Citat:
Ursprungligen postat av
Josef.K.33
Många drabbas av sånt där vid olika tillfällen i sina liv, det är jättevanligt, men alla blir inte knarkare. Det går inte att bara skylla på dåligt mående, det är inte det som gör någon till knarkare.
Kim Walls mamma mår garanterat sämre än någon tonårsbrud med dåligt självförtroende, jag ser inte att hon ger upp om livet. Du blir knarkare när du gett upp, det är ett aktivt val.
Ingen har påstått det heller men folk är olika. En del är skörare än andra, vissa har ett svagt intellekt, några är psykiskt sjuka, andra växer upp med ständig förnedring utan förebilder som lär dem vad som är rätt och fel. Begär du att de ska vara lika duktiga på att göra rationella val som den som fötts med silversked i mun, som uppmuntrats och fått bra självförtroende mm?
Tror du att människor som behandlas väl under uppväxten löper lika stor risk att hamna i missbruk och kriminalitet som den som vuxit upp med krökande föräldrar, kanske en ensamstående knarkande morsa som hänger på stritan halva nätterna, styvpappor som misshandlar och våldtar dem etc?
Man väljer själv om man ska sticka en heroinspruta i armvecket men när man är längst ned på botten har man kanske inte så många lockande alternativ som den som är högre upp på samhällsstegen. Allt det jag skriver om finna det ju belägg för i studie efter studie. Ändå hävdar du och andra att det bara handlar om personens eget val och inre svaghet.
Ärligt talat. Vilken 10-åring tänker "när jag är 14 ska jag gå på stritan och sälja sex för att ha råd med horse" eller "om 5 år ska jag se till att vara ett nedsupet och tablettberoende vrak. Coolt va?" De hamnar där pga olyckliga omständigheter. När de väl är beroende är det drogen som har kontrollen över människan inte tvärtom.