• 2
  • 3
2018-11-12, 23:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det var väl du som först tog upp det här med stillhet? Och du höll väl med om att det ändå sker rörelser?
Men menar du alltså att om jag kastar en boll rakt fram, då är det egentligen rummet emellan mig och bollen som expanderar?
Oavsett vilket så sker det ändå saker i Universum som, enligt mig, måste kallas "magi", eftersom dessa saker kräver en "upprätthållare".

Sen undrar jag om det är möjligt att i en dator, simulera något liknande det med "rummets expansion"?
Och i så fall, då borde väl ett föremål i simulationen kunna saktas ner, så att det hamnar i stillhet relativt datorskärmen, alltså att det står stilla på en och samma koordinater?
Nej, avståndsökningen mellan dig och din kastade boll har så gott som ingenting att göra med universums expansion.

Men du. Det här ger mig precis ingenting, så jag lägger ner här. Du svarar ju t ex inte på frågor (vad definierar du som stilla?) ens efter flera upprepningar. Och ärligt talat tycker jag att din idé är både väldigt långsökt och ointressant, speciellt nu i vår moderna tid (hade möjligen ha kunnat vara intressant på Aristoteles tid eller så när de inte visste bättre). Läs på själv om du vill, förslagsvis fysik fr o m mellanstadiet ungefär, eller också gör du inte det. Upp till dig.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-11-12 kl. 23:23.
Citera
2018-11-12, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, avståndsökningen mellan dig och din kastade boll har så gott som ingenting att göra med universums expansion.

Men du. Det här ger mig precis ingenting, så jag lägger ner här. Du svarar ju t ex inte på frågor (vad definierar du som stilla?) ens efter flera upprepningar. Och ärligt talat tycker jag att din idé är både väldigt långsökt och ointressant, speciellt nu i vår moderna tid (hade möjligen ha kunnat vara intressant på Aristoteles tid eller så när de inte visste bättre). Läs på själv om du vill, förslagsvis fysik fr o m mellanstadiet ungefär, eller också gör du inte det. Upp till dig.

Håller du med om att vid en explosion så förflyttas faktiskt materia ifrån annan materia, alltså att det INTE är rummet mellan materien som expanderar?
Och i så fall, då är materien i vila, om den är i vila relativt den punkt i rummet där materien befann sig precis INNAN explosionen. Då var ju nämligen materien i vila. Tänk en smällare som ligger stilla på ett bord.
Citera
2018-11-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
När ni säger att rörelse/hastighet är relativ, menar ni då att det INTE sker några rörelser alls egentligen?

Då rum och tid är olika dimensioner av samma verklighet kan man lika gärna fråga om tiden egentligen inte finns.

Då ett tänkt objekt liksom dess observatör har samma riktning genom rumtiden (oavsett referenssystem) är objektet stilla från observatörens perspektiv. Uppstår skillnader i riktning mellan de båda kommer objektet och observatören röra sig i förhållande till varandra. Det är relativ rörelse.
Citera
2018-11-13, 12:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Din idé har alltså ingen relevant koppling alls till verkligheten. T ex har ju inte Big Bang något centrum. Vår galax är lika mycket eller lite i BBs centrum som t ex en galax många miljarder ljusår härifrån som rör sig relativt oss med halva ljushastigheten -- pga att själva rummet emellan oss expanderar i enlighet med Einsteins fältekvationer i den allmänna relativitetsteorin.

1. Allting som har en storlek måste ha ett centrum!

2. Big Bang ett centrum? En ursmäll kan inte ha något centrum (för övrigt uppkom inte universum av en blind smäll), en händelse kan inte ha något centrum!
Citera
2018-11-13, 14:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Nej, och det finns det många exempel på. T ex en sfärisk yta har inget centrum på själva ytan. Och en sfärisk yta är faktiskt INTE beroende av att det finns ett 3D rum. Detta gäller allmänt om krökta rum i olika dimensioner. Det är möjligt att vårt universum har en liknande geometri som en sfär, fast positivt krökt 3D istället för positivt krökt 2D. Matten för detta är välkänd och kallas för differentialgeometri. Men det är också möjligt enl BB-teorin att universum är oändligt stor och alltså utan centrum av det skälet. Just nu talar mätningarna för att universums geometri är plan (dvs inte krökt) och oändlig, men därmed också precis på gränsen till svag positiv krökning (och därmed ändlig men väldigt stor). Det hela betor på den exakta balansen mellan universums expansion och medeldensiteten på dess materia.

Citat:
2. Big Bang ett centrum? En ursmäll kan inte ha något centrum (för övrigt uppkom inte universum av en blind smäll), en händelse kan inte ha något centrum!
Nu är du bara obegriplig.

Och varför använder du inte 100 st etc? Det går ju. Så att det blir TYDLIGT.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-11-13 kl. 14:58.
Citera
2018-11-13, 15:01
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Påstående. Bevisa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in