• 1
  • 2
2018-11-08, 23:19
Medlem
Ni som har vart på båda vad för skillnad såg ni på dem?
Citera
2018-11-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Farmakologin är i princip identisk bortsett från att mianserin även hämmar återupptaget av noradrenalin(i högre doser).
Därför kan en del faktiskt få lite mer problem av den med hög puls och sömnproblem.
Jag tyckte mirtazapin var lite snällare när jag provade. Mianserin påstås ge mindre tendens till viktökning vilket är lite skumt med tanke på hur identiska de är.
Jag blev väldigt kåt av mianserin för övrigt. Läst om andra som också blivit det.
Jag tror tyvärr du får svårt att hitta historier från folks upplevelser av dessa då mianserin knappt skrivs ut längre.
Citera
2019-11-10, 19:48
Medlem
Någon mer som vet skillnaden mellan dessa?
Står på mirtazapin och funkar faktiskt förvånansvärt bra mot ångest och sömnen. Men märker av en något ökad aptit, inte jättefarligt dock men ändå.
Hur funkar mianserin, vad är skillnaden mot mirtazapin?
Citera
2019-11-10, 20:34
Medlem
Mianserin hämmar enbart noradrenalin och Mirtazapin hämmar serotonin och noradrenalin.
Citera
2019-11-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenis456789
Någon mer som vet skillnaden mellan dessa?
Står på mirtazapin och funkar faktiskt förvånansvärt bra mot ångest och sömnen. Men märker av en något ökad aptit, inte jättefarligt dock men ändå.
Hur funkar mianserin, vad är skillnaden mot mirtazapin?

Mianserin är i princip identisk med dess farmakologi då de blockerar samma serotoninautoreceptorer. Enda skillnaden är att den blockerar återupptaget av noradrenalin också. Blir mest markant i doser över 30 mg. Detta kan i sin tur ge mindre aptitökning.
Citera
2019-11-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Mianserin är i princip identisk med dess farmakologi då de blockerar samma serotoninautoreceptorer. Enda skillnaden är att den blockerar återupptaget av noradrenalin också. Blir mest markant i doser över 30 mg. Detta kan i sin tur ge mindre aptitökning.
Fel
Citera
2019-11-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Rustan
Fel

Nej du snackar skit. Du vet inte ens vad du snackar om.
Citera
2019-11-12, 00:24
Medlem
Läs på innan du uttalar dig
Citera
2019-11-13, 23:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums

Jag har ätit Mianserin i låga doser mot insomnia då det kan förskrivas mot det, den gång jag provade Mirtazepine så var det helt horribelt i jämförelse med Mianserin.

Enligt mig är Mianserin betydligt mer skonsamt och "skärpt" än vad Mirtazepine är.

Farmakologiskt är de rätta lika, men de skiljer sig på den punkten med noradrenalin bl.a.
Subjektivt är effekten dock helt annorlunda!
Citera
2019-11-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag har ätit Mianserin i låga doser mot insomnia då det kan förskrivas mot det, den gång jag provade Mirtazepine så var det helt horribelt i jämförelse med Mianserin.

Enligt mig är Mianserin betydligt mer skonsamt och "skärpt" än vad Mirtazepine är.

Farmakologiskt är de rätta lika, men de skiljer sig på den punkten med noradrenalin bl.a.
Subjektivt är effekten dock helt annorlunda!
På vilket sätt var mirtazapin horribelt?

Någon dom vet om den ångestdämpande effekten skiljer dom något åt?
Citera
2019-11-14, 19:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenis456789
På vilket sätt var mirtazapin horribelt?

Någon dom vet om den ångestdämpande effekten skiljer dom något åt?

Jag fick brutala derealisation av mirtazepine, och slutade med det tvärt.
Det var en period det var avregistrerat det här året för att man behövde omregistrera det globalt eller något liknande.

Fick rekommenderat mirtazepine för insomnia men provade det och slutade, tog istället Sensoril 10%.
Quetiapine, promethazine avråder jag starkt ifrån mot insomnia.

Metabola störningar är inte att leka med.
Citera
2020-12-07, 20:09
Medlem
Någon som gått över till Mianserin från mirtazapin?

Hur var skillnaden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in