Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 21:08
  #1
Medlem
pepsi haxs avatar
Vad är emaljerade grytor behandlade med?

Jag tror att jag har en emaljerad gjutjärnsgryta hemma som inte används då det är små gropar i botten, då jag inte vet om man får i sig något skit från behandlingen.

Ska man köpa en ny riktig gryta utan behandling eller funkar den jag har utan att man får i sig skadliga ämnen?
Citera
2018-11-07, 21:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vad är emaljerade grytor behandlade med?

Jag gissar på emalj.
Citera
2018-11-07, 21:18
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vad är emaljerade grytor behandlade med?

Jag tror att jag har en emaljerad gjutjärnsgryta hemma som inte används då det är små gropar i botten, då jag inte vet om man får i sig något skit från behandlingen.

Ska man köpa en ny riktig gryta utan behandling eller funkar den jag har utan att man får i sig skadliga ämnen?

Emalj är i princip glas, iaf på en gryta.
Är den färgad/vit = Emalj, är det lika svart i botten som undersidan så är det inte emalj utan du har fått rostgropar.

Oavsett är det ingen fara.. kör på om du gillar grytan.
Citera
2018-11-07, 21:23
  #4
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Emalj är i princip glas, iaf på en gryta.
Är den färgad/vit = Emalj, är det lika svart i botten som undersidan så är det inte emalj utan du har fått rostgropar.

Oavsett är det ingen fara.. kör på om du gillar grytan.

Den är svart, med google till hands så ser jag att den är från ikea.

https://webimg.secondhandapp.com/w-i...-fran-Ikea.jpg

Enligt hemsidan är det en matt emalj på insidan.
Citera
2018-11-07, 21:49
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2018-11-07, 21:49
  #6
Medlem
Grisbrottarens avatar
Har det gått hål i emaljen så att det är öppet ned till gjutjärnet innanför?

Skillnaden mellan grytor i emalj och de i gjutjärn (på insidan) är att man ska undvika att laga mat med mycket syra i gjutjärnsgrytor, då denna gör att inte helt hälsosamma järnjoner fälls ut. Att ha syror i den emaljerade grytan går dock bra.

Jag använder gärna gamla emaljerade grytor och kastruller från Kockums – de i gult/beige med grön kant alltså. Flera av dem har skador in till gjutjärnet, men det bryr jag mig inte så mycket om.
Citera
2018-11-07, 23:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Har det gått hål i emaljen så att det är öppet ned till gjutjärnet innanför?

Skillnaden mellan grytor i emalj och de i gjutjärn (på insidan) är att man ska undvika att laga mat med mycket syra i gjutjärnsgrytor, då denna gör att inte helt hälsosamma järnjoner fälls ut. Att ha syror i den emaljerade grytan går dock bra.

Jag använder gärna gamla emaljerade grytor och kastruller från Kockums – de i gult/beige med grön kant alltså. Flera av dem har skador in till gjutjärnet, men det bryr jag mig inte så mycket om.
På vilket sätt skulle järnet som fälls ut vara "inte helt hälsosamma järnjoner" ?
Att sura rätter innehållande tomat t.ex. löser upp fettet samt att det fälls ut järn är ju välkänt, men ohälsosamt, jag tvivlar.
På grund av detta är det rekommenderat att inte förvara sura maträtter i gjutjärnskärl då maten kan få en bismak av järnet.
Tidigare kunde man köpa rödvin med järnspån i på apoteken om man hade lågt blodvärde.
__________________
Senast redigerad av Karon58 2018-11-08 kl. 00:03.
Citera
2018-11-08, 01:21
  #8
Medlem
Grisbrottarens avatar
Nej, du har rätt Karon, och jag mindes fel. Det är bara en rekommendation, eftersom syran fäller ut järn som missfärgar anrättningen, som mitt recept på Boeuf Bourguignon säger. Det är alltså helt ofarligt.
Citera
2018-11-08, 07:45
  #9
Medlem
pepsi haxs avatar
Här är bild

https://i.imgur.com/UgcXLpY.jpg

Det är just de att den är gammal från Ikea, har ingen aning om vad emaljen är gjord av.
Citera
2018-11-08, 08:27
  #10
Medlem
Kehins avatar
Sjukt kass emaljering eller så har någon hamrat den... Köp en ny, inte från ikea. Min fick morsan när hon gifte sig -64, inte i närheten så skabbig som din. Trist och få emaljsplitter (glas) i maten!
Citera
2018-11-08, 09:08
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vad är emaljerade grytor behandlade med?

Jag tror att jag har en emaljerad gjutjärnsgryta hemma som inte används då det är små gropar i botten, då jag inte vet om man får i sig något skit från behandlingen.

Ska man köpa en ny riktig gryta utan behandling eller funkar den jag har utan att man får i sig skadliga ämnen?

De bästa är inte behandlade med någon teflon eller liknande i botten. Rent gjutjärn skall botten vara av.
Det är inget farligt att få i sig lite av järnet från grytan. Det finns de som rekommenderar gjutjärnspanna/gryta för att folk skall få i sig mer järn. Betydligt värre med "moderna" beläggningar och de gamla förtennade (innehåller bly).

Sköt din gryta på samma sätt som en gjutjärnspanna. olja in den med matolja efter att du bränt in en omgång.
Citera
2018-11-08, 09:26
  #12
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Sjukt kass emaljering eller så har någon hamrat den... Köp en ny, inte från ikea. Min fick morsan när hon gifte sig -64, inte i närheten så skabbig som din. Trist och få emaljsplitter (glas) i maten!

Ja, har kollat lite på både gjutjärnsgryta utan emalj, sneglat lite på crock pot och lergryta också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback