• 1
  • 2
2018-11-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Jo, men du sitter ju faktiskt p ett ganska stor vrde, och kan vl antagligen gra dig sjlv skuldfri om du sljer?

120 papp i ett blancoln p en bil t.ex. r ju tmligen vrdelst i jmfrelse...
Visst r det s.

Men det talar ju FR och inte emot att amortera.

Allts: "Jag har s stort ln att det tar ett helt r att bli av med det! Och hg rnta ocks!"

Finns bara ett svar - brja amortera.
Citera
2018-11-09, 10:07
Medlem
Hej,

betala av lnet s fort du bara kan. Du verkar m dligt av att ha det s ta tag i detta idag s kommer det g snabbare n du tror att bli av med det.

Mitt rd:
1. Dra ner p kostnader och lev s snlt du bara kan under en period. Anvnd pengarna till amortering, minst 15000/mn.
2. Har du ngot att slja? Brukar finnas en del i gmmorna som man nd inte anvnder. Kp en billigare bil?

Flj detta s r 120000 avbetalt p 8 mnader. nnu snabbare om du kan slja ngra tillgngar och/eller byta bil.

Dra upp levnadsstandarden lite d om du vill men fortstt spara ca. 10000 per mnad s kommer du om ett r vara skuldfri och ha en buffert p 60-80000 och du kan d inverstera del av detta om du vill.
Citera
2018-11-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att amortera ger en garanterad avkastning p 6,95% i ditt fall. Det r klart att du kan ha tur och lyckas hitta en bttre placering men d mste du ta en betydande risk. De 6,95 % som du r garanterat r riktigt bra, jag skulle grna vilja ha en lika bra avkastning...

Sjlvklart s ska du amortera!

Mja... Dessa 6,95% kan inte kallas fr avkastning fr honom. Det r trots allt 6,95% rnta han betalar, men med hans ln s blir det likvrdigt att amortera bort lnet eller investera och f 6,95% i avkastning. Det kan dock inte bli avkastning genom att amortera.

Hller dock med till 100% om att han br amortera!
Citera
2018-11-09, 12:27
Medlem
Rennetts avatar
Jag sllar mig till de som sger amortera, men vill pongtera att rntan r grund fr rnteavdrag. S en avkastning p 5% r ungefr lika lnsamt som amortering. Kanske en uppdelning 3:7 investering:amortering r ett alternativ?
Citera
2018-11-09, 19:00
Medlem
Pudersockers avatar
5% r bra, om han fr det, skillnaden r att amortera s vet han skert vad han tjnar p det men han vet inte lika skert att han kommer f ut 5% av nn placering. S drfr kan en 3:7 uppdelning som sagt eller 50/50 vara en gyllene medelvg kanske.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-11-09 kl. 19:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in