2018-11-12, 12:05
Medlem
Imorgon försvinner min sista anmärkning, utmätningsförsök.
Jag har ca 290.000 kr i dyra krediter, total räntekostnad idag ca 9000 kr/månad.
Då jag har varit tvungen att ta smålån här och där för att få det att gå ihop har jag samlat på mig 9 st förfrågningar.
Ca 31.000 kr underskott av kapital.
10,8 i betyg på uc.
Årsinkomst 360.000.

Jag har letat utan att hitta svar på hur många minuspoäng en utmätning innebär, någon som varit i samma situation eller vet?

Kommer jag att bli beviljad 290,000 i omstartslån utan säkerhet?

Var kan jag förvänta mig hamna på betygsskalan då anmärkningen försvinner?

Jag har inget historiskt skuldsaldo. Tänkte prova hos lendo.

Tacksam för svar, börjar bli aningens nervös då jag väntat på denna dagen i många år nu.
Citera
2018-11-12, 12:23
Medlem
Är "underskott av kapital" per månad eller per år?

Om det är per månad så finns det ingen som kommer låna dig pengar, då går du ju back även vid nollränta och kommer aldrig kunna betala tillbaka dina skulder.

Om det är per år så betyder det att du har kapitalinkomster på 77000 kr. Vad är det för något i så fall och varför säljer du inte av det kapitalet för att betala din skulder?
Citera
2018-11-12, 12:34
Medlem
Per år.
Inkomst av kapital 0 kr.
Citera
2018-11-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Är "underskott av kapital" per månad eller per år?

Om det är per månad så finns det ingen som kommer låna dig pengar, då går du ju back även vid nollränta och kommer aldrig kunna betala tillbaka dina skulder.

Om det är per år så betyder det att du har kapitalinkomster på 77000 kr. Vad är det för något i så fall och varför säljer du inte av det kapitalet för att betala din skulder?

Det är ju pga höga räntor som jag har ett underskott. Gomiddag.
Citera
2018-11-12, 16:43
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobodymove
Imorgon försvinner min sista anmärkning, utmätningsförsök.
Jag har ca 290.000 kr i dyra krediter, total räntekostnad idag ca 9000 kr/månad.
Då jag har varit tvungen att ta smålån här och där för att få det att gå ihop har jag samlat på mig 9 st förfrågningar.
Ca 31.000 kr underskott av kapital.
10,8 i betyg på uc.
Årsinkomst 360.000.

Jag har letat utan att hitta svar på hur många minuspoäng en utmätning innebär, någon som varit i samma situation eller vet?

Kommer jag att bli beviljad 290,000 i omstartslån utan säkerhet?

Var kan jag förvänta mig hamna på betygsskalan då anmärkningen försvinner?

Jag har inget historiskt skuldsaldo. Tänkte prova hos lendo.

Tacksam för svar, börjar bli aningens nervös då jag väntat på denna dagen i många år nu.

Jag tror du kommer få det svårt men bara lånegivare kan ge dig ett säkert svar. Vad vi säger här är ren spekulation. Det som du skulle kunna fundera kring är om du själv skulle lånat ut till någon med dina förutsättningar eller om du skulle välja att låna ut till någon annan där du inte riskerar lika mycket.....
Jag skulle själv inte ens låna ut till en släkting som hade dina förutsättningar.... enda undantaget skulle vara om det kanske var livshotande eller något sådant....
Citera
2018-11-12, 21:55
Medlem
Det är fortfarande lite otydligt hur din ekonomi faktiskt ser ut. Du har räntekostnader på 108000 kr per år, på skulder värda 290000 kr. Det är 37% ränta i snitt! Vad är det för något, SMS-lån som du inte betalar i tid? Eller har du räknat in amortering här också? I så fall, hur mycket är ränta och hur mycket är amortering/avbetalning?

Det som är märkligt är att du bara har ett underskott på kapital på 31000 kr. Jag gissar att detta var i senaste deklarationen, alltså för inkomståret 2017? När skaffade du dig i så fall de här dyra skulderna och vart har pengarna du lånade tagit vägen?

Exakt hur mycket går du back varje månad just nu? Har du då räknat med amorteringar?
Senast redigerad av lajm 2018-11-12 kl. 21:58.
Citera
2018-11-14, 14:15
Medlem
Jag fick hela beloppet beviljat.
Valde dock en annan långivare med mindre belopp, 140,000, 8,9% ränta. Annuitets lån.
Sänkte min månadskostnad med ca 5000 kronor.

Slutsatsen jag kan dra av hjälpen jag fick här är att den var piss värd.

Ni som söker hjälp och råd här, dra inte för höga växlar på vad som sägs, folk tycker och tänker utan att egentligen veta, kärringfasoner.

Anledningen till alla höga räntor är att jag haft ett spelberoende under lång tid. Har de sista fyra åren betalt av strax under en halv mille i skulder. 300,000 kvar, med den nya lägre räntan är jag skuldfri om två år.
Citera
2018-11-14, 14:28
Medlem
Jag fick hela beloppet beviljat.
Valde dock en annan långivare med mindre belopp, 140,000, 8,9% ränta. Annuitets lån.
Sänkte min månadskostnad med ca 5000 kronor.

Slutsatsen jag kan dra av hjälpen jag fick här är att den var piss värd.

Ni som söker hjälp och råd här, dra inte för höga växlar på vad som sägs, folk tycker och tänker utan att egentligen veta, kärringfasoner.

Anledningen till alla höga räntor är att jag haft ett spelberoende under lång tid. Har de sista fyra åren betalt av strax under en halv mille i skulder. 300,000 kvar, med den nya lägre räntan är jag skuldfri om två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in