2018-11-12, 15:53
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag har sen flera decennier varit förtjust i artisten Magnus Lindberg.
Lite småhet på 70-talet då artister som Anni-Frid Lyngstad körade på hans plattor.
Fortsatte lite under 80-tal och så småningom ett samarbete med bl.a. Sebastian Håkansson (från Filmen G)
Ulf Lundell skrev bl.a "Kalla vinden" åt honom som han förtjänstfullt hanterade.

Såg honom senast på Cirkus när Caj Karlsson med vänner uppträdde för ca 10 år sedan.
En blixtvisit, en låt, sen drog han.
Har förstått att han har trubadurat på Räkfrossarbåtar från Slussen men i övrigt...

Någon som vet vad denne artist lever med idag?

´
Citera
2018-11-12, 16:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag har sen flera decennier varit förtjust i artisten Magnus Lindberg.
Lite småhet på 70-talet då artister som Anni-Frid Lyngstad körade på hans plattor.
Fortsatte lite under 80-tal och så småningom ett samarbete med bl.a. Sebastian Håkansson (från Filmen G)
Ulf Lundell skrev bl.a "Kalla vinden" åt honom som han förtjänstfullt hanterade.

Såg honom senast på Cirkus när Caj Karlsson med vänner uppträdde för ca 10 år sedan.
En blixtvisit, en låt, sen drog han.
Har förstått att han har trubadurat på Räkfrossarbåtar från Slussen men i övrigt...

Någon som vet vad denne artist lever med idag?

´

En av mina husgudar också. "Röda läppar" (hela plattan egentligen), "Tårar över city", "Snön den faller vit", osv.

Är väl en hel del känd för Grymlingsepoken också. Har ju alltid varit av eller på, men bra har definitivt varit när han varit på.

Har släppt albumet "Skörd" i år som fått bra recensioner.
Citera
2018-11-13, 01:00
Medlem
2xics avatar
Magnus Lindberg hänger i fortfarande och giggar ganska ofta runtom i Stockholm på mindre ställen. Såg honom i våras på något ställe i närheten av Lilla Essingen och jag vet att nu på torsdag 15/11 så spelar han på Twang på Södermalm.

Jag gillar Magnus och han har faktiskt gjort lite nya låtar som är bra. Finns en helt ny platta på Spotify om jag inte missminner mig.
Citera
2019-02-26, 21:47
Medlem
Död efter leverskador el njurskador efter metadon eller.
Citera
2019-02-26, 22:12
Medlem
Cancer enligt hustrun men det är ju ingen direkt hemlighet att det var heroin som gällde under många år, han sa en gång i en intervju att det mesta av intäkterna från Grymlings gick direkt in i venerna...
Citera
2019-02-27, 10:53
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=1637

Studio Ett Kväll 26 februari
98 min
Igår kl 22.12

Swedbanks storägare fick förhandstips. Många strömlösa hushåll. Sara Danius lämnar Akademin. Stridigheter i Kashmir. Datalagring. Vasaloppsveckan. Musikern Magnus Lindberg är död.
Citera
2019-02-27, 10:56
Medlem
https://docplayer.se/16522827-Magnus...ity-press.html
Lite jobbig att läsa kanske.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...re-pa-skivorna

... "”Tårar över city” där oemotståndligt asfaltsvåt Stockholmsromantik flödade av rent springsteensk berättarlust."
Nog är det lite Thunder Road över den förmodligen bästa låt som skrivits och framförts
om just Stockholms city.
Citera
2019-02-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Död efter leverskador el njurskador efter metadon eller.

Du får inte leverskador av vare sig metadon eller heroin. Möjligtvis hepatit om du skjuter men har för mig han snorta.
Citera
2019-02-27, 15:17
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Den gode Lindberg var väl lite törstig i stora delar av sitt liv. Exakt vilka demoner han slogs med vet jag inte, men han led ju av svår scenskräck, garanterat även av social fobi. Han känns som ett typexempel på en människa med för tunn hud. Han lär ha haft ett stort hjärta och varit en reko kille. Hoppas hans efterlevande tillgängliggör hans musikaliska gärning. Frid över hans minne.
Citera
2019-02-27, 15:22
Medlem
Magnus Lindberg spelade på Folk o Rock i Malmö den 28/09-18.

Hans senaste (sista) platta är värd att lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in