Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Nej! Inte den. Till att börja med så är den från ett nästan helt okänt märke, det vill säga att det är svårt att köpa reservdelar. Vidare så är motorn borstad och även om det prestandamässigt sett inte är dåligt, så har dom begränsad livslängd och kräver underhåll. Borstlösa motorer är underhållsfria. Man kan behöva skruva upp dom och se så att inget skit har kommit in men det är allt.
Till sist så använder den sig av den sämsta batteritypen, Nickel-Metallhydrid. I jämförelse med Li-Po eller till och med Li-On så är dom direkta dåliga.
Som en parantes kan jag nämna att radion (kontrollen) verkar direkt smäckig.
Just den bilen du länkade finns dock i en borstlös version. Skulle ändå inte köpt den på grund av okänt märke. Det är förmodligen en känd OEM-tillverkare som det finns reservdelar i drivor till. Men det är projekt för någon som vill börja med hobbyn, TS vill ju bara leka med sin hund.
HSP är dock en ganska känd tillverkare och reservdelar finns det gott om.
Sakta i backarna nu. Lipo och borstlöst är visserligen överlägset i prestanda men om man ska leka med en hund är det för starka saker. Att bli påkörd av en leksaksbil i 70 knyck kan skada en hund rejält.
Borstade motorer slits men de är billiga. Traxxas titan 12 motor kostar 349 kronor att byta ut, vilket motsvarar 4 nya däck till leksaksbilen.
Borstade motorer med traxxas 7 cells nimh batteri ger en prestanda på 48 km/h och ger lagom acceleration som hundleksak. Hjulen spinner rätt rejält även med den kraften.
Nybörjare ska inte köra lipobilar med en prestanda på 96 km/h, framförallt inte när en hund är i närheten.
Runt 3000 kronor kan man få en fin traxxa bil för och den tål att både hoppas med och bitas på. Men jag tror inte hunden kommer gilla den. Till TS rekommenderar jag den radiostyrda bollen SPHERO 2.0. Av egen erfarenhet så älskar hundar sådana radiostyrda leksaker betydligt mer än en bil.
Så jag rekommenderar traxxa bil för 3000 kronor och SPHERO 2.O till TS. Mycket glädje till jycken, någon av dem.