• 1
  • 2
2018-11-08, 18:52
Medlem
Jag har en VW Passat årsmodell 1998 som besiktigades idag.
Blev underkänd på följande:

Spindelled (5.3.4), fram vänster, övre, främre, bakre glapp
Parkeringsbroms bromsverkan(1.4), vänster, ur funktion

Någon bilkunnig som skulle kunna uppskatta vad detta kommer kosta?
Tacksam för svar!
Citera
2018-11-08, 19:03
Medlem
mainfurers avatar
200-300 kronor om du gör det själv. 1500-2000 på verkstad ungefär
Citera
2018-11-08, 19:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Möjligen hos en skattefuskande arabverkstad, ska du ha ett seriöst, vitt arbete så räcker inte det dubbla.
Citera
2018-11-08, 19:13
Medlem
mainfurers avatar
Polaren har en Passat -02, Lambdasonden är paj. Verkstaden vill ha 12000:- för att byta den. Har erbjudit mig att göra det åt honom gratis och en Lambda kostar typ 5-600 på Trodo.se Men han blåvägrar för han litar bara på verkstaden och vill gynna företagen lokalt. En redigt insnöad person o så är nog de flesta som kör Passat
Citera
2018-11-08, 19:21
Medlem
Jag kommer laga den på en "skattefuskande" verkstad.

Har fått för mig att det blir dyrt då det blivit fel på handbromsen?
En ny spindelled kan jag tänka mig går på 150-300kr styck?

Jag är säkert helt ute och cyklar, är verkligen riktigt dålig på bilar :/
Citera
2018-11-08, 19:23
Medlem
Citat:

Vad uppskattar du priset till för spindelled och parkeringsbroms separat? har för mig att det brukar vara dyrt att fixa med handbromsen iaf?

(Utför detta på mindre verkstad svart kan tilläggas)
Citera
2018-11-08, 19:26
Medlem
Citat:

Du är ute o cyklar? Spinderled kostar minst 400-500 kr.

Räkna med 1000 kr per sida. Plus 1000 kr för bromsen. Du behöver ingen smartnisse för att fixa de. Bara dem har en pressare som kan sätta tillbaka drivknuten.
Citera
2018-11-08, 19:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Du är ute o cyklar? Spinderled kostar minst 400-500 kr.

Räkna med 1000 kr per sida. Plus 1000 kr för bromsen. Du behöver ingen smartnisse för att fixa de. Bara dem har en pressare som kan sätta tillbaka drivknuten.
Vet du vad hjulinställning är?
Så enkelt som du påstår spindelledsbytet är stämmer inte.
Förutom hos arabklåpare!
Citera
2018-11-08, 21:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
På dom där byter man väl komplett länkarm, inte bara spindelleder.

https://www.merbil.nu/store/category/volkswagen-139110
Citera
2018-11-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
På dom där byter man väl komplett länkarm, inte bara spindelleder.

https://www.merbil.nu/store/category/volkswagen-139110

Det är väl så det är. Även på bilar som det dels går att enbart byta spindelled på och också pressa ur så är det ju knappast värt, går ju på ett ut. Ena är billigare i materialkostnad men dyrare arbetskostnad på vs dyrare materialkostnad och billigare arbetskostnad på.

TS: Mekonomens billigaste länkarm kostar lite under 700kr.
Handbromsen går ju inte säga något om förutom att belägg o.s.v. lär ju inte sitta fast för då skulle ju fotbromsen vara dålig där också.
Och då den är ur funktion så har den antingen fastnat i åtdraget läge och pundarmeckar man kan kan smörja upp och motionera den samt sätta dit starkare fjäder.
Eller så är vajern av på den sidan. Eller så kärvar vajern och måste således bytas. (man byter båda)

Ett bromsok kostar lite under 1800kr och bromswire lite under 900kr för vänster och lite under 800kr för höger.

Jag skulle dra till med en gissning på runt 4500kr om det länkarm och bromsok byts.

Lycka till.
Citera
2018-11-08, 21:52
Medlem
spindelleder kan vara dyra om bilen är tex en saab 900 NG. min spindeled var glapp, det roliga var att den satt ihop med undre länkarmen(svetsad), fick snällt byta hela skiten. som med mycket bilmeckande så är det inte svårt, bara rostigt och tungt, speciellt om man ska hålla på att elda på bultar och och skit.
är det som på gamla bilar så brukar det vara en liten billig del som oftast går snabbt och enkelt att byta.
Citera
2018-11-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Det är väl så det är. Även på bilar som det dels går att enbart byta spindelled på och också pressa ur så är det ju knappast värt, går ju på ett ut. Ena är billigare i materialkostnad men dyrare arbetskostnad på vs dyrare materialkostnad och billigare arbetskostnad på.

TS: Mekonomens billigaste länkarm kostar lite under 700kr.
Handbromsen går ju inte säga något om förutom att belägg o.s.v. lär ju inte sitta fast för då skulle ju fotbromsen vara dålig där också.
Och då den är ur funktion så har den antingen fastnat i åtdraget läge och pundarmeckar man kan kan smörja upp och motionera den samt sätta dit starkare fjäder.
Eller så är vajern av på den sidan. Eller så kärvar vajern och måste således bytas. (man byter båda)

Ett bromsok kostar lite under 1800kr och bromswire lite under 900kr för vänster och lite under 800kr för höger.

Jag skulle dra till med en gissning på runt 4500kr om det länkarm och bromsok byts.

Lycka till.
Troligen sitter det separata backar innanför skivan bak på bilen ifråga, så någon direkt koppling till funktionen på ordinarie bromsar har det inte. Vad sedan felet är, det kan vi gissa om ett tag - enklast att låta någon undersöka status på vajrar, backar mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in