast. Enda risken är nog att det kokar torrt men då har du slarvat med receptet eller glömt att lägga på locket.
Citera
2018-11-19, 21:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jag har en crockpot men använder den knappt, jag föredrar en vanlig gryta som jag sätter in i en 100-gradig ugn.

Brandrisk? Nej knappast. Enda risken är nog att det kokar torrt men då har du slarvat med receptet eller glömt att lägga på locket.
Jag gör på samma sätt. Om man gör en enkel brandriskanalys, vad händer om en crockpot placerad på diskbänken under köksskåpen drabbas av kortslutning och fattar eld?
Vad händer i en ugn? Är det ens någon som hört talas om att en spis/ugn fattat eld? Grillelementen sitter inneslutna i ett metallskal, långt från brännbara material och dessutom i en ganska syrefattig miljö.
Citera
2018-11-19, 21:55
Medlem
StigAllans avatar
Istället för en slowcooker så använder jag en lergryta och ugnen.
Låg ugnstemperatur gör att den kan stå väldigt länge utan att koka torrt och brännas vid.
Slipper dessutom ännu en pryl som tar plats.
Citera
2018-11-20, 00:49
Medlem
Med SousVide-maskin (jag har en med integrerad
vattenbehållare ca 10 liter och en avsedd sätta på
kastrullkanten på upp till 50 liter kastrull för större
saker) kan man förlaga diverse "sega köttbitar" för
sedan steka på dem inför servering.

Bombsäkert när man klurat in sig lite på det hela .

MVH

PS. Man behöver en vakumpackare också för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in