• 1
  • 2
2018-11-11, 11:23
Medlem
Hej jag undrar om ni har några tips på en radiostyrd bil/truck för att leka med hund. Pris range ca 1000-6000~~ vill ogärna att den går sönder lätt, samt ganska snabb då min hund springer fort, men även bra på olika terränger. Har aldrig köpt radiostyrt innan så vilka märken/butiker har bra kvalitet/garantier? Om man kan sätta en gopro på den är det ett plus också!(men inget krav)
mvh!
Senast redigerad av TibiaMannen 2018-11-11 kl. 11:33.
Citera
2018-11-11, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TibiaMannen
Hej jag undrar om ni har några tips på en radiostyrd bil/truck för att leka med hund. Pris range ca 1000-6000~~ vill ogärna att den går sönder lätt, samt ganska snabb då min hund springer fort, men även bra på olika terränger. Har aldrig köpt radiostyrt innan så vilka märken/butiker har bra kvalitet/garantier? Om man kan sätta en gopro på den är det ett plus också!(men inget krav)
mvh!
1-6k?! du kan ju köpa en riktig bil förfan, aja, tror inte du behöver någon värsting bil då dem flesta brukar fungera i terräng och du kan tejpa fast kamera mm.
Vadå "har bra kvalitet/garantier" låter ju som om du ska köpa en riktig bil vafan, köp bara nån fungerar inte lämna tillbaka å köp en ny...
Citera
2018-11-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
1-6k?! du kan ju köpa en riktig bil förfan, aja, tror inte du behöver någon värsting bil då dem flesta brukar fungera i terräng och du kan tejpa fast kamera mm.
Vadå "har bra kvalitet/garantier" låter ju som om du ska köpa en riktig bil vafan, köp bara nån fungerar inte lämna tillbaka å köp en ny...
Haha nej men kan ingenting om radiostyrt och har en stereotypisk bild utav att man kör in i en vägg och så ryker skiten på en gång. Och så har man betalat 2000 i onödan
Citera
2018-11-11, 13:42
Bannlyst
Citat:
Haha nej men kan ingenting om radiostyrt och har en stereotypisk bild utav att man kör in i en vägg och så ryker skiten på en gång. Och så har man betalat 2000 i onödan
2000?! haha, ja de du syftar på är en väl en bil för 200 kr, en bil för 2k kan ja ju garantera håller i evigheter...
Det är ju bara att googla...
https://www.nitrotek.se/radiostyrda-...d-version.html
eller något liknande...
Citera
2018-11-11, 13:50
Medlem
BigFatCones avatar
Nu ska vi se här.

Är du okej med att handla från Kina? I så fall så i din prisklass så finns det allt från "helt okej" till "satan i helvete vilken bra bil det här är". Jag sitter till exempel och väntar på en rackare som kan köra på vatten och om jag ger den lite kärlek (drevar om den) så gör den lätt hundra knutar. Det kostar i skrivande stund cirka 1800 exklusive frakt. Köper man den från en återförsäljare i västvärlden så kostar den någonstans runt det dubbla.

Grejen är att RC-bilar går sönder, det är till och med halva poängen med så kallade "hobby grade"-produkter; att man ska kunna jobba på dom om dom går sönder. Alla bilar går sönder, till och med den stora och stygga Traxxas X-Maxx som kostar runt 10 000 går sönder mellan varven. Nu har jag inte heller jättemånga bilar men ingen av dom har varit trasig från start utan gått sönder efter användning så jag har inte varit så jättebrydd över att kunna gå tillbaka med bilen till affären.

Men. Om man hemskt gärna vill köpa över disk så finns det egentligen bara två märken att titta på för TS; Traxxas och Arrma. Jag vill egentligen också rekommendera BSD men det är bara Hobbex som säljare dom i Sverige.

Jag kan förmodligen rekommendera en specifik bil till dig men jag behöver veta vad det är för hund du har. Det är ju få karosser som står emot en doberman som biter i den men på bilar i den här prisklassen så är chassina rätt stryktåliga.

Spontant så är det i alla fall fyrhjulsdrivna bilar i storlekarna 1:12 till 1:8 som du ska titta på. Och borstlösa motorer och Lipo-batterier. Borstlösa motorer är i stort sett underhållsfria och håller i regel längre än bilen i sig. Lipo vill man ha för att det ger mest kraft och längst körtid.
Citera
2018-11-11, 14:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
2000?! haha, ja de du syftar på är en väl en bil för 200 kr, en bil för 2k kan ja ju garantera håller i evigheter...
Det är ju bara att googla...
https://www.nitrotek.se/radiostyrda-...d-version.html
eller något liknande...
Nej! Inte den. Till att börja med så är den från ett nästan helt okänt märke, det vill säga att det är svårt att köpa reservdelar. Vidare så är motorn borstad och även om det prestandamässigt sett inte är dåligt, så har dom begränsad livslängd och kräver underhåll. Borstlösa motorer är underhållsfria. Man kan behöva skruva upp dom och se så att inget skit har kommit in men det är allt.

Till sist så använder den sig av den sämsta batteritypen, Nickel-Metallhydrid. I jämförelse med Li-Po eller till och med Li-On så är dom direkta dåliga.

Som en parantes kan jag nämna att radion (kontrollen) verkar direkt smäckig.

Just den bilen du länkade finns dock i en borstlös version. Skulle ändå inte köpt den på grund av okänt märke. Det är förmodligen en känd OEM-tillverkare som det finns reservdelar i drivor till. Men det är projekt för någon som vill börja med hobbyn, TS vill ju bara leka med sin hund.

HSP är dock en ganska känd tillverkare och reservdelar finns det gott om.
Citera
2018-11-11, 16:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
mvh!

Garantier är svårt vad gäller radiostyrt. Du har ingen garanti att tala om när grejer går sönder för att man kraschat eller kör för hårt.

Men vad gäller premiummärken/tillgång på reservdelar så kan ARRMA, HSP och kanske Traxxas nämnas.

Jag har en ARRMA Kraton v2. Underbar bil. Men över din budget.

Tänk också på att det finns ENORMT mycket begagnat för nästan inga pengar alls.
Citera
2018-11-11, 16:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Garantier är svårt vad gäller radiostyrt. Du har ingen garanti att tala om när grejer går sönder för att man kraschat eller kör för hårt.

Men vad gäller premiummärken/tillgång på reservdelar så kan ARRMA, HSP och kanske Traxxas nämnas.

Jag har en ARRMA Kraton v2. Underbar bil. Men över din budget.

Tänk också på att det finns ENORMT mycket begagnat för nästan inga pengar alls.
Värt att säga här är ju att HSP är en OEM-tillverkare så deras bilar finns under flera olika namn. Det är väldigt vanligt inom RC-världen har jag märkt. Att kalla HSP för premium är ju dock en klar överdrift. Eller... Det är nog snarare så att premiummärken kostar lite mer än vad dom egentligen erbjuder.

För tretusen så får man ju helt jävla okej RTR-bil med 3S eller kanske till och med 2x2S-batterier och borstlös motor. Köper man en Traxxas får man i regel Ni-MH-batterier och bostad motor. Som dessutom inte verkar särskilt bra. Det blir helt enkelt jävligt dyrt att köpa vettiga premiumbilar. Och inte vill du väl ge rådet att köpa en dyr bil till nån som mest ska leka med hunden?

Kraton 2 går att få för under 5000, exklusive batterier förvisso men ändå. Jag vill påstå att det är ett löjligt bra köp.
Citera
2018-11-11, 23:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Värt att säga här är ju att HSP är en OEM-tillverkare så deras bilar finns under flera olika namn. Det är väldigt vanligt inom RC-världen har jag märkt. Att kalla HSP för premium är ju dock en klar överdrift. Eller... Det är nog snarare så att premiummärken kostar lite mer än vad dom egentligen erbjuder.

För tretusen så får man ju helt jävla okej RTR-bil med 3S eller kanske till och med 2x2S-batterier och borstlös motor. Köper man en Traxxas får man i regel Ni-MH-batterier och bostad motor. Som dessutom inte verkar särskilt bra. Det blir helt enkelt jävligt dyrt att köpa vettiga premiumbilar. Och inte vill du väl ge rådet att köpa en dyr bil till nån som mest ska leka med hunden?

Kraton 2 går att få för under 5000, exklusive batterier förvisso men ändå. Jag vill påstå att det är ett löjligt bra köp.

Well, jag håller nog det mest HSP gör över allt generella nonamegrejer.

Ehm, vad säger du om att vi enas om att alla de märkena är overkill som hundleksak?
Citera
2018-11-12, 00:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Well, jag håller nog det mest HSP gör över allt generella nonamegrejer.

Ehm, vad säger du om att vi enas om att alla de märkena är overkill som hundleksak?
Ja, dom är nog en top tier OEM, det finns några stycken. Dom, BSD, FS Racing och fan.. Nu kommer jag inte ihåg vad dom heter men dom är ett gäng.

Jag tycker ju att han ska satsa på en 1:10 för någonstans runt 2000 kronor. Det kommer att räcka som hundleksak och vara tillräckligt bra och rolig för att locka in honom i hobbyn.
Citera
2018-11-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej! Inte den. Till att börja med så är den från ett nästan helt okänt märke, det vill säga att det är svårt att köpa reservdelar. Vidare så är motorn borstad och även om det prestandamässigt sett inte är dåligt, så har dom begränsad livslängd och kräver underhåll. Borstlösa motorer är underhållsfria. Man kan behöva skruva upp dom och se så att inget skit har kommit in men det är allt.

Till sist så använder den sig av den sämsta batteritypen, Nickel-Metallhydrid. I jämförelse med Li-Po eller till och med Li-On så är dom direkta dåliga.

Som en parantes kan jag nämna att radion (kontrollen) verkar direkt smäckig.

Just den bilen du länkade finns dock i en borstlös version. Skulle ändå inte köpt den på grund av okänt märke. Det är förmodligen en känd OEM-tillverkare som det finns reservdelar i drivor till. Men det är projekt för någon som vill börja med hobbyn, TS vill ju bara leka med sin hund.

HSP är dock en ganska känd tillverkare och reservdelar finns det gott om.

Sakta i backarna nu. Lipo och borstlöst är visserligen överlägset i prestanda men om man ska leka med en hund är det för starka saker. Att bli påkörd av en leksaksbil i 70 knyck kan skada en hund rejält.

Borstade motorer slits men de är billiga. Traxxas titan 12 motor kostar 349 kronor att byta ut, vilket motsvarar 4 nya däck till leksaksbilen.

Borstade motorer med traxxas 7 cells nimh batteri ger en prestanda på 48 km/h och ger lagom acceleration som hundleksak. Hjulen spinner rätt rejält även med den kraften.

Nybörjare ska inte köra lipobilar med en prestanda på 96 km/h, framförallt inte när en hund är i närheten.

Runt 3000 kronor kan man få en fin traxxa bil för och den tål att både hoppas med och bitas på. Men jag tror inte hunden kommer gilla den. Till TS rekommenderar jag den radiostyrda bollen SPHERO 2.0. Av egen erfarenhet så älskar hundar sådana radiostyrda leksaker betydligt mer än en bil.

Så jag rekommenderar traxxa bil för 3000 kronor och SPHERO 2.O till TS. Mycket glädje till jycken, någon av dem.
Citera
2018-11-12, 03:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustigkurre
Sakta i backarna nu. Lipo och borstlöst är visserligen överlägset i prestanda men om man ska leka med en hund är det för starka saker. Att bli påkörd av en leksaksbil i 70 knyck kan skada en hund rejält.

Borstade motorer slits men de är billiga. Traxxas titan 12 motor kostar 349 kronor att byta ut, vilket motsvarar 4 nya däck till leksaksbilen.

Borstade motorer med traxxas 7 cells nimh batteri ger en prestanda på 48 km/h och ger lagom acceleration som hundleksak. Hjulen spinner rätt rejält även med den kraften.

Nybörjare ska inte köra lipobilar med en prestanda på 96 km/h, framförallt inte när en hund är i närheten.

Runt 3000 kronor kan man få en fin traxxa bil för och den tål att både hoppas med och bitas på. Men jag tror inte hunden kommer gilla den. Till TS rekommenderar jag den radiostyrda bollen SPHERO 2.0. Av egen erfarenhet så älskar hundar sådana radiostyrda leksaker betydligt mer än en bil.

Så jag rekommenderar traxxa bil för 3000 kronor och SPHERO 2.O till TS. Mycket glädje till jycken, någon av dem.
Traxxas fan boi detected!

Jag sa väl aldrig att han skulle köpa något 6S-monster eller liknande? Han är beredd att lägga sextusen och då kan jag inte med gott mod rekommendera något annat än borstlöst och LiPo. Det är helt enkelt bra teknik. Det är i min bok helt bisarrt att rekommendera gammal teknik. LiPo och borstlöst handlar ju inte bara om prestanda utan även om att du i slutändan får mer tid med hjulen i backen.

För runt 3000 så finns det bara en Traxxas som är värd och det är mini-revon. Man får helt enkelt mer bil för mindre pengar om man inte köper Traxxas. Man slipper dessutom köpa batterier med Traxxas-koppling. För 2000 får han en BSD Destroyer som på det stora hela kör cirklar med Traxxas i tretusenkronorsklassen.

Traxxas gör absolut bra bilar, men deras bilar som är bra kostar därefter. Den absolut största fördelen är dock att delar finns överallt.

Jag ser Traxxas som RC-världens Apple. Dom dyra modellerna är riktigt bra, även om priset svider , medans i dom lägre prisklasserna så blir man egentligen blåst. Marknaden har minst sagt exploderat så man behöver inte spendera Traxxas-pengar för att ha Traxxas-roligt. Förutom X-Maxx och TRX-4, dom verkar vara i helt egna klasser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in