2018-11-09, 20:11
Medlem
nordicwraths avatar
Jag tycker missbrukare skall låsas in och avgiftas under en lång period, möjligtvis resten av livet och så får vänner och familj komma på besök. Jag skulle hellre träffa min pappa ren och inlåst på ett boende än den nerknarkade pappa som bor på gatan som jag har nu. Ibland hoppas jag fanskapet dör någon jävla gång bara.

Kvinnan i programmet är mentalt labil och måste vara inlåst och få daglig hjälp resten av livet. Är det något mamman inte berättat om barndomen?
Citera
2018-11-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Jag tycker missbrukare skall låsas in och avgiftas under en lång period, möjligtvis resten av livet och så får vänner och familj komma på besök. Jag skulle hellre träffa min pappa ren och inlåst på ett boende än den nerknarkade pappa som bor på gatan som jag har nu. Ibland hoppas jag fanskapet dör någon jävla gång bara.

Kvinnan i programmet är mentalt labil och måste vara inlåst och få daglig hjälp resten av livet. Är det något mamman inte berättat om barndomen?

Att tvångsvårda knarkare fungerar inte, dom börjar bara knarka igen samma sekund dom släpps ut. Att tvångsvårda knarkare resten av deras liv för att kringgå detta är inte humant.

Knarkare är fortfarande människor med ett medvetande, man kan inte låsa in dom för all framtid utan att dom gjort något riktigt ont. Tycker man att det är ok kan man också lika gärna skjuta dom på fläcken för att spara skattepengar, dom verkar ju ändå befinna sig på ungefär samma rättighetstrappsteg som hönor enligt det resonemanget.
Citera
2018-11-09, 20:20
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Att tvångsvårda knarkare fungerar inte, dom börjar bara knarka igen samma sekund dom släpps ut. Att tvångsvårda knarkare resten av deras liv för att kringgå detta är inte humant.

Knarkare är fortfarande människor med ett medvetande, man kan inte låsa in dom för all framtid utan att dom gjort något riktigt ont. Tycker man att det är ok kan man också lika gärna skjuta dom på fläcken för att spara skattepengar, dom verkar ju ändå befinna sig på ungefär samma rättighetstrappsteg som hönor enligt det resonemanget.

Nja, det är inte så mycket människa kvar i dem. De förstör och sårar andra människor, de är parasiter både ekonomiskt och emotionellt på samhället, sina vänner och sin familj.

Man kan bygga ett gated community som de inte får lämna, kanske på en skärgårdsö eller något. Kostar ju inte mer än vad ett HVB boende kostar i månaden och sådana har vi ju tusentals av, så varför skulle vi inte ha råd med det här?
Citera
2018-11-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Nja, det är inte så mycket människa kvar i dem. De förstör och sårar andra människor, de är parasiter både ekonomiskt och emotionellt på samhället, sina vänner och sin familj.

Man kan bygga ett gated community som de inte får lämna, kanske på en skärgårdsö eller något. Kostar ju inte mer än vad ett HVB boende kostar i månaden och sådana har vi ju tusentals av, så varför skulle vi inte ha råd med det här?

Råd har vi, frågan är dock om det är humant, eller inte. Där är mitt svar; nej.

Jag vill inte bo i en stat som inte värderar ett människoliv mer än en piss i ån, vad är det som säger att företrädaren får en sådan stat inte fimpar mig om jag röstar fel i valet?
Citera
2018-11-09, 20:46
Medlem
Missade kanske det här men varför kan hon inte bo hos sin mamma?
Citera
2018-11-09, 21:28
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det där vänstersnacket är inget jag kommer att gå i polemik med nu. Låt oss enas om att vara oeniga när det gäller allt det fetade.

Vad vi borde göra, om det fanns någon riktig empati i samhället, och inte bara hittepå-empati, vore att låta kvinnan somna in. Hon får frid, familjen får frid och samhället slipper betala hutlösa summor för verkningslöst trams för resten av hennes tämligen meningslösa liv.
Vänstersnack? Håller du inte med om att mobbning och utanförskap sargar sönder människor och får dem att må dåligt och att de därför (i vissa fall) tar till drastiska metoder för att må en aning bättre?

Det är ganska uppenbart för de flesta av oss att vi lever i ett hårt samhälle. Visst lever många i materiellt överflöd, vi konsumerar en massa lyxartiklar, vi har fred i västvärlden och de flesta har tak över huvudet men samtidigt mår fler och fler såpass dåligt att de ser droger som ett alternativ. Andra ser självmord som en utväg. Vad tror du det beror på? Föds alla "svaga" eller blir de svaga och kantstötta av livets motgångar?

Av profilbilden att döma gissar jag att du vurmar för nazismen. Isåfall blir jag inte förvånad över din vedervärdiga inställning i den här frågan.
Senast redigerad av Cineasten 2018-11-09 kl. 21:31.
Citera
2018-11-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor

Jag fick uppfattningen att Sanne är så illa däran att hon måste övervakas dygnet runt för att inte få drogpsykoser och rymma. Sannes mamma jobbar dessutom på ett kryssningsfartyg och är säkert bortrest flera dagar i taget, och det funkar nog inte att lämna Sanne så länge. I reportaget sas det ju dessutom att Sanne fick en egen lägenhet men den togs över av hennes missbrukarvänner så att hon inte vågade gå dit längre.. Verkar inte som att Sanne kan ha någon frihet över huvud taget utan att återfalla och gå ner sig.
Citera
2018-11-09, 21:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Många drabbas av sånt där vid olika tillfällen i sina liv, det är jättevanligt, men alla blir inte knarkare. Det går inte att bara skylla på dåligt mående, det är inte det som gör någon till knarkare.

Kim Walls mamma mår garanterat sämre än någon tonårsbrud med dåligt självförtroende, jag ser inte att hon ger upp om livet. Du blir knarkare när du gett upp, det är ett aktivt val.
Ingen har påstått det heller men folk är olika. En del är skörare än andra, vissa har ett svagt intellekt, några är psykiskt sjuka, andra växer upp med ständig förnedring utan förebilder som lär dem vad som är rätt och fel. Begär du att de ska vara lika duktiga på att göra rationella val som den som fötts med silversked i mun, som uppmuntrats och fått bra självförtroende mm?

Tror du att människor som behandlas väl under uppväxten löper lika stor risk att hamna i missbruk och kriminalitet som den som vuxit upp med krökande föräldrar, kanske en ensamstående knarkande morsa som hänger på stritan halva nätterna, styvpappor som misshandlar och våldtar dem etc?

Man väljer själv om man ska sticka en heroinspruta i armvecket men när man är längst ned på botten har man kanske inte så många lockande alternativ som den som är högre upp på samhällsstegen. Allt det jag skriver om finna det ju belägg för i studie efter studie. Ändå hävdar du och andra att det bara handlar om personens eget val och inre svaghet.

Ärligt talat. Vilken 10-åring tänker "när jag är 14 ska jag gå på stritan och sälja sex för att ha råd med horse" eller "om 5 år ska jag se till att vara ett nedsupet och tablettberoende vrak. Coolt va?" De hamnar där pga olyckliga omständigheter. När de väl är beroende är det drogen som har kontrollen över människan inte tvärtom.
Senast redigerad av Cineasten 2018-11-09 kl. 21:47.
Citera
2018-11-09, 21:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Därför att hon stjäl och drar dit andra missbrukare. Hon behöver vårdas på ett hem med kunnig personal och rätt resurser på alla nivåer.

Killen i början av programmet (han som hjälpte Sanne vid nåt tillfälle) är f.ö död idag.
Citera
2018-11-09, 21:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inlagg
Vad är Ibogain?

Skönt att läsa alla insiktsfulla kommentarer som kommit nu i slutet av tråden!

Ni som inte kan förstå Sannes extrema ångest/eller ens tror på den, försök att föreställa er den värsta tänkbara fysiska smärta som kan finnas. Föreställ er känslan av att bli flådd levande t e x. Tänk er sen att det fanns något inom räckhåll som kunde få det hemska att upphöra. Skulle ni själva kunna motstå frestelsen att ta det då?

Så extrem ångest kan människor även ha p. g. a. psykisk sjukdom utan drogmissbruk. Sannes missbruk verkade ju ha börjat med lugnande mediciner som hon tog för att döva en extrem ångest.
Ibogain eller "iboga" är en mycket effektiv behandling mot missbruk och psykologiska problem. Det är en extremt stark kur av en växt som gör att personen är borta i 20-30 timmar och många beskriver det som en "reset" av hjärnan och alla dess inställningar. Som att starta om till fabriksinställningar.
Det sägs hjälpa mot opiatmissbruk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibogain
Citera
2018-11-09, 22:02
Medlem
526s avatar
Det är inte första gången andra myndigheter och instanser i samhället klagar på just Socialtjänsten.
Det verkar vara ett inbyggt fel i deras hantering. Var på tv för några år sen om att polisen kritiserade soc för att inte hjälpa folk de plockade upp. Unga tjejer som var illa ute. Det krävde att de skulle ha bankutdrag, och olika papper innan de kunde hjälpa dem trots att det handlade om akuta fall. Och inte bara i enstaka fall utan de (polisen) menade att det är systematiskt.

Jag kan tänka mig att det i botten handlar om cp sveriges repressiva inställning till droger. Det finns med som en kvarleva från 1900-talets fundamenatlistiska nykterhetsrörelse som var ihop med fackföreningsrörelsen. "Folk som knarkar ska bestraffas för de är parasiter som inte vill jobba i fabriken" - typ.

Det är dags att byta ut dem för alltid. Det är nya tider.
Citera
2018-11-09, 22:04
Medlem
Sen läkarna inom psykiatrin, hur är de? Rena sadister har jag hört..
Finns säkert en eller annan som är bra. Sen dräller det av empatistörda AT läkare inom psyk med (obligatoriskt) orutinerade som vill visa sig duktiga uppåt o ingen livserfarenhet.
Nej, samhället är inte kul - marknadsstyre in i minsta detalj. Önskar själv leva alternativt o hoppas kunna göra det i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in