2018-11-11, 11:33
Medlem
Jag har haft detta problem drygt två år nu, troligen längre. Jag kan helt enkelt inte sluta uppleva ångest när jag inte är produktiv. Exempelvis, när jag sover för länge tänker jag varför jag precis valt att slösa min dag i sömnen. Ifall jag inte pluggar upplever jag också ångest, trots att jag precis pluggat i en hel vecka utan vila. Ifall jag väljer att inte träna får jag ångest över att vara lat.

Är detta indikativt av något större problem? Bör jag över huvud taget försöka korrigera detta?

Jag har testat att dra till olika psykologer. De ger bara typiska KBT råd som ett litet barn kan ge ut, inte hjälpsamt. Jag har testat meditation. Det hjälper aldrig och jag inser inte poängen och då jag inte kan läsa av mina känslor, vad är poängen med att bara sitta obekvämt och blunda.

Borde man dra till psykolog igen?
Senast redigerad av Mulz 2018-11-11 kl. 11:40.
Citera
2018-11-11, 11:48
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Ifall jag väljer att inte träna får jag ångest över att vara lat.

Lat. Vad innebär det för dig? Vem har sagt att man är lat ifall man inte tränar? Är man lat om man tränar en gång i veckan? 6 gånger i veckan?
Produktiv. Vad innebär det? Vad händer om du inte skulle vara en produktiv person?

Antingen är det att du vill vara något du inte är. Antingen är det en överlevnadsask för att klara av saker. Kanske en flykt från något.

Möjligen också en fixering. A la personlig utveckling. Gå upp klockan 6 på morgonen etc.
Kanske också för högt satta mål med perfektionistisk sida.

Sänk dina mål. Förstå att vila innebär högre kvalité och livet handlar inte om att göra det mest saker.
Många som är produktiva springer igenom livet utan att uppleva det. Mycket tragiskt. Sedan är det inget fel att vilja göra saker ifall man suttit i soffan hela dagen. Men ibland måste man få göra det.

Det bästa du kan göra är att kalla det ångest. Jävla skit uttryck. Säger dig ingenting annat än att psykologen kan sälja medicin till dig.
Citera
2018-11-11, 11:50
Medlem
Frågan är väl också vad som anses vara produktivt? Att ständigt springa och träna och vara uppe i full fart behöver inte alltid vara produktivt. Att vara produktiv handlar ju mer om att göra rätt saker och att ha tid för att kontemplera över vad man har gjort och om det var ett bra val.
Citera
2018-11-11, 13:33
Medlem
Kickexs avatar
Låter mer som en välsignelse.
Men det hade inte skadat om du kan lära dig att det inte är hela världen att sova några extra timmar.
Citera
2018-11-11, 14:53
Medlem
Sqrbankens avatar
Du får lära dig skillnaden på yttre och intre effektivitet. Inre effektivitet - produktivitet - gör dig inte effektiv i sig. Du gör saker rätt du tar för dig måhända men om vi tittar på din yttre effektivitet, gör du rätt saker?

Ett företag kan optimera sin produktion av piller som gör dig självmordsbenägen men få vill förmodligen köpa dessa varpå företaget genom sin yttre effektivitet - fel målsättning - blir sjukt ineffektivt.

För ditt välmående - något vi förmodligen alla har som mål, alltså må bra, - så är det mest effektiva i ditt fall att ligga i soffan en hel helg skulle jag sätta en påse skit på.

Din hjärna är ”fel”-kopplad och belönar bara produktivitet. Kan vara organiskt kopplat, kanske uppväxt, nått trauma - kanske en blandning?

Du får träna på att sätta rätt mål för din produktivitet och ett självskriven för detta är att stänga ner fabriken för underhåll mellan varven.

Du kommer som vanligt få ångest - ingen fara - men den bör släppa med tiden om du låter den vara där men kognitivt förklarar för hjärnan - tänker rätt - att ångesten är bra men utsöndras felriktat.

Lite så.
Citera
2018-11-11, 19:01
Medlem
Du har ju autism/asperger. Det är så vi är. Vi måste göra saker hela tiden. Man måste lära sig slappna av ibland.

Själv tycker jag det är en bra egenskap. Ha mer att göra bara.
Citera
2018-11-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag har haft detta problem drygt två år nu, troligen längre. Jag kan helt enkelt inte sluta uppleva ångest när jag inte är produktiv. Exempelvis, när jag sover för länge tänker jag varför jag precis valt att slösa min dag i sömnen. Ifall jag inte pluggar upplever jag också ångest, trots att jag precis pluggat i en hel vecka utan vila. Ifall jag väljer att inte träna får jag ångest över att vara lat.

Är detta indikativt av något större problem? Bör jag över huvud taget försöka korrigera detta?

Jag har testat att dra till olika psykologer. De ger bara typiska KBT råd som ett litet barn kan ge ut, inte hjälpsamt. Jag har testat meditation. Det hjälper aldrig och jag inser inte poängen och då jag inte kan läsa av mina känslor, vad är poängen med att bara sitta obekvämt och blunda.

Borde man dra till psykolog igen?

Jag förstår dig exakt TS. Jag är likadan. Enda gången som jag ger mig själv tillåtelse att vara improduktiv är på kvällen och i viss mån på semestern. Vet inte vad det beror på. Är du också prefektionist? Allt som inte är perfekt är för mig automatiskt dåligt. 95% rätt på en tenta är inte "nästan alla rätt" utan "5% misslyckande". Utöver detta ser jag majoriteten som odisciplinerade soffpotatisar.

Till alla er som inte förstår TS. Känslan kan liknas vid hur det skulle kännas för er om ni började dagen med en påse chips, eller (om ni tränar) inte har varit på gymmet på 1v.

Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Du har ju autism/asperger. Det är så vi är. Vi måste göra saker hela tiden. Man måste lära sig slappna av ibland.

Själv tycker jag det är en bra egenskap. Ha mer att göra bara.

Jag har ingen diagnos.
Citera
2018-11-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag har ingen diagnos.

Fast TS har det. Det är en skillnad på en vanlig person som vill göra något hela tiden, och någon med en trasig hjärna. Spelet är bara olika, även fast du känner igen dig i vad han säger.

Det är fortfarande lättare för dig (utan autism) att lära dig slappna av, medans hans hjärna inte kan det pga biologiska skäl.
Citera
2018-11-11, 19:48
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Får ångest när jag inte är produktiv
För mig är det raka motsatsen. Jag vill inte göra något, ser ingen mening i det. Sex är det enda och sådant som syftar till att ha perfekt sex.
Jag tror att det handlar om dålig självkänsla för din del, ett behov av att mäta dig med andra. Jag föraktar och ser ner på narcissistiskt beteende, tävlingsinriktade människor med behov av andras gunst. Donald Trump är ett exempel. Flockbeteende är svagt. Min känsla är att jag står absolut högst upp i alla sammanhang, över alla andra människor. Om Vladimir Putin eller Bill Gates låt säga velat bli mina vänner så hade jag förmodligen artigt tackat nej och sagt är det okej om vi ser längre fram. Vad vet dom som inte jag kan ta reda på...?

Nä, här ska det bara slappas livet ut och någon ångest över det känner jag inte. Tvärtom.
Jag är i paritet med Hitler, Stalin, Saddam Hussein, Muammar Gaddafi men också folk som Jesus och Dalai Lama. Jag har nått Mount Everest och kan inte komma högre.
Citera
2018-11-11, 19:53
Medlem
Att vara driftig betyder väl det, måenden därefter såklart men det kan ju vara till din fördel.

Är likadan själv, klarar inte av att göra onödig jävla skit dock, obetydlig dynga, då tar jag mig hellre ett rus och bara väntar på rätt tillfälle tyvärr, så du kan ju lista ut hur det kommer gå för mig

hahaha, så länge man har rock 'n' roll och är stridskäck/kåt på kniven är det lugnt.
Citera
2018-11-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
För mig är det raka motsatsen. Jag vill inte göra något, ser ingen mening i det. Sex är det enda och sådant som syftar till att ha perfekt sex.
Jag tror att det handlar om dålig självkänsla för din del, ett behov av att mäta dig med andra. Jag föraktar och ser ner på narcissistiskt beteende, tävlingsinriktade människor med behov av andras gunst. Donald Trump är ett exempel. Flockbeteende är svagt. Min känsla är att jag står absolut högst upp i alla sammanhang, över alla andra människor. Om Vladimir Putin eller Bill Gates låt säga velat bli mina vänner så hade jag förmodligen artigt tackat nej och sagt är det okej om vi ser längre fram. Vad vet dom som inte jag kan ta reda på...?

Nä, här ska det bara slappas livet ut och någon ångest över det känner jag inte. Tvärtom.
Jag är i paritet med Hitler, Stalin, Saddam Hussein, Muammar Gaddafi men också folk som Jesus och Dalai Lama. Jag har nått Mount Everest och kan inte komma högre.

Jag bryr mig föga om andras åsikter. Tvärtom går jag oftast mot flocken när andras viljor krockar med min interna kompass. Därför fungerar det inte heller att någon annan säger till mig att "det räcker" eller är "tillräckligt bra" nu. Det är enbart jag själv som kan avgöra det då jag är min egen domare. Jag inte i behov av extern validering. Dock inget jag direkt lidar av. Med jag känner igen mig i TS historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in