2018-11-10, 12:54
Medlem
Finns egentligen ingen anledning att hälsa på grannar.

1. Du får ingen hjälp av dem ändå om det skulle knipa
2. Du kommer förr eller senare att hamna i konflikt med dem, t.ex. om för hög musik
3. De flyttar innan du minst anar det. Utan att säga adjö.
Citera
2018-11-10, 12:59
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordjoel
Samma tråd kommer upp med jämnan. Vad vill TS ha för svar? Socialfobi, du är så jävla ful att jag inte vill hälsa på dig eller du luktar äckligt? Fan spelar det för roll. Vill du hälsa, hälsa. Vill du inte hälsa,hälsa inte.

Har jag en dålig dag vill jag inte konversera med andra människor, än mindre människor jag inte känner. Eller så vill jag helt enkelt inte prata med den andra personen för att jag inte vill knyta några nya band till honom/henne. Det kan handla om fördomar, att man tror sig veta hur den personen är och att man inte vill ha den personen i sitt liv. Man kanske tycker ushh, man kanske tycker att den personen ser ut som en ragata, eller se ut att ha fel politiska åsikter. Jag vill t.ex inte ha dålig energi runt mig så jag brukar kategorisera människor efter hur dom beter sig, och det lär man sig snabbt. Negativa människor håller jag mig ifrån. Negativa människor brukar även vara dåliga på att säga hej, och det stör inte mig för 5 öre.
Citera
2018-11-10, 13:01
Medlem
Vanligt normalt hyfs att hälsa. Tyvärr har folk blivit för egotrippade och tror dom är så jäkla betydelsefulla att de inte kostar på sig normalt hyfs längre. Bedrövligt!
Citera
2018-11-10, 13:02
Bannlyst
Jag menar att det bara är psykopater och riktigt sjuka människor som på fullaste allvar blir kränkta av att inte grannar hälsar. Att hälsa på en granne är att ge bort en del av sin själ, genom att bekräfta att man enbart spelar trevlig för att man har RÅKAT etablera sig på vad man kan kalla för samma plats beroende på skala.

Psykopater!
Citera
2018-11-10, 13:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag tillhör typen som inte hälsar. Jag har aldrig förstått varför man exempelvis ska säga hej när man kliver in i ett väntrum där ett antal främlingar sitter. Jag känner ingen där. Jag kommer inte att prata med någon av dem. Varför ska jag säga hej när jag kommer och hejdå när jag går? Och ja, det händer oftare än vad ni tror att folk gör så. Framförallt äldre och framförallt på sjukhus och liknande.

Samma sak med hejandet på människor som man är flyktigt bekant med. Låt oss säga att jag och min särbo är ute och går och hennes jobbarkompis dyker upp runt hörnan. De hälsar och pratar en stund och sedan går man åt varsitt håll. Nästa gång jag ser den här kvinnan kanske jag är ensam och då hejar hon på mig. Varför? Vad har vi gemensamt? Varför förväntar hon sig att jag ska hälsa? Hur länge ska vi fortsätta hälsa? En månad efter mötet? Ett år? Tio år?

Samma sak med gamla skolkamrater. Jag hälsar inte på mina klasskompisar. Visst, vi gick nio år tillsammans i den kommunala skolan men det är 25-30 år sedan. Vi talar om en halv mansålder. Varför ska jag hälsa på någon av dem ifall vi möts på Posten eller Ica? För att vi en gång för 33 år sedan blev placerade i samma barnkull eftersom våra föräldrar bodde nära varandra?

Social konventioner fyller säkert sitt syfte av och till men mycket av det är bara trams. Och nej, ni gissade rätt... Jag har inte Facebook.

Om man ska fokusera på det praktiska så händer det ju att man stannar till och inleder ett kort samtal som ofta ger nyttig information, och det är ju ingen hög ansträngning. Om man aldrig hälsar så händer ju inte det. Sen har jag personligen inget bra intryck av de som inte hälsar. Ett exempel är en tjej på jobbet som aldrig hälsade, en dag fick hon i uppdrag att introducera en nyanställd för alla på våningen. Snacka om att det blev konstigt när hon ska introducera någon för folk hon aldrig hälsat på under två års tid.
Citera
2018-11-10, 13:05
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Om jag sagt hej till en person och inte får ett hej tillbaka slutar jag alltid att hälsa på den personen i framtiden såvida det finns en möjlighet personen faktiskt inte hörde.
Citera
2018-11-10, 13:07
Medlem
RollingStoness avatar
Jag tillhör gruppen motvillig hälsare. Jag vill inte vara oförskämd men samtidigt sända meddelandet hej för denna gång men inte mer sen. Jag vill kunna förflytta mig oberörd av att folk säger hej.

Skillnad vore om någon stoppat mig och plötsligt frågat exempelvis: Tror du på gud? Vad är fotboll? Är du bög? Men det eviga hejandet har aldrig existerat i min värld. Tredje gången om personen inte fattar bemöts s.k. trevlighet med tysthet. Men aldrig med sura miner eller fräckhet.
Citera
2018-11-10, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Om jag sagt hej till en person och inte får ett hej tillbaka slutar jag alltid att hälsa på den personen i framtiden såvida det finns en möjlighet personen faktiskt inte hörde.

Bra där!

Du är en sån som fattar, det värsta jag vet, som självidentifierande självmedveten introvert snöflinga är när en exoterisk extrovert inte fattar den tysta överenskommelsen som vi har upprättat genom mitt sociala avståndstagande. Vi ska inte tala om när de små liven blir arga och direkt utåtagerande, de tenderar att bli det. Mycket obehagligt.
Senast redigerad av Ettriktigtsvin 2018-11-10 kl. 13:13.
Citera
2018-11-10, 13:10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettriktigtsvin
Jag menar att det bara är psykopater och riktigt sjuka människor som på fullaste allvar blir kränkta av att inte grannar hälsar. Att hälsa på en granne är att ge bort en del av sin själ, genom att bekräfta att man enbart spelar trevlig för att man har RÅKAT etablera sig på vad man kan kalla för samma plats beroende på skala.

Psykopater!

Jag behöver inte spela. Jag tycker det är trevligt med majoriteten av grannar. Jag blir nog lite stött när någon inte hälsar eller hälsar surt eftersom jag upplever det som oartigt. Det är ingen stor grej men ett störningsmoment.
Citera
2018-11-10, 13:14
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Jag tillhör gruppen motvillig hälsare. Jag vill inte vara oförskämd men samtidigt sända meddelandet hej för denna gång men inte mer sen. Jag vill kunna förflytta mig oberörd av att folk säger hej.

Skillnad vore om någon stoppat mig och plötsligt frågat exempelvis: Tror du på gud? Vad är fotboll? Är du bög? Men det eviga hejandet har aldrig existerat i min värld. Tredje gången om personen inte fattar bemöts s.k. trevlighet med tysthet. Men aldrig med sura miner eller fräckhet.

Är det inte bara enklare att spela med i konventionen? Jag hälsar med automatik, det är noll ansträngning. Däremot blir det jobbigt att börja sortera folk och inte hälsa på vissa.
Citera
2018-11-10, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag behöver inte spela. Jag tycker det är trevligt med majoriteten av grannar. Jag blir nog lite stött när någon inte hälsar eller hälsar surt eftersom jag upplever det som oartigt. Det är ingen stor grej men ett störningsmoment.

Låt dig störas, men faktum är att för mig är hela ditt väsen främmande. Hur kan någon någonsin bli stött av att någon vägrar sänka sig till en sådan ovärdig nivå.

Får helt enkelt acceptera att det finns olika typer av människor, även om det förmodligen grundar sig i olika nivåer av insikt. Men men!
Citera
2018-11-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettriktigtsvin
Bra där!

Du är en sån som fattar, det värsta jag vet, som självidentifierande självmedveten introvert snöflinga är när en exoterisk extrovert inte fattar den tysta överenskommelsen som vi har upprättat genom mitt sociala avståndstagande. Vi ska inte tala om när de små liven blir arga och direkt utåtagerande, de tenderar att bli det. Mycket obehagligt.

Tror inte han "fattar" på det sättet. Jag är likadan, hälsar inte mer om personen inte hälsar tillbaks. Men det är ju för att jag upplever den personen som dryg därav ödslar jag inte tid på den personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in