Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 13:46
  #1
Medlem
LAS är först in sist ut, vilket betyder om vi har 10 anställda som jobbar som X och det blir uppsägningar så kommer de anställda uppsägas efter den tid dem blev anställda. Först in blir alltså sist ut.

Fördelen med detta är att hindra att A-kassorna missbrukas. Om vi avskaffar LAS så kommer fler vara beroende utav A-kassan då företagen kan säga upp och anställa hur som helst.

Centerpartiet vill avskaffa LAS och höja taket i A-kassan, vilket kommer leda till en dyrare A-kassa för fler kommer vara beroende utav den och fler kommer få betala mer till den då taket är högre.

Då är frågan:
1. Hur kommer det sig att Centerpartiet går ut med konspirationsteorin "jämställdhet" och "allas lika värde" samtidigt dem vill göra det dyrare för alla anställda att betala A-kassa. Spelar ingen roll om du är högutbildad med hög lön, du betalar ändå högre summa till A-kassan.

2. Har jag rätt om att om LAS faller så faller även A-kassa? Eller ljuger jag?

3. Bör vi avskaffa LAS? Hur kommer det påverka Sveriges ekonomi? Blir vi ett Kina där vi har hög produktion och billig arbetskraft som kan egentligen göra sig av med?

5. Vad säger konsultföretagen och bemanningsföretagen?
Citera
2018-11-11, 15:47
  #2
Medlem
FarbrorBerits avatar
Mitt svar - LAS har inte fungerat i många branscher, under många år. Det finns redan nu en myriad av kryphål. Här är några jag har stött på:

- LAS förhandlas bort med facket.
- Med snäva arbetsbeskrivningar kan man hävda arbetsbrist.
- Tvinga folk i avtalspension. Välj själv, det eller sparken.
- Bolagisera delar av verksamheten, lägg ned.
- Sätt fanstygen i en frysbox så löser sig det på egen hand.
- Projektanställning.
- F-skattesedel.

Och vad gör facket? Absolut ingenting på tjänstemannasidan. Så svaret blir, A-kassan belastas vare sig vi har LAS eller inte.
Citera
2018-11-11, 15:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Mitt svar - LAS har inte fungerat i många branscher, under många år. Det finns redan nu en myriad av kryphål. Här är några jag har stött på:

- LAS förhandlas bort med facket.
- Med snäva arbetsbeskrivningar kan man hävda arbetsbrist.
- Tvinga folk i avtalspension. Välj själv, det eller sparken.
- Bolagisera delar av verksamheten, lägg ned.
- Sätt fanstygen i en frysbox så löser sig det på egen hand.
- Projektanställning.
- F-skattesedel.

Och vad gör facket? Absolut ingenting på tjänstemannasidan. Så svaret blir, A-kassan belastas vare sig vi har LAS eller inte.

Intressanta åsikter. Det kanske är värt att vi avskaffar LAS. Men vi måste ju ha en A-kassa eller hur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback