• 1
  • 2
2018-11-09, 19:22
Medlem
Tjoo!

Har hittat en silvertacka i Kanada som jag grymt gärna vill ha!! Kostar ca 2400:-

Frågor:
1. Vad riskerar jag för ytterligare kostnader? Tull och moms antar jag. Hur mycket är vardera post isf?

2. Hur stor är chansen att den glider under radarn?

3. Ska jag (egentligen) anmäla till tullen att jag handlat utanför EU?

4. Vad händer om jag inte anmäler och paketet inte glider under radarn? Riskerar jag högre tullavgift då än om jag hade anmält?

5. Något annat kag bör tänka på?

/// M
Citera
2018-11-09, 19:28
Medlem
sucuks avatar
Kan du inte hitta samma tacka i tyskland då?

https://www.gold.de/kaufen/silberbarren/

Det lär bli en väldigt dyr tacka om du skall importera från Kanada.
Citera
2018-11-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kan du inte hitta samma tacka i tyskland då?

https://www.gold.de/kaufen/silberbarren/

Det lär bli en väldigt dyr tacka om du skall importera från Kanada.

Nää... Dessutom förstår jag inte vad det står. Kan inte Tyska. Men menar du att jag slipper både tull och moms om jag köper inom EU? Bara frakt?

///M
Citera
2018-11-09, 19:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Nää... Dessutom förstår jag inte vad det står. Kan inte Tyska. Men menar du att jag slipper både tull och moms om jag köper inom EU? Bara frakt?

///M

Tull slipper du definitivt inom EU, moms däremot åker du på men något lägre i tyskland - tror 19% på tackor, något lägre på silvermynt.

Exakt vilken tacka är det du vill ha då, så hittar säkert flashback den åt dig inom europa.
Citera
2018-11-09, 20:03
Medlem
Citat:
Tull slipper du definitivt inom EU, moms däremot åker du på men något lägre i tyskland - tror 19% på tackor, något lägre på silvermynt.

Exakt vilken tacka är det du vill ha då, så hittar säkert flashback den åt dig inom europa.

Denna.
https://silvergoldbull.se/1-uns-mona...k-silverstapel

Så då ska jag isf räkna med pristet på varukorgen plus 19% moms samt frakt?
Citera
2018-11-09, 20:04
Medlem
Men om det tyska priset är inkl. Tysk moms. Måste jag betala även Svensk moms på den då? Är den momsad inom EU så är den väl?
Citera
2018-11-09, 20:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men om det tyska priset är inkl. Tysk moms. Måste jag betala även Svensk moms på den då? Är den momsad inom EU så är den väl?

Korrekt, momsen brukar vara inräknad. Det var en häftig produkt du hittat, om än lite dyrt för själva silvervärdet.

Tror jag kan glädja dig, är detta rätt? https://aurinum.de/1-oz-Fine-Silver-...ding-Block-Bar

Edit: Varning bara, har noll koll på om handlaren är seriös - sådant måste man själv efterforska först.
Senast redigerad av sucuk 2018-11-09 kl. 20:18.
Citera
2018-11-09, 20:47
Medlem
Citat:
Korrekt, momsen brukar vara inräknad. Det var en häftig produkt du hittat, om än lite dyrt för själva silvervärdet.

Tror jag kan glädja dig, är detta rätt? https://aurinum.de/1-oz-Fine-Silver-...ding-Block-Bar

Edit: Varning bara, har noll koll på om handlaren är seriös - sådant måste man själv efterforska först.

Fan va najs! Tack!! Den är säkert seriös...hoppas jag. Det blir lite väl hög premie på dem kanske men va fasen. Vill jag sälja det är det nog inga problem att gå jämt upp iaf.

Ska kontakta sidan och kolla upp det här med frakt bara.

Importmoms blir det inte tal om heller då eller?

Bara priset som står där plus frakt?
Citera
2018-11-09, 20:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fan va najs! Tack!! Den är säkert seriös...hoppas jag. Det blir lite väl hög premie på dem kanske men va fasen. Vill jag sälja det är det nog inga problem att gå jämt upp iaf.

Ska kontakta sidan och kolla upp det här med frakt bara.

Importmoms blir det inte tal om heller då eller?

Bara priset som står där plus frakt?

Precis, priset + frakt. Eventuellt får du problem att handla silver från tyskland så här sent på året, vill minnas att det är lite strul men kanske gällde det bara investeringsmynt som har lägre procentsats?
Citera
2018-11-09, 20:56
Medlem
Citat:
Precis, priset + frakt. Eventuellt får du problem att handla silver från tyskland så här sent på året, vill minnas att det är lite strul men kanske gällde det bara investeringsmynt som har lägre procentsats?

Vette fan hir det är med årstiden men det står 19% tax iaf. Det jag reagerade på dock är att när jag testade att checka ut så frågade de om
”tax sales identification number”. Vet inte vad det är för något. Kan det vara så att jag ska ange något Svenskt momsnummer eller något så att tullen räknar upp från 19% till 25%? Fältet är iof inte obligatoriskt att fylla i.
Citera
2018-11-09, 21:01
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Vette fan hir det är med årstiden men det står 19% tax iaf. Det jag reagerade på dock är att när jag testade att checka ut så frågade de om
”tax sales identification number”. Vet inte vad det är för något. Kan det vara så att jag ska ange något Svenskt momsnummer eller något så att tullen räknar upp från 19% till 25%? Fältet är iof inte obligatoriskt att fylla i.

Det är om du köper som företag så ska de sälja utan moms och du som företag betalar själv in moms här i Sverige.

Inget du som privatperson behöver bry dig i
Citera
2018-11-09, 21:04
Medlem
Citat:

Kanske kan vara såhär:
På vissa produkter står det ”Differenzbesteuert nach § 25 a UStG” vilket enligt google translate betyder ”skattas olika enligt paragraf 25 UStG”.
Vissa länder tolkar väl mynt med ett nominellt värde som skattebefriat betalmedel medan andra länder (Sverige såklart...) anser att det ff handlar om beskattningsbart investeringssilver iom att det nominella värdet är så långt över marknadsvärdet. I det läget kanske de applicerar ”tax sales identification number” på ordern och så får man betala den moms som råder i hemlandet.

Låter rimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in