Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 18:03
  #1
Medlem
Hej,

Jag har ett privatlån på 120 000 kr. Historian bakom är lång så jag drar inte den, men målet är att bli av med det på bästa möjliga sätt.

Lånet har en effektiv ränta på 6,95% och är satt på avbetalningsplan på 3 år. Totala återbetalningen efter 3 år ska då ha blivit ~135 000 kr.

Min nuvarande ekonomi:

- 20 000 kr i buffert
- 40 000 kr i lön

Jag har som mål att varje månad se till att min buffert på 20 000 kr är intakt och extraamortera överskottet.

Frågan är bara om det är rätt eller fel.

Jag skulle också kunna amortera i en långsammare takt och parallellt spara i fonder.

Så, vad är smartast? Betala av så fort som möjligt, eller påbörja ett långsiktigt sparande parallellt och dra ned på amorteringstakten?

Tack!
Citera
2018-11-08, 18:15
  #2
Medlem
sucuks avatar
Enkelt, amortera så mycket du kan. 6.95% effektiv ränta är det din investering annars måste slå - dvs det låter inte särskilt troligt att du lyckas eller vad tror du själv?
Citera
2018-11-08, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Enkelt, amortera så mycket du kan. 6.95% effektiv ränta är det din investering annars måste slå - dvs det låter inte särskilt troligt att du lyckas eller vad tror du själv?

Jag håller med till fullo.

Att slå 6.95% är inte något man bör ge sig på om man sitter i båten med 120 000 i privatlån.

Det jag brottas med är demoner i huvudet som säger hur värdelös jag är som ens sitter i den här situationen. Bra jobb, bra lön, låg ålder (30, någorlunda låg) och kommer kunna amortera ca 10000 kr i månaden.

Men det kommer ju ta ett år. Vilket sätter mig i fruktansvärt dålig sinnesstämning.

Kunde varit värre så klart... men det suger ju så hårt att ligga på så hög lön för min ålder och inte kunna känna att jag kan börja spara inför hus, familj, och hela den där biten.
Citera
2018-11-08, 18:25
  #4
Medlem
sucuks avatar
Ett år går extremt fort men om du vill bygga lite buffert så gör det?

10k avsatt till dessa saker - vad sägs om 8k amortering och 2k in i buffert/sparande - Du kommer behöva amortera lånet 15 månader istället för 12 med den strategin - i gengäld kommer du då ha 30k större buffert + ev avkastning.
Citera
2018-11-08, 18:26
  #5
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Jag håller med till fullo.

Att slå 6.95% är inte något man bör ge sig på om man sitter i båten med 120 000 i privatlån.

Det jag brottas med är demoner i huvudet som säger hur värdelös jag är som ens sitter i den här situationen. Bra jobb, bra lön, låg ålder (30, någorlunda låg) och kommer kunna amortera ca 10000 kr i månaden.

Men det kommer ju ta ett år. Vilket sätter mig i fruktansvärt dålig sinnesstämning.

Kunde varit värre så klart... men det suger ju så hårt att ligga på så hög lön för min ålder och inte kunna känna att jag kan börja spara inför hus, familj, och hela den där biten.

Du får ha tålamod, ett år går snabbt.
Citera
2018-11-08, 19:30
  #6
Medlem
SYSTEMexes avatar
Betala av så fort som möjligt. Bli skuldfri, exkluderat bolån, innan du börjar investera.
Citera
2018-11-08, 19:48
  #7
Medlem
Jobbigt att det tar 1 år att bli skuldfri......?

Jag har bolån, skuldfri om 50 år.

Hälsa det till demonerna
Citera
2018-11-08, 19:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jobbigt att det tar 1 år att bli skuldfri......?

Jag har bolån, skuldfri om 50 år.

Hälsa det till demonerna

Jo, men du sitter ju faktiskt på ett ganska stor värde, och kan väl antagligen göra dig själv skuldfri om du säljer?

120 papp i ett blancolån på en bil t.ex. är ju tämligen värdelöst i jämförelse...
Citera
2018-11-08, 19:56
  #9
Medlem
Kan du inte få ner räntan så skulle jag rekommendera amortering.
Citera
2018-11-08, 20:10
  #10
Medlem
Att amortera ger en garanterad avkastning på 6,95% i ditt fall. Det är klart att du kan ha tur och lyckas hitta en bättre placering men då måste du ta en betydande risk. De 6,95 % som du är garanterat är riktigt bra, jag skulle gärna vilja ha en lika bra avkastning...

Självklart så ska du amortera!
Citera
2018-11-08, 21:23
  #11
Medlem
Pudersockers avatar
Har du 40 000 i lön kan du väl amortera undan typ 20 000 månaden? Alltså bara sex månader... Eller har du mångmiljonlån?
Citera
2018-11-08, 21:26
  #12
Medlem
Sänk dina utgifter och betala av lånet så fort som möjligt. Har du 40k i inkomst kan du betala av det på 6-12 månader beroende på hur dina utgifter ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback