Kanske ska namna att jag ej har last nagra andra inlagg an det ofrsta i denna trad sa att jag ej blir paverkad i mitt svar.
1: Förlåtelse, är det verkligen bra för själen/alternativt dig själv (själen är ett luddigt begrepp)
Ja, det ar som bomull for sjalen
2: Om ja, på vilket sätt?
Forlater man inte ar man ju fortfarande arg, fram tills det skede man glommer bort det. Fast delvis ar ju forlatelse och glomska samma sak.
4: När bör du förlåta?
Alltid.
5: Bör du förlåta någon som inte bett om förlåtelse?
Ja
6: Finns det saker som är oförlåterliga?
Nej
7: Om du förlåter, varför inte glömma också?
Smaskaer kan man glomma, men helst ska man inte glomma saker, eftersom alla minnen och all erfarenhet ar en del av din kunskap. Kunskap ska man ta vara pa.
8: Är upprepade förlåtelser till samma person en svaghet hos den som förlåter?
Snarare en styrka. Det ar ofta jobbigt att forlata manniskor.
9: Vad innebär det att förlåta?
Att ge upp tankarna om hamnd, i vilken form som helst. Hamd behover inte bara vara rena aktioner, utan aven att ignorera nagon, att vara arg, och via ilskan inte behandla personen i fraga som man annars skulle.
Att forlata nagon ar pa ett ungefar som att behandla personen som att nagot aldrig har skett, iaf med samma vardighet som innan.
Enligt mig ar man i stort sett aldrig skyldig for sin sina egna handlingar. Ja, ni laste ratt. Det ar ju influenserna som en manniska har blivit utsatt av i livet, handelser, amnesomsattning i hjarnan, och dylikt, som paverkar oss i vad vi gor. Darfor ska man alltid forlata.
Och vad tjanar det till att inte forlata? Vad tjanar du pa att inte forlata? For egentligen kanner man sig ju inte battre av att inte gora det, man forsatter ju att bara pa sorg, ilska eller vad det nu ar som personen i fraga har stallt till med.
Med att forlata menar jag ju nu inte att man t.ex. ska betala for konstnaden sjalv om nagon har sonder din ruta, sjalvklart ar det inte sa.
Sen inser ju bade ni och jag att inte alltid detta funkar i verkligheten. Men att folja det i sa stor man som mojligt ser jag bara som positiv. Vand pa steken. Varfor inte forlata?
Peace.