2018-11-12, 15:07
Medlem
Nihennas avatar
Ska sälja min dator, och vill givetvis inte att den nya ägaren ska kunna få fram saker som redan tagits bort.

Jag har ett program som jag kommer använda för redan existerande filer, för att få bort dem permanent, men som vi alla vet så ligger rester efter filer man bara tagit bort via papperskorgen, och skvalpar någonstans och det är dessa jag vill få bort.

Jag har samtidigt lovat personen att låta Windows-installationen vara intakt, samt inte röra hårddisken, så jag vill alltså hitta ett program som enbart tar bort filer som jag har tagit bort via papperskorgen, men som inte rör något annat som gör att datorn kraschar osv.

Visst finns det ett sådant? Men vad, är frågan.
Citera
2018-11-12, 15:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ämnet har varit uppe flertal gånger på forumet och många har lagt detta program som ett tips.

https://privazer.com/
Citera
2018-11-12, 16:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ska sälja min dator, och vill givetvis inte att den nya ägaren ska kunna få fram saker som redan tagits bort.

Jag har ett program som jag kommer använda för redan existerande filer, för att få bort dem permanent, men som vi alla vet så ligger rester efter filer man bara tagit bort via papperskorgen, och skvalpar någonstans och det är dessa jag vill få bort.

Jag har samtidigt lovat personen att låta Windows-installationen vara intakt, samt inte röra hårddisken, så jag vill alltså hitta ett program som enbart tar bort filer som jag har tagit bort via papperskorgen, men som inte rör något annat som gör att datorn kraschar osv.

Visst finns det ett sådant? Men vad, är frågan.

Intakt, med det menas väl existerande och fungerande. I så fall, ominstallera, det är bäst.
Citera
2018-11-12, 16:11
Medlem
ZyClaves avatar
Varför vill personen du säljer till att du inte rör hårddisken?

Är det någon du känner och litar på, för det låter synnerligen misstänksamt annars...

En omformatering känns ju helt klart som det säkra alternativet här.
Citera
2018-11-12, 16:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ämnet har varit uppe flertal gånger på forumet och många har lagt detta program som ett tips.

https://privazer.com/
Gött, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Varför vill personen du säljer till att du inte rör hårddisken?

Är det någon du känner och litar på, för det låter synnerligen misstänksamt annars...

En omformatering känns ju helt klart som det säkra alternativet här.
Fick det att låta fel, sorry. Menade att ett alternativ inte är att jag helt enkelt plockar ur hårddisken och behåller den, utan hon vill gärna ha med den. Hon skiter nog i vilket huruvida jag hårddiskens skick är.
Citera
2018-11-12, 16:57
Medlem
MrKleins avatar
Ccleaner + Ccenhancer & "Wipe free space".

Bara en idiot skulle sälja en dator till någon utan att helt skriva över hårddisken. Det är faktiskt en bransch hos kriminella att stjäla/köpa hårddiskar och återskapa informationen i hopp om bitcoins, lösenord, bilder osv.
Citera
2018-11-12, 16:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vill du raderar helt så finns detta även program för detta. Här är ett av dessa program.

http://www.killdisk.com/

Men var uppmärksam om du nu ska använda detta program. Läs deras FAQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in