Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
D.putter skrev
Citat:
Tja..., inte vet jag, men ska vi säga TRON på att man kan veta!?
Fast det jag saknar är just tron. Vilket är det som gör en religion till religion i mina ögon. Scientologin verkar vara baserad på vad man vet.
Funkar bra för mig.
Citat:
Ingen aning, jag har själv ingen exakt kunskap om vad "karmatänkande" betyder, du får definiera detta om jag ska kunna ge något schysst svar.
Det är den uppfattningen jag har fått av disskusionerna här. Om jag har fel, rätta mig. Det jag tänker närmast på är som karmatänkandet. Vad anser Scientologerna om detta?
Citat:
Nä men eftersom du tog upp kostnadsfrågor vad gäller Scientologin så är det lätt att man som du gör jämför med psykiatrin, där vi alla betalar ENORMA summor via vår skatt till en terapi som enligt mig inte ger något resultat som befogar alla dessa många miljarder varje år.
Nu är vi där igen. Psykofarmaka. Först och främst, jag tycker att vi har ett ganska bra system i Sverige, på det stora hela,, med de subventioner som finns (oavsett om det är för psykofarmaka eller annan medicin eller hjälpmedel för tex. rörelsehindrade osv. Själv äter jag inga mediciner i dagsläget, men jag har av solidaritetsskäl inget mot att hjälpa andra via min skattesedel.
Om psykiatrin inklusive alla deras "piller" skulle betalas av varje enskild människa utan subventioner skulle du se betydligt högre pris för detta än vad de olika stegen inom Scientologin kostar. Psykiatrin har ju monopol på själslig terapt i Sverige idag, glöm inte det!
Citat:
Som jag sa till "puppy" här ovan. Du kan inte bli en psykiatiker UTAN att betala stora summir för all den kusrlitteratur som då behövs, dessa kurser och böcker finns INTE på nätet, de måste KÖPAS av den enskilde studenten.
Den stora skillnaden just nu i denna tråd, är att jag kommenterade utifrån min egen verklighet, dvs. jag söker information om en sk. religös rörelse. Men det enda sättet att någon form av insikt, verkar vara att betala för sig.
Du kan väl inte läsa all den kurslitteratur som behövs för NÅGOT yrke eller intresse och tro att du får ut alla kursmaterial gratis från nätet.
Varför skulle då Scientologin vara annorlunda, varför skulle dom lägga ut alla sina böcker och material på nätet, när inte ens psykiatrin gör det trots alla sina miljarder i skattepengar varje år!?, Tänk efter lite så ser du att detta är sant, eller hur?
Citat:
Jaha ja, vad är det för bidrag dom skulle få från staten då som dom så genröst avvisar? Auditeringsbidrag? Dianetikbidrag? "Attackera psykiatri"-bidrag, eller vad är det för generösa bidrag dom så snällt avstår ifrån tror du? Intressant om du vill svara på detta!
Vad det gäller Scientologin och statsbidrag, så har jag fått för mig att det är självvalt att inte motta bidrag från staten för att i största mån hålla sig oberoende? Så vad det har med saken att göra???
Citat:
Jag tror att Dianetikboken kostar 100:- , den finns nog även att låna på biblioteken. Med hjälp av denna bok kan du tillsammans med en annan göra och utföra allt, precis allt som har med Dianetiken att göra, alldeles GRATIS.
Men nu är det ju inte det det handlar om. Det handlar ju om att man måste betala för att få ta del av Scientologikyrkans Budskap och gemenskap. Vägen till själslig upplysning kostar hos er. Det jag efterfrågar här är ju inte någon form av allmän psykvård. För det är väl inte det som ni erbjuder??
Detta utan att så att säga "lura" Scientologerna, Hubbard själv vill att man använder denna bok och tillsammans hjälper varandra med ALLT som har med dianetik att göra, HELT GRATIS förutom lite eget arbete och intresse, INGA kostnader tillkommer förutom boken. Detta kan du göra med en polare vad gäller ALLT inom Dianetiken. 100 spänn.
Därefter kommer du in på Scientologins grunder där du kan fortsätta med din polare att utbilda dig och därefter fortsätta med Scientologin procedurer tillsammans med din polare och därmed hjälpa varandra. Detta kostar bara en spottstyver, inga som helst stora kostnader, men det kräver lite arbete från er båda och ett engagemang.
Däremot om du bara vill ha allt serverat på ett silverfat, så kostar det naturligtvis mer.
Jag har själv varit inne hos Scientologerna, vilket inte kostade mig ett enda öre, men jag fick utomordentligt bra hjälp och svar på alla mina frågor. Jag fick även se hur många videofilmer som helst i princip och alla de svar jag kunde ha frågat om, GRATIS!!!
Citat:
Den som sen ska må bättre, dvs du själv.
Det jag hängde upp mig på här, var kanske mer just detta "skriver ner" . För vem? Och jag menade nog mer straff på ett högre "gudomligt" plan.
Är helt säker på att du själv, likväl jag, gjort saker som var dumt, saker vi gjorde fel, saker vi gjorde i fyllan, saker vi gjorde i ett upprört tillstånds, eller alla saker som vi i efterhand var... helt enkelt inte schysst gjort, kanske sagt dumma saker till någon annan, varit otrogen eller vad som helst vi i efterhand tyckte var jävligt dumt gjort.
Den "Ågren" som följer alla oss friska människor efter att vi gjort något vi inte borde ha gjort, det är denna "Ågren" som jag anser att vi "betsraffar" oss själva med. Jag har haft "ågren" många gånger, speciellt i min ungdom, men även som vuxen då jag gjort något jag inte borde. Den "Ågren" jag då får är bestraffningen, vilket det finns en korrekt bot för, i enlighet med Hubbards lära.
Konfrontera dina skadliga handlingar och ta ansvar för dom, så slipper du "Herr Ågren" sittandes på din ena axel. Lätt simpelt och snabbt.
Mer "gudomligt" än så är det inte, sorry!
Citat:
Läs en bok av Hubbard eller låna den gratis på biblioteket!
Många av mina frågor som jag har runt Scientologin, mynnar väl i slutänden ut i "Vad är meningen med livet" enligt Scientologin och när man nu nått dessa höjder av insikt och blivit denna upphöjda varelse, vad händer då?