• 1
  • 2
2018-11-12, 15:18
Medlem
Citat:
Den 18-årige eleven firade skolexamen med att spruta ner fyra våningsplan i skolan med en brandsläckare.

Vad han inte tänkte på var att flera övervakningskameror hann filma vandaliseringen innan även kamerorna dränktes i skum.

https://www.expressen.se/kvallsposte...-far-ta-notan/

Citat:
Nu åtalas 18-åringen dessutom för skadegörelse vid Malmö tingsrätt. Han krävs också på skadestånd på 10 000 kronor - utgifter skolan haft för renovering av kameror och sanering av lokalerna.

Åklagaren kräver i sin stämningsansökan att skadeståndet ska betalas solidariskt med föräldrarna.

Både 18-åringen och föräldrarna har uppgett i förhör att de inte är beredda att betala det aktuella ersättningsanspråket.

Nej, stackars pojke och stackars föräldrar! Visst måste man förstå att den fine grabben ville fira sin examen med att spruta ner skolans lokaler med brandsläckare?

Och visst måste man förstå att grabben och hans föräldrar vägrar att betala för renoveringen av skolan? De kan ju använda sina pengar till någonting mycket roligare, inte sant?

Eller hur? Eller vad säger ni här på Flashback?
Citera
2018-11-12, 15:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej, stackars pojke och stackars föräldrar! Visst måste man förstå att den fine grabben ville fira sin examen med att spruta ner skolans lokaler med brandsläckare?

Och visst måste man förstå att grabben och hans föräldrar vägrar att betala för renoveringen av skolan? De kan ju använda sina pengar till någonting mycket roligare, inte sant?

Han är ju straffmyndig. Jag förstår inte varför föräldrarna ska betala. Kanske det bara var ett erbjudande innan de drar det till tinget?
Citera
2018-11-12, 15:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

Det är inte så mycket renovering utan främst städning. Man har fått ta dig en städfirma på jour och ett våningsplan kostar runt 1500 kr på dagtid så det lär bli dyrare på kvällstid. Kamerorna har fått rengöras separat av larmfirman och bara det kostar ett par tusen.
Citera
2018-11-12, 15:34
Medlem
BassReevess avatar
Här har vi ett exempel på föräldrar som inte ska ha barn.

Hyss hittas på. Men man får också ta konsekvenserna. Och bra föräldrar lär ens barn att ta konsekvenserna av ens handlingar.

Häng ut jävlarna!
Citera
2018-11-12, 15:37
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
I förhör berättar 18-åringen att eleverna före händelsen samlats i kyrkan för avslutning. Efter det gick man tillbaka till skolan.

Tänk vad religion kan röra till det i huvudet på folk.
Citera
2018-11-12, 15:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Han är ju straffmyndig. Jag förstår inte varför föräldrarna ska betala. Kanske det bara var ett erbjudande innan de drar det till tinget?

Troligen är det en koppling till föräldrarnas förlängda vårdnadsplikt vid skolgång efter 18 år (då omvänt kopplad, man har fortsatt föräldraansvar också).

Går saken till åtal (det tycks den göra) kommer ju åtminstone 18-åringen (straffmyndig) att få någon form av straff, och dömas att betala ett skadestånd (gärningen har medfört ekonomisk skada).

Huruvida föräldrarna också åker på det (solidariskt) är litet mer oklart, i alla fall för mig. Summan är i alla fall tillräckligt liten för att rymmas inom spärregeln för stora skadeståndsbelopp.

En invändning man kan göra (alla kan göra) är eventuellt att "Sådär mycket kan det väl ändå inte kostat". Men detta hanterar rätten vanligen utan problem, fakta finns vanligen.
Senast redigerad av Bergakungen 2018-11-12 kl. 15:42.
Citera
2018-11-12, 15:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Det där har jag gjort i mitt eget kök på fyllan, det blev inte så farliga skador utan mest att torka upp slabbet men då var det bara en halv 6 kg skumsläckare och inte fyra hela. 10 000 kr är väl inget att bråka om utan bara betala och se glad ut. Jag kan förstå om föräldrarna inte vill betala när sonen är myndig så han får väl låta bli att köpa någon ny telefon närmsta året helt enkelt.

Ett alternativ kunde väl varit att han fick städa själv men det är ju så dags nu.
Citera
2018-11-12, 16:54
Medlem
Millediablos avatar
Det spelar ingen roll vad föräldrar och GM vill, när domen fallit så kommer räkningen och betalas inte den så blir det fogden. Jag har sällan hört någon säga att dom är villiga att betala skadestånd eller böter, löjligt av Expressen att ens ta med uttalandet.
Citera
2018-11-12, 17:00
Medlem
Om åklagaren väljer solidariskt skadestånd mot föräldrarna måste det väl betyda att snubben var under 18 vid själva gärningen.
Citera
2018-11-12, 17:03
Medlem
Det blir ju vi skattebetalare som får betala på ett eller annat sätt

Bättre att han själv fått städa upp under övervakning
Citera
2018-11-12, 17:04
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där har jag gjort i mitt eget kök på fyllan, det blev inte så farliga skador utan mest att torka upp slabbet men då var det bara en halv 6 kg skumsläckare och inte fyra hela.
tycks iofs som om det rör sig om en brandsläckare på 4 våningsplan? antar att det måst vara rätt små våningsplan.
Citera
2018-11-12, 17:38
Medlem
Stryp sossebidraget till föräldrarna i några månader, inget bidrag kommer säkerligen få föräldrrna på andra tankar att förstå allvaret av sonens handlingar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in